‏שבת ‏20 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  הרנסנס של ג'וטו
הרנסנס של ג'וטו
הוא התחיל כרועה צאן למשפחת חקלאים ענייה והפך לאחד ממבשרי אמנות הרנסנס. אפרת שקד ביקרה בתערוכה והרצאה העוסקת בפועלו של ג'וטו במכללה האקדמית ביפו והתרשמה מדגם הקפלה שהוצב בחצר. רוצו לראות
 מאת: אפרת שקד
‏יום שלישי ‏19 ‏אוקטובר ‏2010. צילומים: אפרת שקד
יצר מהפכה בציור
יצר מהפכה בציור
שתף |
בימים אלה, מארחת האקדמית תל אביב-יפו דגם מיצירת המופת הנודעת והמפורסמת של הצייר והאדריכל האיטלקי ג'וטו – קפלה סקרובני, מפדובה, איטליה. 

הפתיחה החגיגית לתערוכה התקיימה ביום רביעי, 13.10.2010, באירוע מכובד ורב משתתפים במסגרתו הרצה ד"ר דיויד גרייבס, הנמנה על סגל האקדמית, הרצאה בנושא "ג'וטו והרנסנס".

חלל, עומק ודמויות אנושיות
חלל, עומק ודמויות אנושיות
ג'וטו שחי בין השנים 1267-1337, נחשב לגדולי הציירים בכל התקופות וממבשרי אמנות הרנסאנס. אגדות רבות סופרו על האמן שנולד למשפחת חקלאים ענייה והחל דרכו כרועה צאן. 

האגדה גורסת כי בהיותו נער, בעודו מלווה את צאנו, נהג לעצור ולצייר בגיר על גבי סלעים שטוחים.  ג'וטו, שצייר בדיוק ובכישרון רב, לא למד עד אז ציור או אמנות. 

הוא התגלה על ידי האמן צ'ימבואה Cimabue אשר איתר את יכולותיו המופלגות וביקש רשות מאביו ללמדו אמנות. זמן קצר לאחר מכן, הצטרף לבית מלאכתו ולאחר זמן לא רב הפך לאמן בעל סגנון אישי פורץ דרך. 

ג'וטו נטש את הסגנון הביזנטי אשר היה מקובל באותה תקופה ולמעשה, פתח, מבחינה אמנותית, את תקופת הרנסאנס. בציוריו התייחס לחלל ולמרחב כאשר נתן לפני השטח עומק על ידי ציור פרטים ברקע. בניגוד לסגנון הציור הנוקשה, האחיד והקפוא האופייני לתקופתו, יצר ג'וטו בסגנונו הייחודי בני אדם מלאי הבעה ורגשות אנושיים דוגמת פחד או שמחה.

התערוכה הוקמה בסיועה ובתרומתה של הכנסייה הפרנציסקאנית ובשיתוף עם הנהגת הקהילה הקתולית ביפו
לפני למעלה מ-700 שנים, קישט את קירות הכנסייה בפאדובה שבאיטליה, במחזור ציורי קיר מרהיבים. ציורים אלו נקראים פרסקאות שמשמעותן – ציורי קיר על גבי טיח לח. 
ברבות השנים הפכה הקפלה ליצירת מופת בעלת ערך אוניברסלי וכיום היא נחשבת לאחת מאוצרות האמנות הגדולים והחשובים בעולם ולפסגת יצירתו של ג`וטו.

בקפלה מופיעים פרסקאות המתארים אירועים מתוך הברית החדשה, סצנות הלקוחות מחייהם של ישו, מרים, המשיח ומההיסטוריה של האנושות כולה. הארכיטקטורה של המבנים בפרסקאות צוירו ברגישות, המדשאות הירוקות וההרים המכוסים יערות שקטים מביעים שלווה, כמו גם פניהן של רוב הדמויות, המבטאות אנושיות מובהקת. 

הפרספקטיבה, השימוש בצבעים, ביטוי הרגש האנושי, הדמויות האצילות, חקר המרחב הציורי והיופי שבצבעים המותאמים בפרסקאות, מותירים את הצופה נפעם למול יצירת המופת.
 
דגם הקפלה המרשים המוצג בחצר האקדמית תל אביב-יפו וגודלו 15 מטר נבנה ביחס של 4:1 לממדי הקפלה המקורית, בעזרת צילומיו האמנותיים של הצלם האיטלקי ג'ורג'יו דגנאלו.
 
דגם הקפלה המרשים המוצג בחצר האקדמית תל אביב-יפו וגודלו 15 מטר נבנה ביחס של 4:1 לממדי הקפלה המקורית, בעזרת צילומיו האמנותיים של הצלם האיטלקי ג'ורג'יו דגנאלו
כאמור, את פתיחת התערוכה כיבד בהרצאתו ובנוכחותו המרשימה ד"ר דיויד גרייבס, הנמנה על סגל האקדמית, כמרצה מבוקש לתולדות האמנות וכן, באופן מפתיע מרצה לאסתטיקה של מוזיקת הרוק. בהרצאה מרתקת ומלאת הומור, שנושאה "ג'וטו והרנסנס", לימד אנקדוטות מעניינות על תקופת הרנסאנס, דוגמת משמעות הצורות הגיאומטריות הפשוטות – ריבוע, משולש ועיגול בציור בתקופה זו. 

באולם מלא עד אפס מקום נכחו גם נציגי הקהילה הקתולית ביפו. התערוכה הוקמה בסיועה ובתרומתה של הכנסייה הפרנציסקאנית ובשיתוף עם הנהגת הקהילה הקתולית ביפו.

התערוכה פתוחה לקהל הרחב, ללא תשלום, בין התאריכים 10.10.2010 – 28.10.2010. בקמפוס האקדמית ברח' רבנו ירוחם 2, יפו.
שעות פתיחה:
ימים א'-ה' 09:00-19:00;
יום ו' 09:00-13:00.
 
  

תגיות:   תערוכות ביפו   אמנות ביפו   המכללה האקדמית ביפו   

תגובות  לכתבה זו 2 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  פשוט תענוג לראות את זה! (לת)
רונית, נווה צדק, (18/10/2010)
 2.  את מי זה מעניין?
דקל, יהודה הימית, (19/10/2010)
התבוננות-מכון אבני
התבוננות - 80 שנה למכון אבני
אמנות שנוגעת
אירוע אמנות חווייתי לכל המשפחה
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |