‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  רקוויאם לאהבה
רקוויאם לאהבה
נישואים, משפחה, בגידה, קנאה ורצח שזורים ביד אמן בנובלה המפורסמת של טולסטוי "סונטת קרויצר". משה איבגי מצליח לרתק את הקהל במונולוג החושף את תחלואיה של החברה המערבית. תיאטרון בועט ומכאיב
 מאת: נורית הוראק
‏יום שלישי ‏07 ‏דצמבר ‏2010. צילומים: יח"צ
איבגי כבעל הנבגד
איבגי כבעל הנבגד
שתף |
 
אולי זה קרה לכם פעם: עליתם לאוטובוס, או למונית או לרכבת, התיישבתם ליד מישהו, אולי הוא היה נהג מונית שעישן בשרשרת, אולי הוא היה חייל עייף שראשו נפל ונרדם תוך כדי הדיבור שלכם, יכול להיות שזו הייתה זקנה צווחנית שהתעקשה להתערב לכם בחיים, אבל אתם, בכל מקרה, המשכתם לדבר ולדבר. יותר זול מללכת לפסיכולוג, חשבתם לעצמכם. חוץ מזה, שבאמת מזמן חיפשתם מישהו לקטר לו על המצב הכלכלי או לשאול אותו מה דעתו על הממשלה של ביבי.


מונולוגים מהרכבת
ההצגה "סונטת קרויצר" מעמידה במרכז דמות אחת מדברת. זוהי הצגת יחיד בה דמות עולה על קרון רכבת ומספרת במשך שעה וחצי, ללא הפסקה, את סיפורה. הסיפור כולל התאהבות, נישואים, ילדים, משפחה וגם בגידה, קנאה ורצח בסופו. 

לצורך העניין, אתם האיש ברכבת והמספר הוא משה איבגי, אחד השחקנים העסוקים ששמו בהחלט הולך לפניו. ייתכן אף שהיו יותר יושבים בקהל שבאו לראות את איבגי על במת גשר מאשר לשמוע את סיפור המחזה שנכתב על ידי לב טולסטוי.

דיכויה האלים של האישה
דיכויה האלים של האישה
קשה להעביר מחזה שלם לבדך על הבמה, כשכל מה שעומד לרשותך הוא תפאורה מינימאלית, עזרים טכניים בדמות קטעי סרטים וסאונד, אבל איבגי מצליח לרתק אליו את הקהל במשך השעה וחצי שחולפת מהר מאוד, והיושבים מולו נשאבים אל הסיפור ואל הדמות שהוא מציג, מנסים לעקוב אחר דבריו ולהבין האם הוא באמת רצח את אשתו, ואם כן, כיצד הוא הגיע לידי המעשה והאם הוא מרגיש חרטה?

קשה להעביר מחזה שלם לבדך, אבל כשיש לך מילים שנכתבו על ידי אחד הסופרים החשובים בעולם, המילים האלה עושות הרבה פעמים את העבודה בשבילך. 


גם ספרות היא ריאליטי
הסיפור שטווה טולסטוי הוא כזה שיש בו הכול: יצרים מתערבבים בשנאה שמתערבבת בדם ומזכירה לנו שגם במאה התשע-עשרה אנשים כתבו על אהבה, רצח ואלימות ושגם ספרות היא סוג של ריאליטי.

איבגי מצליח לרתק אליו את הקהל במשך השעה וחצי שחולפת מהר מאוד, והיושבים מולו נשאבים אל הסיפור ואל הדמות שהוא מציג, מנסים לעקוב אחר דבריו ולהבין האם הוא באמת רצח את אשתו
המאה העשרים ואחת כבר נכנסת עוד מעט לעשור השני שלה והמחזה של טולסטוי ממשיך להיות רלוונטי ולהכות בנקודות כואבות שקשורות לפרשיות של רצח ואלימות במשפחה. 

כשטולסטוי מדבר על השלשלאות בהן כבולות נשים, כואב להסכים איתו שהן כבולות בהן עד היום. גם כיום נשים מתחתנות בגלל כסף, גם כיום גברים מתחתנים עם אישה בשל יופייה. 

גם כיום במקרים רבים אישה היא סוג של רכוש של הגבר ועל כן הוא רואה לנכון לתבוע לעצמו בעלות עליה, ממש כאילו הייתה אחד מחפציו.

משחק מצוין שמרתק את הקהל
משחק מצוין שמרתק את הקהל
כל עוד נשים ימשיכו להיות מושא לתאוות הגברים, כך לפי המחזה, הן ימשיכו להיות כבולות ונתונות לגחמותיהם של אלה. בישראל של 2010 אנשים עדיין מרגישים כלואים בבית סוהר שיצרו לעצמם עם האדם שאותו פעם אהבו יותר מכול. לכן, המחזה רלוונטי מתמיד ומשכיל להראות את הטבע האנושי על פגמיו וחסרונותיו.

ההצגה משלבת קטעי סרטים המוסיפים נופך אמנותי ומציצני. קטעי הסרטים עשויים ביד אמן והעריכה שלהם על רקע סיפור המחזה נעשית בצורה מופתית וכישרונית, עד כי לעתים הם מהווים את השחקן השלישי של המחזה (אם ניקח בחשבון שהשחקן השני הוא טולסטוי עצמו).

המחזה אינו מתאים למי שמחפש בידור קליל אלא למי שמעוניין בתיאטרון בועט ומכאיב, מי שרוצה להכיר את כתבי הסופר הרוסי המפורסם, ליהנות מהפקה תיאטרלית מושקעת וגם להבין מדוע איבגי כל כך מצליח בנוף הבמה הישראלי. 

תגיות:   הצגות ביפו   תיאטרון ביפו   תיאטרון גשר   סונטת קרויצ'ר   

תגובות  לכתבה זו 2 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  איבגי המלך! (לת)
דודו, חצרות יפו, (08/12/2010)
 2.  ראיתי את ההצגה
שירה, שוק הפשפשים, (08/12/2010)
צילום:דניאל קמינסקי
יצירת המופת של ברכט בעיבוד תיאטרלי מופתי
אלף לילה ולילה-המחזמר
ביקורת המחזמר "אלף לילה ולילה"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |