‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  היפה והחנון
היפה והחנון
"פינוקים" בתיאטרון הסמטה לא בא לפנק אתכם כלל וכלל. מובטחת לכם חוויה דרוכה עד לקצה הכיסא והרבה נושאים למחשבה בדרך הביתה
 מאת: נורית הוראק
‏יום שני ‏07 ‏פברואר ‏2011. צילומים: יח"צ
אהבה או שליטה? זאת השאלה
אהבה או שליטה? זאת השאלה
שתף |
 
השאלה העיקרית שהדהדה בראשי כשיצאתי מהצגת הבכורה של "פינוקים", ההפקה החדשה של תיאטרון הסמטה, לא הייתה מדוע בחרה הגיבורה הראשית של המחזה והצלע הנשית היחידה במשולש, את הגבר שבחרה בסוף המחזה. 

"מדוע לעזאזל נקראת ההצגה דווקא פינוקים?" שאלתי את עצמי.  מערכת היחסים הקשה המתגלה לנו במהלכה, כזו של השפלות, מריבות והעלבות הדדיות אינה מפנקת בשום צורה שהיא.
מי יהיה לי לבעל? המתלבטת
מי יהיה לי לבעל? המתלבטת

המחזה איננו גם מהמחזות המפנקים את הקהל שלהם אלא הוא מיועד במיוחד לאלו שאוהבים לשבת על קצות הכיסא, להיות דרוכים לכל שורת טקסט שתורגמה ביד אמן ולהשתקע ברגשות העזים המופיעים על הבמה, כאשר כל פעם אהדתם נתונה לדמות אחרת עד שלא ניתן עוד להבחין בין הטוב לרע. גם השתיקה ששוררת בסופו של המחזה מצד הצופים מעידה על כך שהקהל זקוק לזמן נוסף, לעכל ולחשוב. במובן זה, "פינוקים" הוא בהחלט מחזה שילך איתכם הביתה. 
 
במי לבחור?
המחזה מתרחש כולו בחדר סלון אחד בדירת הגיבורה, בשנת 1974. בהתאם לכך, התלבושות, התפאורה והאביזרים מותאמים לתקופה ומושקעים, בעוד חלקם נראים כפריטים נבחרים משוק הפשפשים הסמוך וחלקם עושים חשק לקחת אותם הביתה (על קנקן התה והכוסות המהודרות שמתי עין במשך כל ההצגה). 
השחקנים מפגינים משחק מכאני מדי, ייתכן משום שהייתה זו הצגת הבכורה, עם כל ההתרגשות הנלווית אליה וייתכן כי דרושות עוד מספר חזרות לצורך שפצור והצגה טבעית יותר של רצף העניינים

למעשה, יכול היה המחזה להתרחש גם בימינו אנו ומלבד התלבושות והפריטים המותאמים, אין אינדיקציה במלל עצמו לתקופה מלבד כנראה שזוהי התקופה בה נכתב המחזה בהשראת "בית הבובות" של איבסן על ידי כריסטופר המפטון, מחזאי בריטי שאחראי בין השאר ל"יחסים מסוכנים" ול"שדרות סאנסט" המוכרים יותר.

במרכז המחזה דילמה מוכרת: במי לבחור? בגבר המצ'ואיסטי בעל הביטחון העצמי והמבט הממיס, או בחנון המסודר והמרובע שעושה כדבריך. אבל כאן הבחירה משודרגת ומבוטאת כמערכות יחסים הרסניות שמשעתקות יחסי ניצול וכפיפה ממערכת אחת לאחרת, כאשר כל אחת מהדמויות מחליפה תפקידים במהירות בין המתעלל לזה שמתעללים בו. המלחמה על הפגנות הכוח בבית עוברת מהר מאוד לפסים של השפלה והאהבה, התשוקה ואפילו הסקס נשכחים מאחור ומשאירים בעצם מה?


הבחירה של הגיבורה באחד הגברים השאירה בי תחושה כי למעשה לא אהבה כלל את הגבר האחר מההתחלה, אבל השאלה הגדולה שמעלה המחזה באמת היא האם מישהי מהדמויות באמת אוהבת דמות אחרת? האם אפשר בעולם של יחסי שליטה וכפיפה באמת לאהוב? והאם בעולם כזה אנשים יכולים לאהוב את האדם אותו הם צריכים לאהוב יותר מכול, את עצמם?
 
זה שמזמן לא גר אצל אימא
זה שמזמן לא גר אצל אימא
זה שגר אצל אימא
המחזה מוקפד והתרגום מוצלח. השחקנים מפגינים משחק מכאני מדי, ייתכן משום שהייתה זו הצגת הבכורה, עם כל ההתרגשות הנלווית אליה וייתכן כי דרושות עוד מספר חזרות לצורך שפצור והצגה טבעית יותר של רצף העניינים. 

בלט לטובה אמיתי קדר כפטריק, שהצליח להיות משכנע מאוד בדמות החנון שגר אצל אימא שלו שכולנו מכירים ואף תרם לרוב הרגעים הקומיים של המחזה, שעזרו להפיג קצת את המתח.

בסיום המחזה, לא חזרו השחקנים להשתחוויה. "בחזרה גנראלית לא משתחווים", לחש לי הצופה שישב מאחוריי כשהבעתי פליאה על כך, "מזל רע" העידו דבריו. למדתי משהו חדש, מסתבר שלא רק לכדורגלנים יש אמונות תפלות.

תגיות:   הצגות ביפו   תיאטרון הסמטה ביפו   

תגובות  לכתבה זו 2 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  ביקורת או פרומו?
אורי, מתחם נגה, (12/02/2011)
 2.  תגובה
נורית , (17/02/2011)
צילום:דניאל קמינסקי
יצירת המופת של ברכט בעיבוד תיאטרלי מופתי
אלף לילה ולילה-המחזמר
ביקורת המחזמר "אלף לילה ולילה"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |