‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  איך עושה חמור?
איך עושה חמור?
קיץ ישראלי בועט ועצבני לא רק ברחבות האוהלים בעיר אלא גם בתערוכה מיוחדת בגלריה יפואית. זוג אמנים יפואיים ואוצר אחד מדברים על הקשר היפואי
 מאת: נורית הוראק
‏שבת ‏03 ‏ספטמבר ‏2011. צילומים: יח"צ
הארטיק של אלון ברייאר
הארטיק של אלון ברייאר
שתף |
 
אסף בן הרוש. חיים משוחררים
אסף בן הרוש. חיים משוחררים
אולי אלו השינויים האקלימים, אולי המצב הכלכלי שהופך אותנו ליותר עצבניים ומתוחים, אבל כך או כך, בשנים האחרונות נרשמת עלייה משמעותית בטמפרטורות. 

בימים קיציים אלו, כאשר אי אפשר לחשוב על שום דבר אחר חוץ מאיך נכנסים מתחת למזגן וכמה שיותר מהר, החליטו גם בגלריית P8 היפואית שברחוב פוריה, לייחד תערוכה מיוחדת לקיץ, לפני שהוא מסתיים והשרב מפנה מקומו לאווירה הנעימה יותר של תקופת החגים. 

תודו שמישהו היה צריך לעשות את זה כבר מזמן.

כמו חמורים
לצורך העניין, נבחרו אמנים צעירים, בוגרי בצלאל, מנשר ושנקר שחלקם תושבי יפו עצמה. התערוכה קיבלה את השם המתאים "מזיע כמו חמור" שמבטא גם את הבעיטה והנשכנות מצד העבודות של היוצרים הצעירים, הכוללות יצירות אנימציה, ציור, קומיקס וגם סיפור אחד.

אלה כהן: "מאז שאני ביפו אני עובדת עם צבעים יותר חזקים, כאילו משהו באור כאן הופך את כל הצבעים לרוויים יותר. יש ביפו משהו אותנטי שאני מאוד מתחברת אליו וכשאני רואה בנייה חדשה שלא מכבדת את הצביון של העיר ושל התושבים, זה מאוד מעציב"
אורי טור חוזר לימי ילדותו ומתאר אותו ואת חבריו מטפסים על עצים בחופשת הקיץ. אצל צח כהן החום מוציא את הצד החייתי. רועי מרגליות פנה לחסידות כדי להתמודד עם החום. מתן ליברמן שואף בסרט האנימציה שלו להיעלם ולהשיג חופש ושחרור. אסף בן ארוש חולם על בית העץ ועל חיים משוחררים מדאגות ופחד. הגר ורטהיים נזכרת ששברה את לבו של בחור אחד בעיר הכי חמה בישראל. 

אלון ברייאר מתאר יחסים זוגיים בין אדם לקרטיב. אלה כהן בורחת לסופר פארם הממוזג וקונה יותר מדי מוצרים וינון זינגר מתאר מציאות חמה ודוחקת ההופכת את הילדים לקורבנות או לטורפים.

דמויות פצועות ודילמות מוסריות
דן אלון, אוצר התערוכה, תרם גם הוא סיפור בו הוא מתאר מערכת יחסים מתוחה בין אנשים המחכים בתחנת אוטובוס, הנגרמת איך לא, בעקבות החום, כאשר בסיומו מחליט הגיבור הראשי לברוח לבית הקולנוע ולצפות במזגן בסרטים מזרח אירופים מצננים. אלון הוא חבר הגלריה השיתופית P8, צייר ואמן קומיקס בוגר שנקר, שמאחוריו גם לימודי ספרות באוניברסיטת תל אביב. 
אלה כהן. סוף עונה
אלה כהן. סוף עונה

בשנים האחרונות הוא מוציא כותרי קומיקס, מציג תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות ויוצר תסכיתי רדיו. באחרונה השתתף בפסטיבל הקומיקס בתל אביב וגם הציג בשנה האחרונה במוזיאון הקומיקס בחולון. בעבודותיו הוא מרבה לעסוק באנטי גיבור, בדילמות מוסריות ובסופים שלא חייבים תמיד להיות טובים. הציורים שלו מאופיינים בחפצים סימבוליים ודמויות פצועות שלא יכולות להסתיר את הפגמים שלהן.

"האווירה המיוחדת של יפו תורמת לגלריה," אומר אלון. "יש הרגשה יותר פשוטה במובן הטוב של המילה. זה לא מרגיש כמו מרכז תל אביב אלא כמו עולם קצת אחר, איטי יותר, אפילו נעים יותר ופחות נוצץ, מה שמשתלב טוב עם האמירה בגלריה של שיתופיות ואלטרנטיביות. 

האווירה כופה את השינוי והכניסה לעולם אלטרנטיבי ואני אוהב את זה מאוד. העבודה בגלריה מונעת מאמנות ומחקר אמנותי ופחות מכמה כסף נעשה מזה, מה שמפנה מקום לדברים פחות מיינסטרימים. הרעיון של התערוכה היה לשבור את הדיכוטומיה בין איור לאמנות. התחומים הללו זולגים אחד לשני ואנו שואפים לערוך תערוכות תקופתיות וקבועות של איור, כמקובל באירופה ובערים גדולות ברחבי העולם".
דן אלון: "זה לא מרגיש כמו מרכז תל אביב אלא כמו עולם קצת אחר, איטי יותר, אפילו נעים יותר ופחות נוצץ, מה שמשתלב טוב עם האמירה בגלריה של שיתופיות ואלטרנטיביות"

אין כמו הקיץ של יפו
בין האמנים תוכלו למצוא גם את אלון ברייאר (27) ואלה כהן (26), בני זוג המתגוררים ביפו. שניהם בוגרי המסלול לאיור של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. בני הזוג נפגשו בלימודים וגרו ביחד ארבע שנים לפני שעברו לפני שנה להתגורר ביפו. 

כיום עובדים שניהם כמאיירים עצמאים בעיתונים שונים. אלון בחר לייחד את העבודה שאותה הוא מציג בתערוכה, לסמל הכי קיצי שיש: הארטיק. לדבריו, "יש משהו מאוד פשוט ואפקטיבי בארטיק והוא מקל על החום באופן מידי. 
יינון זינגר. ילדים כקורבנות
יינון זינגר. ילדים כקורבנות

בתכנון העבודה ספגתי השראה מהפלקטים הגדולים שבעלי המכולות תולים בפתח החנויות שלהם עם בוא הקיץ. חוץ מזה, אין קשר בין העבודה ליפו, אבל אני מאוד אוהב את הקיץ ביפו".
 
"כשחשבתי על קיץ ישראלי, ישר עלה לי הדימוי של סופרפארם", מסבירה כהן. "כשנכנסים אליו תמיד מרגישים איזו הקלה בלתי מוסברת שמלווה גם בצורך בלתי נשלט לקנות מלא שטויות. בכל הסניפים גם יש בדיוק את אותו ריח סטרילי לא מוגדר. מצד אחד זה מקום מאוד מנחם, מצד שני הוא גם נורא מנוכר. 

בציור לא מתואר סניף יפואי של סופר פארם דווקא. עם זאת, מאז שאני ביפו אני עובדת עם צבעים יותר חזקים, כאילו משהו באור כאן הופך את כל הצבעים לרוויים יותר. יש ביפו משהו אותנטי שאני מאוד מתחברת אליו וכשאני רואה בנייה חדשה שלא מכבדת את הצביון של העיר ושל התושבים, זה מאוד מעציב".

התערוכה "מזיע כמו חמור" היא בהחלט פתרון מצנן בימים אלו של חמסינים אחרונים. התערוכה מתאימה לכל מי שמעוניין לגלות יוצרים חדשים ולכל מי שאוהב סגנונות של איור וקומיקס. התערוכה פתוחה עד ה-8 בספטמבר. 

לפרטים על התערוכה ומועדי פתיחה - לחצו כאן 

תגיות:   תערוכות ביפו   אמנות ביפו   מזיע כמו חמור   קומיקס ביפו   גלריה P8  

תגובות  לכתבה זו 1 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  התמונות יפהפיות
מני, לב יפו, (05/09/2011)
התבוננות-מכון אבני
התבוננות - 80 שנה למכון אבני
אמנות שנוגעת
אירוע אמנות חווייתי לכל המשפחה
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |