‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  יונה עם עלה של זית
יונה עם עלה של זית
העיבוד למחזה של "יונה ונער" מפרק את רצף העלילה ומערבב הווה ועבר יחד. עם זאת, אין הדבר פוגם בהנאת הצופה. שונה ומומלץ
 מאת: אלי ביקורת
‏יום רביעי ‏30 ‏נובמבר ‏2011. צילומים: יח"צ
שתף |
 
הסופר מאיר שלו שנולד בנהלל, כותב רומנים העוסקים בעיקר בהוויה הישראלית מראשית ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. כזה הוא גם ספרו "היונה והנער" שנכתב ב-2006 וזכה להיות רב מכר, הומחז וכעת מוצג בתיאטרון גשר.
 
עלילת הרומן
זהו הרומן השישי שהוא כתב ושמו לקוח משיר של ביאליק בו מופיע הביטוי "יונה עם נער". בספר ישנו סיפור על מדריך תיירים בשם יאיר המספר על ילדותו ומשפחתו.

יש עוד סיפור על "ילדה" ו"תינוק" שאוהבים בתקופת מלחמת השחרור. הם עוסקים בגידול יוני דואר למען ההגנה. האחת בתל אביב ואחד בעמק הירדן. כאשר הם נפגשים הם מתאהבים. בקרב על ירושלים ב-1948 התינוק נופל כאשר הוא מספיק לשלוח לילדה אהובתו פתק בצרוף חומר מסוים, אישי ביותר, באמצעות יונת דואר.

זהו רומן בו יש שאיפה לחזור הביתה כמו יונת הדואר שיודעת תמיד לחזור הביתה.
יבגני אריה שביים ועיבד את הרומן ביחד עם רועי חן, העדיף להתרכז בסיפור השני-אהבתם של הילדה והתינוק והסיפור הראשון של המדריך משמש כרקע רופף במחזה. יאיר ושנת לידתו 1948 מקשרים בין שני הסיפורים. קשה להמחיז ספר שהוא פיוטי מאוד מלא תיאורים, טבע והווי. 



העיבוד למחזה
המחזה אינו יכול לבוא במקום הספר וכך מתקבל מחזה שנראה לכל מי שלא קרא את הספר כבנוי קטעים קטעים, לפעמים ללא קשר ביניהם, וקשה לצופה כזה במחזה לחבר בין הקטעים וליצור לעצמו משהו שלם עם התחלה, אמצע וסוף. מה עוד שהמחזה מבוים כך שיש ערבוב בין ההווה והעבר ללא הפרדה מוחלטת. אין זה אומר שהצופה בהצגה שלא קרא את הספר לא ייהנה ממנה.

הבימוי שוטף, יפה, מעניין, יש בו תנועה רבה ומעמדים מלאי חן ויופי. המשחק מצוין. זהו מחזה פיוטי עשוי היטב אם כי שונה מאוד מהספר שזכה להצלחה גדולה.
הבימוי שוטף, יפה, מעניין, יש בו תנועה רבה ומעמדים מלאי חן ויופי. המשחק מצוין. זהו מחזה פיוטי עשוי היטב אם כי שונה מאוד מהספר שזכה להצלחה גדולה

רוב התפאורה מורכבת ממסכים לבנים וקירות שחורים שעיצב סמיון פסטוך. הבמה מכוסה חצץ שחור וג'יפ ישן בפינה הימנית של הבמה שמתחיל גם לנסוע בהמשך. בנוסף, כחלק מהתפאורה נכנס לבמה גם תלת-אופנוע במודל שהיה מקובל באותה תקופה והם עוזרים לאווירה הפסטורלית פיוטית במחזה.
 
עוזרת לאווירה המוסיקה המקורית שכתב אבי בנימין וניהל מוסיקלית נדב רובינשטיין. יחזקאל לזרוב עיצב את הכוריאוגרפיה שהשיא שלה בריקוד היונים. מתבלט בין המבצעים בריקוד זה אלכס סנדרוביץ כיונה הפצועה. שפת הספר מורגשת בעיבוד שנעשה.

העיבוד טוב, ההצגה יפה, אך כדי שההנאה מההצגה תהיה מושלמת, רצוי לקרוא את הספר לפני שרואים את ההצגה.
 

השחקנים
כל מבצעי התפקידים הרבים עושים זאת בכישרון רב. משחקם מדויק ביותר, מודגש ומלא פיוט. הנרי דוד הנו הדמות הראשית במחזה. הוא התינוק. הוא ביישן. הוא תמים. הוא מלא תשוקה. נוכחותו הבימתית מורגשת ביותר. הילדה, אפרת בן צור, מחזירה לו אהבה בדרך שלה. היא אנרגטית, היא פעילה, היא מלאת תשוקה עצורה. היא נהדרת.

יובל ינאי כד"ר לאופר מצוין. יש בו ההומור הדרוש והדייקנות הייקית. זהו תפקיד קטן ההופך בביצועו לגדול. גלעד קלטר כיאיר מנדלסון, מדריך התיירים המספר, יליד 1948, טוב מאוד. יתר הדמויות אלון פרידמן, נועה קנולר, נטשה מנור, דודו ניב, בוריס אחנוב טובים מאוד כל אחד באפיון המיוחד של התפקיד שהוא ממלא. זאת הצגה יפה, מרגשת לעתים ומזכירה את ימי מלחמת השחרור.
 
לראות או לא לראות: רומן פיוטי, עיבוד טוב אך נראה קצת לא מובן ושלם ללא קריאת הרומן. ביצוע טוב מאוד. שונה ומומלץ.

למועדי ההצגה "יונה ונער" - לחצו כאן

תגיות:   יונה ונער   הצגות ביפו   תיאטרון גשר  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
צילום:דניאל קמינסקי
יצירת המופת של ברכט בעיבוד תיאטרלי מופתי
אלף לילה ולילה-המחזמר
ביקורת המחזמר "אלף לילה ולילה"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |