‏יום רביעי ‏24 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
מכת שמש
בנייה ברוטליסטית בבאר-שבע - עיון מחודש באדריכלות ממלכתית
מכת שמש
מכת שמש
שתף |
הגלריה בבית האדריכל בשיתוף מרכז באוהאוס מציגים:
 
מכת שמש
בנייה ברוטליסטית בבאר-שבע - עיון מחודש באדריכלות ממלכתית
צילומים: גבריאל בן נאים   'טמון בחובו' 
עבודת וידאו: גלעד אופיר   'מבנה גנרי באר-שבע 1999'
אוצרים: הדס שדר, עמרי עוז אמר, ערן טמיר טאוויל
פתיחה וערב עיון: יום ה' 03.07.14 בשעה 20:00  
נעילה: 14.08.14

שתי תערוכות נפתחות בתמוז ושתיהן עוסקות במדבר ובהתמודדות איתו באמצעות האדריכלות. שתי התערוכות – בגלריה בבית האדריכל ביפו ובמרכז הבאוהאוס בתל אביב - דנות באדריכלות הברוטליסטית של באר שבע. האדריכלות של מבני הציבור בעיר ושל שכונה שלמה, 

שכונת ה' לדוגמה, נבנתה לאור האתיקה הברוטליסטית בשלהי שנות החמישים ובשנות השישים. אתיקה שרווחה בעולם המערבי, שביקש אחר החד-פעמי כלקח מהבנייה המשועתקת שאחרי מלחמת העולם השנייה. הברוטליזם חדר לארץ והשפיע על האדריכלים הצעירים. הם הביעו את עצמם בחופשיות בתכנון שיועד לפריפריה והוזמן על ידי המדינה, ללא מורא השוק הפרטי ותוך ניצול מלא של היד החופשית שהמדינה העניקה. הניסיונות האדריכליים הנועזים יותר אירעו בפריפריה ובבאר שבע בפרט, שהיוותה מעין "שדה ניסיונות" אדריכליים בשל ריכוז המאמץ הממלכתי להפוך אותה לבירת הנגב.

שתי התערוכות עוסקות בברוטליזם הבאר שבעי משתי נקודות מבט משלימות.
התערוכה במרכז הבאוהאוס מלווה בספר שהינו מדריך אדריכלות דו לשוני, חלק משורת מדריכים המשלבים בין נושא אדריכלי לבין הופעתו במקום ספציפי. הספר, בכתיבתה של הדס שדר, פותח בטקסט המסביר את המונח "ברוטליזם", את לידתו ואת "עלייתו" לארץ בכלל ולבאר שבע בפרט. הטקסט מתייחס לייחוד האדריכלי בבאר שבע. אחריו מובאות תמונות חוץ ופנים של המבנים והמרקמים שצילם צלם האדריכלות שי אפשטיין. תמונות אלו - המלוות במידע על כתובת האתר, שנות התכנון והבנייה ושמות האדריכלים - מאפשרות את זיהוי המבנים ידי הקורא-התייר והתרשמות מהאמירה האדריכלית הכוללת של הברוטליזם בבאר שבע.
לעומתה, התערוכה בגלריה של עמותת האדריכלים, עוסקת במשמעויות האדריכלות ולא באדריכלות עצמה. הצלם-אומן גבריאל בן נאים קלט במצלמתו איכויות מופשטות של האדריכלות: טקסטורות, שיווי משקל, צורה, אור וצל. אופן תליית הצילומים, במבנים המזכירים מבנה טקסטואלי של שיר, בלוויית דימויים נוספים - חלקם צילומים וחלקם לקוחים מתוך המדיה הדיגיטלית – מעמתים את האדריכלות עם תכנים העולים מתוך הדימויים: צבא, אדריכלות נוודית, שעתוק ומפגש בין תרבותי. סרט וידאו של הצלם-אומן גלעד אופיר, עוסק באדריכלות של אברהם יסקי בבאר שבע ומעמת אותה עם המדבר ועם המשתמשים, כך שגם הסרט עוסק לא באובייקטים האדריכליים אלא בצורה בה הם נחווים ובמשמעותם כמקום.
האדריכלות הברוטליסטית זוכה לאחרונה לעדנה. עדנה ששותפים לה אדריכלים. כבעבר, גם היום היא אינה אהודה על השוק הפרטי המחפש אחר המוכר והידוע, אחר הרך והמנחם. יחד עם זאת, ממרחק השנים, ברי כי אדריכלות זו מגלמת חלק מפניה של המדינה שהזמינה את המתכננים ומגלמת חלק מהמורשת האדריכלית המקומית. תערוכות אלו מבקשות להאיר אותה ולהעיר דרכה על האידיאולוגיה שגילמה האדריכלות.
 
 

מקום האירוע:
רחוב המגדלור 15, יפו
טל: 03-5188234
יום ראשון
יום שני
יום שלישי
יום רביעי
יום חמישי
מתאריך: 3/7/2014
עד תאריך: 14/8/2014
 
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |