‏יום שישי ‏19 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  פורים אחר עם הקהילה הרפורמית
פורים אחר עם הקהילה הרפורמית
חווית פורים במשכנות רות דניאל
 מאת: לין לוי אורמן
‏יום שני ‏25 ‏פברואר ‏2013.
פורים במשכנות רות דניאל
פורים במשכנות רות דניאל
שתף |
 
עם כניסתו של חג הפורים, במוצ"ש 23.2.13, התקיימה במשכנות רות דניאל הקראה חגיגית של מגילת אסתר. במקום נכחו הרבה מירה רז, שהנחתה את הטקס, אנשי הקהילה של מרכז דניאל, משפחות יפואיות ואנוכי.

הערב החל בהתכנסות של ההורים והילדים נהנו מפעילות יצירה פורימית. בו בזמן התקיימה במקום מוסתר חזרה גנרלית אחרונה ואחרי שכל האורחים התיישבו במקומותיהם, הבמה התעוררה לחיים והצגת "מגילת אסתר" החלה.  
"העולם נברא בהרמוניה באמצעות ארבעה אלמנטים - חי, צומח, מדבר ובריאה שמהווים יחד את הניגודים של חיינו. המטרה שלנו בתור בריות החיות כאן היא להשיג את האחדות הרוחנית בין הניגודים הללו".
מיתור לציין כי חלק נכבד מהצופים הגיעו מחופשים וביניהם נכחו "מאסטר שף", נסיכת הלבבות, מלכת אסתר וייצור מהחלל החיצון בחליפת זהב, ילד פרחים, ואשת מסכה מסתורית מקושטת נוצות.

מגילת אסתר הוא הספר היחיד בו לא מוזכר שמו של ה', לכן אחת ממצוות החג היא לשמוע את המקרא שלה. מירה רז, שניהלה את האירוע, שדרגה את חוויית ההקראה עם משחק וירטואוזי של השחקנים המחופשים שהוסיפו לאירוע ההקראה נופך שמח במיוחד. הנחייתה מלאת חוש ההומור של מירה רז, ליוותה את החגיגה ובאמצעותה, הקהל עבר מסצנה א' לסצנה ב', וכך הלאה עד שהגענו לסיומו המופלא של סיפור אסתר המלכה.

הערב כולו אופיין בעיקר במצב רוח טוב, שמחה, חיוכים והמון חוש הומור שנזרע בתוך מעשה המסורת. המיצג התיאטרוני היה דומה יותר לפרינג' חופשי ומשוחרר של אנשים שמחים, מאשר להתכנסות של קהילה דתית כלשהי והמטרה כאן כמובן, היא לשמוח יחד לכבוד החג, מה שעל פי הגברת מירה רז מהווה את אחת המטרות של קהילת היהדות הרפורמית.

הרמוניה של ארבעה אלמנטים
מגוון הפעילויות שמקיימת קהילת היהדות הרפורמית, באות לחזק את ההשקפה של היהדות המתקדמת בישראל שמטרתה להנחיל מעגל חיים של יהדות באווירה של שייכות.
"אני מאמינה שהתורה כוללת דברים מחייבים אבל לפני הכול היא מאוד אוניברסאלית ומדברת לכל אדם בעולם" אומרת הגברת מירה רז, "תורה היא אפילו אישית" היא מוסיפה. "ה' לא היה יהודי, בעת בריאתנו גם אנו לא היינו משויכים לשום דת, כולנו היינו שווים וכך גם מתחילה התורה, מזה שכולנו משפחה אחת" אומרת מירה רז.

"העולם נברא בהרמוניה באמצעות ארבעה אלמנטים -  חי, צומח, מדבר ובריאה שמהווים יחד את הניגודים של חיינו. המטרה שלנו בתור בריות החיות כאן היא להשיג את האחדות הרוחנית בין הניגודים הללו".

הרבה מירה רז מאמינה כי התורה הגיעה הרבה אחרי בריאת העולם ולפני המצאת הדת והרעיון הגדול ביותר בה הוא רעיון האחדות של אלוהים אחד שמאחד את כולנו. מטרתם של לימוד הטקסים ושל קיום מסורות החג, היא ליצור את המודעות של האיחוד על מנת להשיג את תיקון העולם. 
הרבה רז : "עלינו להתבונן על הרשע בתור דבר חולף ולפרש את החושך בתור העדר של אור ולא בתור דבר רע ועל כך מלמדת אותנו המגילה שאנו מקריאים כחלק מהמסורת של חג פורים".


"הכוונה שלי היא להביא להבנה, כי ישנה הפרדה בין הדת היהודית לבין סגנון החיים החרדי וכי מטרתה של התורה היא להביא לתיקון עצמי, מכיוון שממנו יתחיל תיקון העולם", אומרת לי מירה רז.
 
פורים – מחושך לאור
לדבריה של הגברת מירה רז "חג פורים הוא חג אדיר אך לצערי לא מבינים את המשמעות שלו עד הסוף. סיפור המגילה מושתת על יד המקרה ואלוקים כלל אינו מוזכר בה. זה ברור, הרי העולם המוסתר מלווה אותנו כל הזמן ואם רק נאמין בנס, אם רק נאמין בטוב, הטוב יקרה מעצמו".

הרבה רז מוסיפה גם כי "עלינו להתבונן על הרשע בתור דבר חולף ולפרש את החושך בתור העדר של אור ולא בתור דבר רע ועל כך מלמדת אותנו המגילה שאנו מקריאים כחלק מהמסורת של חג פורים".

מירה רז וקהילת היהדות הרפורמית
הגברת מירה רז נמנית עם צוות של בית דניאל מזה שבע עשר שנים. היא באה מבית של ניצולי שואה והיא מגדירה את הרקע הדתי שלה כרקע נשמתי שלקחה עימה מתוך חיים חילוניים. 

"מהחינוך בבית, עוד מהגיל הצעיר, הבנתי שיש הבדל בין היהודים האורתודוקסים לבין הדת היהודית. אחד מסביי היה חסיד ובזכותו הבנתי כי דת היא למעשה טקסים, חוכמה ואושר יהודי. הבנתי גם שדת היא ידע עצום שכלל לא קשור להתנהגות של היהדות האורתודוקסית" זו ההשקפה שמירה רז רוצה להנחיל בפעילויות שהיא מנחה במשכנות רות דניאל במסגרת בית דניאל של היהדות הרפורמית.

הדלתות של מרכזי דניאל פתוחות לכולם ושם מתקיימים ערבי לימוד ופעילויות מסורת אחרות עבור מי שמעוניין להכיר את הדת היהודית הטהורה, נטולת התכתיבים האורתודוקסים.
בימי שלישי בשעה 19:15 למשל, מירה מנחה את פרשת השבוע, כאשר ההתמקדות היא על המובן העמוק שלה. "המטרה של הפעילות הזאת היא להפשיט את התורה על מנת לגלות על המודעות שלנו ולהבין את משמעות קיומנו" אומרת מירה רז.

בימי חמישי בשעה 20:00 מנחה מירה רז הקראת טקסטים מהספר של הרב קוק "אורות הקודש" ולדעתה "לימוד מסוג זה יכול להביא לשדרוג החיים של כל אחד מאיתנו".

קבלת שבת בליווי מוזיקלי עם גיטרה, הנחיית אירועי בר מצווה, הנחיית טקסי חתונה שוויוניים, ארוחות קהילתיות בחג ט"ו בשבת הם אירועים נוספים המתקיימים במשכנות רות דניאל.

קהילת היהדות הרפורמית היא קהילה שוויונית ותוססת אשר רוח היהדות נמצאת בכל אחת מהפעילויות הקהילתיות המתקיימות בה. 
החוויה היהודית הייחודית ששואפת הקהילה להעניק לחבריה, מתבטאת בכל ההשקפות והטקסים שמטרתם לסייע לתיקון העולם באמצעות האמונה באחדות ושוויון.

תגיות:   משכנות רות דניאל ביפו   פורים 2013 ביפו   קהילה רפורמית ביפו   אירועים ביפו   מרכזי דניאל  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
חג המולד ביפו
אירועי חג המולד ברחבי יפו
סילבסטר בקפה יפו
מופע ומשתה חגיגי לשנה החדשה
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |