‏שבת ‏20 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  שעת סיפור - דברים שאני עושה
שעת סיפור - דברים שאני עושה
לכבוד יום העצמאות - על עצמאות בגיל הרך
שעת סיפור ביפו
שעת סיפור ביפו
שתף |
 
דברים שאני עושה / מאת שולמית צרפתי
לכבוד יום העצמאות - על עצמאות בגיל הרך
כתבה מאת טל צור
הסיפור יתקיים ביום ראשון ה-04/05/14 בשעה 17:00  וביום שני ה- 05/05/14 בשעה 11:45. לאחר מכן תתקיים פעילות תנועה שקטה (בשל יום הזיכרון).
 
מדוע לחנך לעצמאות?
בשבוע הקרוב  המדינה תציין 66 שנים להכרזתה כמדינה. קבלת  עצמאות, אשר העניקה לה חופש ואחריות לחיינו. אלו אותם דברים שהורים רוצים להנחיל לילדיהם. הם משקיעים בהשכלתם, מציידים אותם במיומנויות, מחנכים אותם לערכים מסוימים התואמים את השקפת עולמם, ומלמדים אותם לקחת אחריות על בחירתם.
 
יציאה לעצמאות
היציאה לעצמאות מתרחשת החל מראשית החיים ועולה בהדרגה בהתאם לבשלות הפיסיולוגית והנפשית. בראשית החיים האם והתינוק אחד מהם, אך מרגע הלידה מתחילות להתקיים שתי ישויות נפרדות, התינוק תלוי באם להישרדותו, אך הוא כבר אדם שלם בעל רצונות וצרכים שיש להתחשב בהם. בתחילה ההורים משתדלים למלא את כל צרכיו באופן מיידי, כשהוא חש רעב מיד מוצע לו אוכל, כשהוא רטוב מחליפים לו, כשהוא בוכה מנחמים אותו, אך עד שהצורך מפוענח או ברגעים שבהם האוכל משתהה בטרם בא אל פיו, אלו הן המקומות שהוא מתחיל לחוש את הנפרדות שלו מהאם.
עם הבשלות הרגשית והפנמת דמותה של האם שמתרחשת במקביל להתפתחות למוטורית, הנפרדות הולכת ומתחדדת. התינוק מתחיל לזחול ולהתרחק פיזית מההורה, ובהמשך בסביבות גיל שנה מתחיל גם ללכת,בכל פעם שהוא חש חרד, או חסר ביטחון כלומר הנפרדות מהוריו קשה מידי להכילה, הוא מגיע אל הוריו כדי לקבל "תדלוק רגשי" ואז הוא מתרחק שוב על מנת לחקור את הסביבה.

בסביבות גיל שנתיים הילד רכש כבר מיומנות של אכילה לבד, הולך באופן יציב ויכול לבטא את רצונו במילים, מחד הוא חש עצמו עצמאי  ובעל יכולת מאידך הוא מרגיש תסכול כאשר אינו מצליח לבצע את רצונותיו (למשל מנסה להתלבש לבד אבל לא מצליח), הרבה פעמים המצב יוצר בתוך הפעוט תסכול רב שבא לידי ביטוי בכעס והשתטחות על הרצפה (טננטרום).

בסביבות גיל שלוש הילד רוכש שליטה על הסוגרים שלו, השפה שלו עשירה יותר והוא כבר יודע לעמוד על שלו ("אבל בא לי..."), על רקע זה, פורץ, לא פעם, מאבק כוחות בין רצון ההורים לבין רצונו של הילד. לדוגמא ילד שמאוד לא רוצה ללכת להתרחץ ובמקם זה להמשיך לראות טלויזיה יכול להיות שישללו ממנו את הזכות לראות טלויזיה באותו היום. 
ההורים מתעקשים על מה שראוי ונכון בעינהם ועל ידי זה מנחילים לו את צורת ההתנהגות הרצויה בעיניהם. לא פעם ההורים שולחים את הילד לחדר, או מושיבים אותו על כיסא אחרי שעשה משהו לא רצוי בכך מלמדים אותו שיש מחיר למעשיו.
 
איך לחנך לעצמאות
החינוך לעצמאות מתחיל מהינקות, בכל פן בחיי הרך הנולד. ברגע שהתינוק מסוגל לעשות משהו בעצמו יש לאפשר לו לעשות זאת, כאשר התינוק מתאמץ לזחול עצם הרחקת החפץ קצת מעבר לידו תעודד אותו לזחילה. בסביבות גיל תשעה חודשים כשהפעוט יושב ניתן להושיבו לאכול ולתת לו כפית על מנת שיתנסה באכילה עצמית. 

כך גם במשחק, ההורה יכול להתבונן בילד כיצד הוא משחק. ילדים רבים חוקרים תחילה את החפץ ומשתמשים בו בדרכים לא צפויות. בהמשך יכול ההורה להציע לילד דרכים נוספות שבהם ניתן להשתמש באותו חפץ.

החיים מזמנים אינספור הזדמנויות להתנסות וחקירה, על מנת שהילדים יתפתחו להיות מבוגרים עצמאיים סקרניים שדואגים לעצמם ולזולתם, חשוב שההורים יעבירו לילד מסר שזה בטוח לנסות ולהתנסות, שהם סומכים עליו, גם כשהוא מנסה ולא מצליח, אולי יצליח שוב בפעם הבאה, הם מחנכים את הילד לקחת אחריות על מעשיו, מלמדים אותו לסלוח לעצמו על הטעויות שלו, והחשוב מכל שהם הוריו בכל מצב מאמינים בו ואוהבים אותו.

חג שמח

המפגשים יערכו במרכז  "הורים – ילדים, גפן" רחוב עירית 17, קומה שנייה, מעל טיפת חלב.   
טלפון: 03-7248195      
מייל: merkaz_horim_gefen@mail.tel-aviv.gov.il

מקום האירוע:
עירית 17, יפו ג'
טל: 03-5089939
 
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |