‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  הסיפור על ברוך גורביץ
הסיפור על ברוך גורביץ
עלילה פוסט מודרניסטית שבמרכזה גיבור חולה נפש ופרנואיד משאירה טעם לא מעובד באוויר. לא כל מה שמתאים לפסטיבל סטודנטים, מתאים לתיאטרון מסחרי
 מאת: נורית הוראק
‏יום ראשון ‏02 ‏אוקטובר ‏2011. צילומים: יח"צ
הצופה נשאר מבולבל
הצופה נשאר מבולבל
שתף |
 
משולשים רומנטיים
משולשים רומנטיים
מי רצח אותי? שאלה זו חזרה על עצמה בעיבודים קולנועיים וספרותיים רבים. בעלילות מהסוג הזה החקירה הבלשית מתנהלת על ידי הנרצח עצמו, בעזרת גורמים על טבעיים המסייעים בידיו לאחר המוות, או דרך הצופים. גם הסגנון של קפיצה בין זמנים והליכה קדימה ואחורנית בזמן כדי לחשוף פרשיית רצח, מוכר לנו זה מכבר משוברי קופות כמו "ממנטו".
 
כולם נגד כולם
המחזה "המסע לחיים של ברוך גורביץ'" המוצג בתיאטרון "הסמטה" משלב בין שני סוגי העלילות הפוסט מודרניות האלו. במרכז המחזה דמות לא יציבה נפשית ופרנואידית, ברוך גורביץ', שהוא חולה אנוש.

על סף המוות גורביץ' הפרנואיד יוצא לגלות מי שלח את הרוצחים השכירים שהרגו אותו. המוטיב הפנטסטי במחזה נגלה כבר בראשיתו, כאשר גורביץ' פונה אל מתקן שעונים ומבקש ממנו להחזיר את הזמן לאחור.
 
השחקנים טובים אם כי לעתים דרמטיים מדי. המחזה לא שוכח לרגע שאנו נמצאים בתיאטרון ולעתים בשל כך מתקשה הצופה להאמין בקשר שבין הבמה לבין המציאות עצמה, אליה צריך בסופו של דבר להתייחס כל מחזה
למרות שהשען מתעקש כי הדבר בלתי אפשרי, בסצנות הבאות אנו קופצים לעבר לסצנות נבחרות וכך מתגלות מערכות היחסים בין הדמויות על הבמה וכמה  משולשים רומנטיים. זה שבין גורביץ' לאשתו ולרופא שלו שנמשך לאישה, זה שבין גורביץ' לאחות המטפלת בו ולאשתו שמשלמת לה כדי למלא אותו בכדורים שמטרתם בלתי ברורה, וזה שבין האחות, גורביץ' והרופא כאשר בכל פעם מערכות היחסים משתנות ונעשות סבוכות יותר ויותר. כולם נגד כולם. כולם שונאים את כולם וכולם נמשכים לכולם ובתוך כל זה הצופה, איך לומר, נשאר קצת מבולבל.

 

כתיבה מסורבלת וכבדה
הדמויות המוצלחות של ההצגה הם דווקא דמויות המשנה: זוג הרוצחים השכירים הקומיים שמנהלים יחסים הומוסקסואלים ונפגשים כל ערב לאחר רציחות היום בדירה הפרטית, כדי לבכות ולנחם זה את זה, והשען המשוחק על ידי שחקנית, מה שמעניק לו איכויות פנטסטיות כגורם המחולל של המסע והחיפוש.

השחקנים טובים אם כי לעתים דרמטיים מדי. המחזה לא שוכח לרגע שאנו נמצאים בתיאטרון ולעתים בשל כך מתקשה הצופה להאמין בקשר שבין הבמה לבין המציאות עצמה, אליה צריך בסופו של דבר להתייחס כל מחזה. 

לעומת הכתיבה המסורבלת והכבדה, הבימוי משכיל לנצל את החלל הלא פשוט של במת הסמטה באמצעות שחקנים שדבוקים לקירות במהלך רוב ההצגה, ודמות מרכזית שניצבת במשך כל ההצגה תלויה על חישוק דמוי שעון, ומעניקה כמה ממדים לבמה. ככזה הבימוי הוא בהחלט נקודת אור.
 
 
נדרשת עוד עבודה
הנקודה החלשה לצערי היא כנראה הכתיבה. ההצגה הוצגה בפסטיבל small  במה ולא בכדי. Small  במה הוא פסטיבל להצגות סטודנטים ואכן אחת המגרעות של ההצגה היא שהיא נראית יותר מהכול כתרגיל תיאטרלי ופחות כהצגה שלה זיקה לכאן ולעכשיו. גם סיפור העלילה נראה ככזה שכבר ראינו בעבר (מלבד דמויות המשנה המקוריות והמשעשעות).

לכן, למרות השחקנים הטובים, הבימוי המוקפד והווירטואוזיות הפיזית שמפגינים השחקנים, בסופו של הערב נותרת תחושה של משהו לא ברור ולא פתור העומד באוויר. מעין "אתה הבנת מה הלך כאן?" שמחליפים הצופים זה עם זה ביציאתם מהאולם.

אולי נדרשת עוד עבודה נוספת על ההצגה. בצורתה הנוכחית, לצערי, יש בה משהו שנשאר לא מעובד. ואחרי הכול, לא כל מה שמתאים לפסטיבל תיאטרון סטודנטים, מתאים לתיאטרון מסחרי. אפילו אם התיאטרון הזה הוא תיאטרון פרינג' כמו הסמטה. 

בימאית: נתי בן חנן/ שחקנים:נטע נדב, שרון מיימון, עודד גוגנהיים, רינת קידר,דויד גוילי, תומר זאב,עידו זיו

לפרטים על ההצגה לחץ כאן

תגיות:   הצגות ביפו   תיאטרון הסימטה   ביקורת תיאטרון  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
צילום:דניאל קמינסקי
יצירת המופת של ברכט בעיבוד תיאטרלי מופתי
אלף לילה ולילה-המחזמר
ביקורת המחזמר "אלף לילה ולילה"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |