‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  על אמנות סביבתית ומחאה כשרונית
על אמנות סביבתית ומחאה כשרונית
סיקור תערוכתו של גיל מועלם דורון
 מאת: לין לוי אורמן
‏יום ראשון ‏09 ‏ספטמבר ‏2012.
גיל מועלם דורון-התערוכה
גיל מועלם דורון-התערוכה
שתף |
 
סיקור תערוכתו של גיל מועלם דורון
בית האדריכל יפו, 6.9.12-18.10.12
לפרטים על התערוכה - לחצו כאן

להבדיל מהאמן גיל מועלם דורון שחש אי נוחות עם המושג "בית" ושמתוך כך פועל במכוונות לחקור את הקונספט הסביבתי שלו, אני תמיד ראיתי בביתי את המקום היחיד שיש בו שלוות עולמים, שבו קיים מפלט למוחי ושבו נמצאת הנינוחות שבביטחון לקיומי הפיזי. 
עם כל דקה שעוברת, החוויה הופכת להיות פחות מאיימת ומתחיל להתבהר המכנה המשותף שבין הפריטים לבין הזעקה האומנותית שבוקעת מתוך כאוס התיעוד של יחסי הגומלין בין האדם לסביבה המוניציפאלית שבה הוא בונה בית.

האמת היא, שיש לי עוד וידוי קטן, עד היום מעולם לא ביקרתי אומנות וגם לא ידעתי  שקיים דבר כזה עיצוב סביבתי קהילתי, בו עוסק גיל מועלם דורון.
 
דו קיום יפואי מעורר שאלות אודות התכנון הסביבתי, שכנות, זהות וכל מה שביניהם, ואת האמן גיל מועלם דורון מעוררים ליצירת האומנותית שלו, המושגים "בית נעדר" והרצון לחקור את המרחב הציבורי ואת שטחי השוליים. 

הוא עוסק בקהילות רחוב וביצירת אומנות באתרים ציבוריים ואת נקודת המפגש בין החברתי לתרבותי שהוא יוצר ניתן לחזות בימים אלו בתערוכה הרטרוספקטיבית שנפתחה ביום חמישי האחרון בבית האדריכל שברחוב המגדלור. נכחתי בפתיחת התערוכה, שלוותה במיצג המשותף של האמן עם רפעת חטאב.
 
רטרוספקטיבה של אמנות סביבתית מחאתית
אתם עולים במדרגות ומיד אחרי המדרגה האחרונה דורכים על המיצג הראשון - שטיח כניסה לבית שבתוכו חתוכה המילה "הבית". אחרי זה אתם עוברים על פני המיצג השני -  בובת חלון ראווה כרותת ראש עטופה בבד לבן ("האדם ישתחרר מראשו כפי שהעבריין יברח מכלאו", ג'ורג' בטאי) ונכנסים לתוך חלל לבן בצורת קובייה.

בכניסה אל החלל אתם עוברים על פני אובייקט נוסף -  "אוהל מועד" אשר הגיע לתערוכה מהמאהל יפו שליווה את המחאה החברתית של אשתקד. זהו שטיח בלוי המונח על הרצפה, עליו חרוטות באש המילים HOME LAND, צירוף שזהה לשמה של סוכנות נדל"ן. 

מולו מוקמה ספריית איקאה המשמשת בתור cabinet of curiosities - אוסף של פריטים שגבולותיהן של קטגוריות השיוך שלהם, טרם נמצא. בתוכה שלל מרתק של חומרים, חוברות, צילומים, קופסאות, צנצנות ומיני פריטים אחרים המנציחים את הרעיונות ואת העבודות של האומן – הרטרוספקטיבה של הפעילות שלו בחזית החינוך לסביבה הבנויה, או כאוס של דעות ושל עשייה, המסודרים בתוך קוביות לבנות שניתן למצוא היום כמעט בכל בית. 
בצידו השני של החלל ממתינים לכם שני מיצגים נוספים. הראשון הוא דלת ללא ידית שמהווה חישוק ענק לתפירה של תוכנית השיבה ב"תגלית פלסטין", בצידה כתוב בכתב יד שירו של דרוויש. 
השני נקרא "זירת פשע" ומדובר על שחזור של מייצב אשר הוצב בעבר בחוף אירשיד.
 
מיצג חיי של אדם אטוף גלימה שחורה שסורג, מקלף תפוזים ונע בתוך החלל בין רצועות רחבות של בד לבן, מסמל את האספלוס – יצור מיתי שכנפיו פורעות את החלל הסטרילי של הקובייה הלבנה.
אישה מתעדת את תנועותיו עם טוש על גבי קוביית אור לבן על הקיר הימני של החלל שיוצר אורו של המקרן המכוון לשם. קהל המתבוננים במיצג עמוס משמעויות זה נמצא סביבו, בתוכו, נוגע בו, מריח אותו, מתעטף ומשתתף בו.
 
"ב" זה בית? (ממש לא...)
שם התערוכה הוא "ب" -  אות ב' בערבית והיא עוסקת בכל מה שהוא בית בתור מושג, שם או אובייקט במטרה להראות את כל אי האפשרות שבו. 
זו תערוכה שמציגה את עבודתו המשותפת וארוכת השנים של האומן עם הקהילה ואת הרחוב בתור מצע לאינטראקציה אדריכלית קהילתית. יש בה גם את התיעוד המרתק של פעילות האמן ביצירת אומנות רחוב שמציגה את האלטרנטיבות למה שמציע לנו הבית התחום והמוכר. 

תנועתיות של מיצג אספלוס בלתי ניתנת לחיזוי וכך גם התחושות שהוא מעורר עם כנפי הבד הלבנים שנפרסים בין הנוכחים בחלל. יחד עם האוסף הרטרוספקטיבי שמפוזר בחלל התערוכה, המייצג החיי יוצר תחושה של זרות ובלבול שבהתחלה בועטים בבטן הרכה של המתבונן אבל עם כל דקה שעוברת, החוויה הופכת להיות פחות מאיימת ומתחיל להתבהר המכנה המשותף שבין הפריטים לבין הזעקה האומנותית שבוקעת מתוך כאוס התיעוד של יחסי הגומלין בין האדם לסביבה המוניציפאלית שבה הוא בונה בית.
 
אומנם לא מייד, אך התערוכה הזאת ריתקה אותי בחוסר הבנאליות שלה ועכשיו אני לא בטוחה באילו מילים עליי לבחור על מנת להעביר בצורה מהימנה את חווייתי ואת דעתי אודותיה. 

גיל מועלם דורון הוא ללא ספק אמן שיודע לתקשר עם כל חוש אנושי וגם לחדור לעמקי הביטחון הקיומי על מנת לערער אותו. בתערוכה שלו הוא מזמין לראות, להריח, לחוש, להשתתף ולערער והוא גם יוצר ויכוח פנימי בין הזיקה האומנותית לסביבה, חברה, פוליטיקה וכל מה שקשור לחוויה המוניציפאלית. 
המיצג שלו יוצא מחוץ ל"גבולות" האומנות שאני הכרתי עד כה והוא כה רב תחומי ומתגרה,
מה שעורר בי את השאלה: עד כמה אומנות צריכה או יכולה להיות כרוכה כל כך סביב הנושאים הפוליטיים? 
וכאן אני כמובן מדברת על המיצג שמוקם בחגיגיות מחוץ לדלתות הגלריה - שלט שתלוי על הגדר. שלט זה מרמז על מגרש למכירה ומזמין את המתבונן להתקשר למספר טלפון המפורסם בו. המחייג מגיע למענה קולי שמשמיע את השיר "אין לי ארץ אחרת" בשפה הערבית ובביצועו של סהיראב אבו לסאן. 
למרות שבאחד הראיונות שנתן האומן הוא מציין כי הוא מגדיר את האומנות שלו בתור מעורבות חברתית וכי בעיניו הימנעות מכוונת מעיסוק באספקטים פוליטיים היא פוליטית ביסודה, אני לא בטוחה עד כמה אני היתי מזדהה עם הצורך להפוך את אומנותי שלי לכה פוליטית.
 
על האמן - גיל מועלם דורון
גיל מועלם דורון סיים בהצטיינות את התוכנית הבינתחומית באומנויות של אוניברסיטת תל אביב ואת הסמינר לתרבות חזותית, אוצרות וביקורת בקמרה אובסקורה. בנוסף הוא השלים תואר שלישי באדריכלות ובתרבות עירונית בברטלט שבלונדון ושימש כמרצה באוניברסיטאות שונות בעולם ביניהן UEL, Greenwich University, ו- University of Brighton. בשנת 2000 הקים גיל מועלם דורון קבוצה בשם Transgressive Architecture, במסגרתה הוא הציג מיצגים אורבאניים בלונדון אמסטרדם וברצלונה ובמקביל פרסם מאמרים העוסקים בתיאוריות אורבאניות חדשות עליהם הוא גם הרצה במוסדות מוכרים ברחבי העולם. 

במהלך עשור שימש גיל מועלם ככתב לענייני הסביבה התכנון והאדריכלות בעיתון "העיר" וסרטו הדוקומנטארי בנושא שפך הירקון זכה בפרס הנרי פורד לשימור.
 
היום גיל הוא פעיל חברתי ורב אמן שעוסק במרחב העירוני והשימושים השונים בו כאשר הנוודות האורבאנית והזהות האישית מעסיקים אותו יותר מכל. בנוסף, הוא עוסק בשיטות בלתי פורמאליות לעיצוב המרחב ובשימוש בו אשר מגדיר את המרחב כשטח מת.

בנוסף הוא גם פעיל באומנות ובאדריכלות שיתופית פדגוגית חברתית ופוליטית ועובד בשיתוף עם קהילות שונות, ביניהן קהילות של הומלסים ושל אקטיביסטים. אומנותו של גיל מועלם דורון נחשבת להתערבות אורבאנית שמעוררת שאלות זהות ומעודדת יצירת הגדרות חדשות של המרחבים בהם אנו חיים.
 

תגיות:   גיל מועלם דורון   אומנות ביפו   תערוכה ביפו   בית האדריכל ביפו   ביקורת תערוכה ביפו     

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
התבוננות-מכון אבני
התבוננות - 80 שנה למכון אבני
אמנות שנוגעת
אירוע אמנות חווייתי לכל המשפחה
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |