ההפגנה בגן השניים עם דגל פלשתין אנו חיים במדינה דמוקרטית שבה יש לנו הזכות למחות ולהפגין כנגד עוולות.
השכבות המוחלשות בדרך כלל אינן יוצאות במחאה, אלא אם יש משהו המארגן אותם.
המנשר שחולק ביפו קרא להגיע ולמחות כנגד רכישת קרקע בשוק האתרוג על ידי חברת "אמונה", שבכוונתה לבנות דירות עבור האוכלוסייה הדתית, מבלי לאפשר לאוכלוסייה ערבית לרכוש במקום דירות.
ביום ראשון בשעות הערב התאספו קומץ של פעילי חד"ש וקומץ של תושבי יפו, כשהם מניפים את הדגל הפלסטינאי ומספר כרזות, היוצאות כנגד הגזענות וכנגד ה"מתנחלים" שרכשו את קרקע שוק האתרוג.
לי אישית יש בעיה עם סוג כזה של עצרת מחאה וכמו שהבנתי גם לרבים אחרים הייתה את אותה ההרגשה.
לדברי מארגני העצרת מארגון "דארנא", הם מוחים כנגד מכירת הקרקע לציבור הדתי, שמתכוון לבנות במקום יחידות דיור לאוכלוסיה הדתית לאומית ואין בכוונתם למכור לתושבים ערבים.
אולם, הרי ברור לכל כי גם לתושבים היהודים שאינם נמנים עם קהילתם, הם לא ימכרו וזה בסדר.
אם נתחיל למחות על כל קבוצת רכישה או בניינים שיאכלסו על ידי מגזר מסוים, ננהג בגזענות. |
אנו חיים במדינת ישראל והדגל המייצג אותנו הוא לא הדגל הפלסטינאי.
הדבר הנכון היה לא להניף שום דגל, או להניף את שני הדגלים בו זמנית. זה הדבר הראשון שעורר התנגדות אצל רבים מהעוברים ושבים, או מכאלה שהגיעו להביע הזדהות מסוימת בנושא הדיור וכשראו את הדגל הפלסטינאי מתנופף לו פשוט עזבו.
הנוכחים בעצרת והמארגנים העיקריים היו אנשי חד"ש בראשו של דב חנין, שאף נשא דברים בגנות הגרעין הדתי שרכש את הקרקע של שוק האתרוג.
לדברי מארגני העצרת מארגון "דארנא", הם מוחים כנגד מכירת הקרקע לציבור הדתי, שמתכוון לבנות במקום יחידות דיור לאוכלוסיה הדתית לאומית ואין בכוונתם למכור לתושבים ערבים.
אולם, הרי ברור לכל כי גם לתושבים היהודים שאינם נמנים עם קהילתם, הם לא ימכרו וזה בסדר.
אם נתחיל למחות על כל קבוצת רכישה או בניינים שיאכלסו על ידי מגזר מסוים, ננהג בגזענות.
האם המסר של ההפגנה הוא לא למכור ליהודים? לא למכור ליהודים חובשי כיפות?
האם כל קבוצה של יהודים שיזכו במכרז בצורה יזכו אותה קבלת פנים?
הרי אין מחאה כנגד עסקנים ערבים הרוכשים קרקעות כנדל"ן, שאינן משמשות את האוכלוסיות המוחלשות הזקוקים לדיור.
ההפגנה בגן השניים עם דגל פלשתין ביפו קיימת מצוקת דיור.
מחירי הקרקע עלו בצורה משמעותית, כך שמי שהפרוטה לא מצויה בכיסו מתקשה לרכוש דירה.
הקושי לעזור לדור השני לרכישת נכס ולהישאר בעיר, הוא קושי משותף ליהודים ולערבים כאחד, אבל בהבאת מפגינים יהודים וערבים שאינם תושבי יפו, שאינם מבינים את המורכבות של העיר, אנו חוטאים, כי המסר הוא מסר פוליטי מובהק.
במאבק על הדיור בשנת 1995 יצאנו - תושבי יפו - להפגנה ומחאה, שאכן הובילה לפתרון.
עסקנו בבעיה עצמה ולא נגררנו אחרי פוליטיקאים, שהשתמשו בנו למטרותיהם.
עשינו הכול על מנת לפתור את המצוקה שהייתה.
יפו היא עיר פלורליסטית וככזו - יש מקום לכולם.
אם נתחיל לתייג ולנסות להקיא מתוכנו אנשים רק בגלל אמונתם או דרך חייהם, אנו ננהג בגזענות, אותה גזענות שהמפגינים נשאו שילוט המוחה בגנותה.
יש דרך אחרת והיא לא באמצעות הבאת פוליטיקאים, שכמו בואש מגיעים, משאירים את הסירחון, ממשיכים הלאה ומשאירים אחריהם שטח בוער. |
על מנת להוביל שינוי אמיתי ולהגיע לתוצאות, יש לפעול אחרת, כי ביציאה נגד הציבור שזכה כחוק במכרז על הקרקע ובניסיון להלביש על האוכלוסייה הזו מעטה של גזענות, יש לבדוק קודם כל את ההתבטאויות של המשתתפים בעצרת.
יפו היא עיר פלורליסטית וככזו - יש מקום לכולם.
אם נתחיל לתייג ולנסות להקיא מתוכנו אנשים רק בגלל אמונתם או דרך חייהם, אנו ננהג בגזענות, אותה גזענות שהמפגינים נשאו שילוט המוחה בגנותה.
יש דרך אחרת והיא לא באמצעות הבאת פוליטיקאים, שכמו בואש מגיעים, משאירים את הסירחון, ממשיכים הלאה ומשאירים אחריהם שטח בוער.
מצוקת הדיור והקיטוב ימשכו אם לא ישכילו הממונים והנפגעים להוביל שינוי אמיתי בתפיסת המדינה והעלאת נושא הדיור הציבורי על סדר היום, במקומות הנכונים.
|