‏שבת ‏27 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  ממסורת לאמנות-תערוכת הסביבונים
ממסורת לאמנות-תערוכת הסביבונים
ביקור בתערוכת סביבונים ייחודית כחלק מאירועי חנוכה ביפו העתיקה
 מאת: לין לוי אורמן
‏יום רביעי ‏12 ‏דצמבר ‏2012.
סביבון מקורי/ לאה ברוקנטל
סביבון מקורי/ לאה ברוקנטל
שתף |
 
מסורת שהפכה לאמנות
סיקור תערוכת סביבונים בינלאומית / מוזיאון יפו לעתיקות
התערוכה תתקיים במהלך החנוכה ועד לסוף חודש דצמבר (31.12.12)

על פי הגדרת הוויקפדיה, סביבון הוא צעצוע המסתובב על צירו.
אם תשאלו אספני סביבונים, תקבלו כנראה הגדרה פיוטית הרבה יותר, שהרי סביבון יכול גם להיות מעוצב בדגשים עיצוביים שנכונים לזמן ולמקום מסוימים, ולכן סביבון יכול גם לשקף תרבות בה הוא נוצר.
 
למרות שסביבון הוא צעצוע של חג חנוכה, את הסביבונים הראשונים החלו לייצר דווקא בהודו. הסביבון המקורי שבו שיחקו ילדים יהודים באירופה של המאה ה-16 היה מורכב מקובייה עם חוד מצד אחד ומקל קטן בצד אחר.
תערוכת סביבונים יפו העתיקה
תערוכת סביבונים יפו העתיקה
סביבון כזה אפשר לראות בציורו של פיטר ברויגל "משחקי ילדים" משנת 1560.
 
הסביבון הפך למנהג של חג רק במאה ה-16 , ולא תאמינו - דווקא בגרמניה. 
האותיות נ', ג', ה', ש' , נלקחו מהמילים באידיש : " לא", "מלא", "חצי", "הפסד" והן סימנו את מצבו של השחקן (האם הפסיד, הרוויח או לא). 
אם כן, המנהג לסובב סביבונים לא הגיע מהעת העתיקה, אלא דרך גורלה המפותל של יהדות אירופה.
 
אגב היסטוריה, ברקע ההיסטורי האישי שלי נוכח סביבון אחד גדול וצבעוני במיוחד והוא נקרא YULA (או פורפרה אם תרצו) שהייתה אחד המשחקים האהובים על הילדים הסובייטים. 
על גוף הסביבון הגדול שלי היה מוט עם ידית, שהייתי צריכה לדחוף למעלה ולמטה כמה פעמים ואז- YULA שלי הייתה משתחררת ומקבלת חיים משלה ומסתובבת סחור סחור בכל הבית בכוח התנופה. 

המחזה היה מרגש ועד אתמול לא חשבתי ולו לרגע לקשר את משחק הילדות שלי למנהג הקשור לחנוכה. משביקרתי בתערוכת הסביבונים במוזיאון יפו העתיקה, נכחתי כי סביבון ו- YULA שלי הם בעצם אחים קרובים מאוד.
 
תערוכת הסביבונים המוצגת במוזיאון יפו העתיקה לצד תערוכת "מסע בין החלומות" המדהימה, משלבת בחוכמה רבה בין פריטים ארכיאולוגיים הקשורים ליפו, לבין סביבונים מ-4 אוספים פרטיים.
 
למה בחוכמה? כי הסביבונים הצבעוניים המפוזרים בין כלי חרס עתיקים מושכים את תשומת ליבו של הילד, שמטבעו כנראה לא יתעניין כלל בשום דבר הקשור לארכיאולוגיה וכאן, לצד כל כד, מעמד לנר, קנקן ותכשיט עתיק, מפוזרים סביבונים צבעוניים ועליזים.

אני חייבת להודות שאני עצמי לא מוצאת עניין רב בארכיאולוגיה אבל השילוב המעניין שבנתה אוצרת ומפיקת הפרויקט לימור להב-מרגוליס, הופך את הארכיאולוגיה לנגישה ושובת עין, גם לילדים וגם לאנשים כמוני אשר באופן מפתיע, פתאום מוצאים בה עניין.
 
עוד בתערוכה -  ממצאי קמעות שומרוניים ותכשיטים מהתקופה הרומית ביזאנטית וסביבון שמסתובב ללא הפסקה על משטח שחור, הזוכה לעמדת כבוד בכניסה למוזיאון.
למרות שסביבון הוא צעצוע של חג חנוכה, את הסביבונים הראשונים החלו לייצר דווקא בהודו. הסביבון המקורי שבו שיחקו ילדים יהודים באירופה של המאה ה-16 היה מורכב מקובייה עם חוד מצד אחד ומקל קטן בצד אחר.
סביבון זה הינו הראשון שממנו התחיל האוסף המרשים של 600 הסביבונים של אריה מרגלית. אריה מרגלית אוסף את הסביבונים מזה 17 שנה ופרטי האוסף שלו שוכנים לצד פריטים ארכיאולוגיים משולחנה של משפחה יהודית ביפו וגם לצד כלי חרס אדומים. יש כאן גם קטע מפסיפס עתיק, מיצגים מיפו של התקופה ההלניסטית, צלחות חרס, קנקנים זעירים, מנורות שמת, צלמית האלה חתחיר ואפיל מצבה לרב החובל וגביעה ענק מאבן גיר שעומד על הרצפה.
 
במיקום נפרד מוצגים כמה מהסביבונים שעושה במו ידיה לאה ברוקנטל, רופאת שיניים מזה כ- 45 שנה, אמא ל- 6 ילדים וסבתא ל- 19 נכדים, המוצאת עניין רב דווקא בעיצוב וייצור של סביבונים מחומרי גלם מעניינים הנחשבים לא שגרתיים.
לאה ברוקנטל מלקטת פריטים שונים ומייצרת מהם סביבונים שמקבלים אצלה שמות מרתקים כמו "אלמנה שחורה" ו"זנב טווס" למשל.
 
לצד תערוכת הסביבונים, מוצגים צעצועי Namastoy מאוסף ייחודי השייך לאפרת שקד, שמביאה אותם ממסעותיה ברחבי הודו.
אלו לא סתם סביבונים אלא "צעצועים חכמים",  עשויים מעץ בעבודת יד ואם תרצו לדעת אודות תהליך יצירתם, תוכלו לצפות בסרט המוקרן על המסך המציג  את תהליך הייצור המעניין.
לאפרת יש באוסף 200 צעצועים כאלה והיא קוראת להם "צעצועים שמלמדים אנשים".
 
לצד מיצגים ארכיאולוגיים מהתקופה הישראלית ביפו שוכנים הסביבונים מהאוסף הפרטי של יואב זיו. ליואב, מעצב תעשייתי ומרצה בשנקר, יש אוסף של 150 סביבונים שלדעתו משקפים את התרבות של המקום ממנו הגיעו ואת התקופה שבה הם נוצרו.
 
נצלו את ימי החנוכה ובואו לתערוכה ולצדה, להזכירכם  גם הפנינג "מסע בין החלומות" לכל המשפחה, אשר חידש והוסיף לתערוכה מיצגים מרתקים, בובות גיבורי על של קרן שפילשר, שקיות ו"חייזרים" - תמונת קולאג' ענקית ומרהיבה של יוסי דותן.

תגיות:   מוזיאון יפו   חנוכה 2012 ביפו   תערוכה ביפו   אמנות ביפו   חנוכה ביפו העתיקה   תערוכת סביבונים   אירועים ביפו   חגים ביפו  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
הצלמניה-תערוכת מכירה ביפו
סלון יפו לאמנות מארח את חנות פופ אפ של הצלמניה
שבוע האיור ביפו 2018
מגוון תערוכות ומיצגים ברחבי העיר במסגרת שבוע האיור ת"א-יפו
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |