‏יום שישי ‏29 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  מהאבן אל הנייר-סיקור התערוכה "פני אבן"
מהאבן אל הנייר-סיקור התערוכה "פני אבן"
תערוכת ציור ופיסול של רות נורמן
 מאת: לין לוי אורמן
‏יום רביעי ‏24 ‏אוקטובר ‏2012.
פני אבן/רות נורמן
פני אבן/רות נורמן
שתף |
 
פני אבן / רות נורמן
גלריה צדיק ביפו
19.10.12-18.11.12


לפרטים ושעות פעילות התערוכה - לחצו כאן 

מה יש באבנים העתיקות שגורם לשסתומי הלב להיפתח ולפרץ של יצירתיות לצאת החוצה? אבנים יכולות לשאת בתוכם זיכרונות מן העבר, ביטויי תרבות נשכחת וגם את ההיסטוריה המפוארת שראויה לציון. אבנים יכולות גם לעורר התפעלות בגלל הנוכחות המרשימה שלהם. אני רואה בפסלי אבן ביטוי לזיכרונות שנטמנים בתוכם על ידי האמן.
העיניים החלולות, הבעות הפנים העצובות, הפנים המעוותים וקומפוזיציות נאיביות המתקבלות מתוך הרצון להיצמד למראה האמיתי של הפסלים העתיקים שנחרטו בתוך האבן, מוסיפים כוח מאגי ליצירותיה של נורמן. כאשר מתבוננים עליהן מתוך ניסיון להבין את שיטת העבודה מתעוררת בי התפעלות אמתית מרמת הביצוע והניקיון הגבוהים.
 
ההתבוננות של רות נורמן באחת האבנים המקושטות בקיסריה העתיקה הולידה את התערוכה "פני אבן" המוצגת בימים אלו בגלריה צדיק היפואית, הממוקמת בתוך מבנה בעל תקרות מקומרות שבעבר שימש כחנות בשוק היווני. 

מבני אבן גיר של הורדוס ופסלי אבן המפוזרים באלבניה מצאו את דרכם אל תוך מצלמת הטלפון של האמנית ומשם נולדו מחדש אל העולם על גבי נייר גוויל שחור בעזרת שימוש בנוזל מחיקה לבן שכולנו מכירים ושגם כן עשוי מאבן גיר - הטיפקס.
 
השיטה שבאמצעותה בוצעו כל העבודות המוצגות בתערוכה היא פיזור נוזל הטיפקס על שטח הנייר ולאחר הייבוש, כאשר הטרפנטין שבו מתנדף, מתחיל תהליך היצירה תוך כדי מחיקה, ההיפוך המוחלט לתהליך הציור וכאן רשימת הניגודים רק מתחילה.
 
בתהליך המחיקה שבו נוצרים פני האבן ביצירותיה של רות נולדים ניגודים בין אור לצל.
תיאור הפסלים על גבי נייר חסר עומק הוא ניגוד נוסף לתהליך הפיסול, שיצר את הצורה המקורית מאבן. אם בפיסול הצורה בוקעות מתוך האבן הגולמית התלת מימדית, העברת היצירה על גבי הנייר מבטלת את תלת הממדיות שלה.

אבן קרה ורגש חם מתמזגים יחדיו
לאור הטכניקה המעניינת שבה משתמשת רות נורמן - הצורות שמתקבלות והמעברים בין האור והצל הם פשוט מרהיבים. האלמנטים המפלצתיים זוכים לרוך וגם הפנים ההיברידיות של אדם וחיה ניחנים אצלה בפרופורציה צורנית מושלמת.
 
העיניים החלולות, הבעות הפנים העצובות, הפנים המעוותים וקומפוזיציות נאיביות המתקבלות מתוך הרצון להיצמד למראה האמיתי של הפסלים העתיקים שנחרטו בתוך האבן, מוסיפים כוח מאגי ליצירותיה של נורמן. כאשר מתבוננים עליהן מתוך ניסיון להבין את שיטת העבודה מתעוררת בי התפעלות אמתית מרמת הביצוע והניקיון הגבוהים.
 
מתועדים כאן חלקי עמודים, עמודים בעלי צורה של יצורים מיתיים ותומכי קשתות בצורת יצורים היברידיים בני כלאיים.
לפעמים זהו יצור חצי אנושי המחובר לאבן, לפעמים זהו שומר סף בעל הבעת פנים זעופה שעל כתפיו משקלה של ההיסטוריה.
בכל המקרים הבעות הפנים הן אלה שמביעות את הרגשות העזים וגם אלה שמעוררות אותן. היצורים האלה הם הפנים של האבן, הם שומרי הסף ששמורים על ההיסטוריה העתיקה.
 
בתערוכה מוצגות מספר יצירות של שמן על משטח עץ, בהן רות מציגה את דמויות צל (שלה עצמה) על מדרכות אבן מודרניות. יש בהן אמרה אישית ופרשנות מעניינת למושג פני אבן, אך בהן מצאתי פחות מאותה זעקת הרגש ההיסטורית שבה מאופיינות שאר יצירותיה.
 
איתנותה של האבן לעומת שברירותו של הרגש האנושי אשר מעצב את תווי הפנים, הקיפאון העל זמני של הפיסול לעומת הדינאמיקה של הבעת הפנים, והצורה העגולה המשדרת רוך לעומת המרקם הנוקשה של הפסל - אלו ניגודים אשר בונים את הסקרנות של המתבונן בתערוכה, אך הם לא הניגודים היחידים כאן. הדימויים הלבנים, שכאילו משתקפים מהשחור המוחלט ברקע, מקרינים מוזרות ואי שייכות מסוימת, כמו עצם הקיום של הפסלים העתיקים האלה בעולם המודרני שסביבם.
 
אני לא מתרגשת ממראה חורבות אבן או למראה מקדשים אשר אבדו בתוך הקדמה של החיים המודרניים. גם הכנסיות והאדריכלות הביזנטית לא משדרים איתי על אותו הגל אבל היצירות של רות נורמן מצליחות לקרב את המתבונן אל הפסל מהתקופה העתיק בה נוצרו. זה מצליח בעיקר בזכות האירוניה וההומוריסטיות הקורנים מיצירותיה ובזכות הגבורה והיצריות, המיניות והתמימות/נאיביות שהם מצליחים לשדר, במקביל.

תגיות:   פני אבן   תערוכה ביפו   גלריה צדיק ביפו   רות נורמן   אמנות ביפו   אירועים ביפו     

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
הצלמניה-תערוכת מכירה ביפו
סלון יפו לאמנות מארח את חנות פופ אפ של הצלמניה
שבוע האיור ביפו 2018
מגוון תערוכות ומיצגים ברחבי העיר במסגרת שבוע האיור ת"א-יפו
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |