‏יום שישי ‏26 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  אמנות שימושית
אמנות שימושית
תערוכת ציור על פורצלן לראשונה בארץ במוזאון העתיקות ביפו משכה אליה אמנים מכל העולם. קצת קולטורה של בני האצולה
 מאת: נורית הוראק
‏יום רביעי ‏10 ‏נובמבר ‏2010.
אמנות עתיקת יומין (צילום: מירי שחר)
אמנות עתיקת יומין (צילום: מירי שחר)
שתף |
 
פרחים, חיות וסצנות קרב(צילום: מירי שחר)
פרחים, חיות וסצנות קרב(צילום: מירי שחר)
מי שנוהג לטייל בעיירות אירופיות ציוריות בוודאי מכיר את אמנות הציור על הפורצלן והקרמיקה. אותן יצירות חמד מושכות גם אמנים ישראלים ש"עשו עלייה" לתחביב המקורי ו"ייבאו" אותו לסדנות ולחוגים ביתיים ברחבי הארץ.
 
אמנות אריסטוקרטית
אמנות הציור על חרסינה, פורצלן וקרמיקה היא ארוכת שנים וניתן למצוא אותה כאמור במקומות רבים באירופה וכן במזרח הרחוק ובארצות הים התיכון. לפי העדויות, נמצאו קערות מצוירות בטורקיה שמתועדות עד ל-7,000 שנה לפני הספירה וכבר במצרים העתיקה נבנו תנורים לשריפת חמר.
 
הסינים הם אלו שהכניסו רבות מהטכניקות הידועות כיום והם אלו שחקרו וגילו את השילובים השונים ושכללו את אמנות החרסינה מבחינת קושי, שקיפות ולובן המצע. בארצות שונות התבטאה אמנות זו באופן שונה. בעוד שהאמנים הצרפתים ציירו דמויות, נופים ומיניאטורות על קופסות וכוסות, האיטלקים ציירו פרחים, חיות וסצנות קרב. לקראת המחצית השנייה של המאה ה-18 ייצור פורצלן הפך לכל כך יקר עד שהיה מיועד לאצולה או למלוכה בלבד.
בעוד שהאמנים הצרפתים ציירו דמויות, נופים ומיניאטורות על קופסות וכוסות, האיטלקים ציירו פרחים, חיות וסצנות קרב. לקראת המחצית השנייה של המאה ה-18 ייצור פורצלן הפך לכל כך יקר עד שהיה מיועד לאצולה או למלוכה בלבד
 
במרוצת השנים כאמור, ציור על פורצלן וקרמיקה הפך לאמנות שימושית שיכולה להימצא בכל בית, ניתנת לרכישה במחיר סביר השווה לכל נפש וניתן ללמד אותה במסגרות שונות. בשבוע שעבר, לראשונה בישראל, הוצגה במוזאון יפו לעתיקות תערוכה שהציגה זה לצד זה יצירות מודרניות של אמנים ישראלים ובינלאומיים על גבי פורצלן וקרמיקה.
 
פורצלן זה כאן
יוזמת התערוכה, איריס מורג, שמעבירה תערוכות ציור על פורצלן, מציירת זה עשרים שנה וחלק מהפעילות שלה כוללת גם ארגון תערוכות מקומיות בנושא. השנה, בחרה לקיים את התערוכה ביפו, מקום שנראה לה מושך ומרכזי מבחינה תיירותית. התערוכה מציגה אמנים מישראל, מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה וצרפת, חלקם בעלי קשרים אישיים אותם פיתחה איריס במרוצת השנים וחלקם אמנים שענו לפרסומים ברשת האינטרנט המציעים השתתפות בתערוכה.
 
בתערוכה הופיעו כלים שימושיים כמו קומקומים וקעריות לצד יצירות נוי מופשטות ללא תכלית שימושית מסוימת
עלינא מלצר, גרפיקאית במקצועה, אמנית ישראלית שהשתתפה בתערוכה, משלבת את עבודתה לאמנות וגרפיקה גם בתחום המקצועי וגם בשעות הפנאי. לדבריה, רוב חייה עסקה בציור על שמן והטיולים שערכה באירופה משכו אותה להחליף עיסוק ולחפש מקום שבו תוכל ללמוד ולהתפתח גם בתחום היצירה על פורצלן וקרמיקה. עלינא התחברה כל כך לאמנות זו, עד שציורי השמן נזנחו בינתיים מאחור.
 
לאצולה בלבד (צילום:מירי שחר)
לאצולה בלבד (צילום:מירי שחר)
אמנית ישראלית אחרת המציגה בתערוכה היא אילנה יעקבן, גם היא מעצבת גרפית העוסקת שנים רבות בציור וגם היא הגיעה לציור על פורצלן בעקבות ביקורים במוזאונים בארץ ובעולם. היא מספרת שהתאהבה בתחום שמאפשר לה לבטא את עצמה במגוון של טכניקות ושמשך אותה ללמוד אצל טובי המורים בארץ ולהתמחות בסגנונות שונים.
 
התערוכה שנערכה בקומה השנייה של מוזאון העתיקות ביפו, משכה מבקרים רבים. בתערוכה הופיעו כלים שימושיים כמו קומקומים וקעריות לצד יצירות נוי מופשטות ללא תכלית שימושית מסוימת. התערוכה הזמינה את מבקריה לנסות בעצמם ולהתחבר לתחום. כך ניתן היה לרכוש במתחם התערוכה כלים בסיסיים לציור, צבעים וכלי עבודה. בנוסף, האמנים הבינלאומיים המשתתפים בה הרצו והעבירו סדנות בהן ייעצו כיצד לשפר את טכניקת הציור והצביעה.

תגיות:   תערוכות ביפו   אמנות ביפו   אמנות בפורצלן  

תגובות  לכתבה זו 1 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  איזה יופי של כתבה
דינה, לב יפו, (11/11/2010)
התבוננות-מכון אבני
התבוננות - 80 שנה למכון אבני
אמנות שנוגעת
אירוע אמנות חווייתי לכל המשפחה
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |