‏יום רביעי ‏24 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  אדיפוס, הסיפור האמיתי-ביקורת
אדיפוס, הסיפור האמיתי-ביקורת
עיבוד חדשני לסיפור אדיפוס הקלאסי
 מאת: אלי ביקורת
‏יום שלישי ‏27 ‏אוגוסט ‏2013. צילומים: אלי ביקורת
אדיפוס, הסיפור האמיתי
אדיפוס, הסיפור האמיתי
שתף |
 
בשנת 428 לפני הספירה כתב סופוקלס את הטראגדיה היונית"אדיפוס המלך".
תוכן המחזה פשוט וברור.עם הוולדו של אדיפוס נמסרה להוריו נבואה על פיה אדיפוס יהרוג את אביו וישא לאישה את אימו.הוריו החליטו להרגו כדי שהנבואה לא תתגשם.
אדיפוס-הסיפור האמיתי הנו מחזה קלאסי מעולה. הוא מסקרן, משוחק ומבויים נפלא. זאת קלאסיקה במיטבה.מה עוד אפשר לדרוש מתיאטרון שהוא פרינג'.זאת הצגה הראויה להיות מאומצת על ידי אחת התיאטרונים הגדולים.
רצה הגורל והרועה שהיה צריך לנטוש אותו בהרים ריחם עליו ומסר אותו לרועה אחר וכך אדיפוס הגיעה לחצרו של מלך קורינטוס אומץ על ידו והמלך והמלכה ראו בו את בנם.
 
כשאדיפוס גדל ,האורקול מדלפי מסר לו את הנבואה והוא ברח מארמון המלך כדי לא להרוג את הוריו שלא ידע שהם רק הוריו המאמצים.
בבריחתו,בדרך  הוא הרג  כמה אנשים שהפריעו לו לעבור מבלי שידע מי הם.ביניהם, דבר שלא ידע אז, היה גם אביו הביולוגי - מלך תבאי לאיוס.

אדיפוס הגיע לעיר הולדתו תבאי שהיתה במצור כי הספינקס דרש שיפתרו חידה לפני שישחרר אותה מהמצור. אדיפוס פתר את החידה וכפרס נתנו לו כאישה את אלמנת המלך לאיוס דהיינו את אמו.
 
פרצה מגפה בתבאי והתברר לאדיפוס ואשתו-אמו שהנבואה התגשמה והם הסיבה למגפה.
לפי מחזה המקור של סופוקלס אדיפוס עוקר את עיניו ,יוצא לגלות עם בנותיו-איסמנה ואנטיגונה.בניו נשארים בעיר בעוד אשתו-אימו-יוקסטה מתאבדת.
 
אין לאדם ברירה.הגורל ירדוף אותו ולא חשוב מה הוא יעשה הגורל ישיג אותו.זאת טרגדיה בה לגורל תפקיד מכריע.
יוצא שאדיפוס אינו אשם. הוא אינו אחראי למעשיו והתפתחות הענינים כי אין לו שליטה עליהם.
חיי האדם נשלטים לא על ידו אלא ע"י האלים.
האל משחק בגורל האדם.האל הכל יכול והוא רוצה להראות את גדולתו כדי שהאדם יבין שהוא נתון בידיו וברצונו.
 
יש מונח בשם"תסביך אדיפוס"שפרויד הסביר ב1910כתסביך בו הילד מאוהב באימו ומקנא באביו כי רואה בו מתחרה לאהבתו. תסביך זה נקרא כך בעקבות מחזה זה של סופוקלס.
 
לאחר סופוקלס היו הרבה עיבודים למחזהו.
נסים אלוני עשה בזמנו בהבימה עיבוד חדשני בשם "אדי קינג" ולאחרונה עשה זאת תיאטרון פסיק הירושלמי בבימויו של שמואל הדג'ס.
 
כעת רון ישועה כתב מחזה  חדש בעיבודו בשם "אדיפוס - הסיפור האמיתי".  במחזה זה הוא לקח את סיפור המסגרת ונתן לו סוף אחר כדי להתאימו,להבנתו,למציאות השלטונית של היום.
הוא יצר דרמה מעולה שבויימה נהדר ע"י עופר שמר.

מותח, קצבי וממוקד
המחזה בבימויו מחזיק אותך במתח לאורך כל ההצגה. הבימוי מאוד קיצבי, המעברים בין סצינה לסצנה מהירים,לא מורגשים. התמונות השונות קצרות,מתומצתות מלאות ענין ומתרכזות כל הזמן בעיקר ללא סטיות  לצדדים. אתה נשאר דרוך לאורך כל ההצגה למרות שהתוכן ידוע ,אם כי כאמור הסוף שונה.
 
אדיפוס-הסיפור האמיתי הנו מחזה קלאסי מעולה. הוא מסקרן, משוחק ומבויים נפלא. זאת קלאסיקה במיטבה.מה עוד אפשר לדרוש מתיאטרון שהוא פרינג'.זאת הצגה הראויה להיות מאומצת על ידי אחת התיאטרונים הגדולים.
ההפקה מעולה לא רק בזכות המחזאי והבמאי אלא גם ובעיקר בזכות משחקם המעולה של כל המשתתפים חמישה במספר.משחק כולם מרהיב.
 
אי אפשר להתעלם מהמוסיקה המקסימה שכתב וערך עמרי דגן המלוה בפסנתר לאורך כל ההצגה את העלילה בביצוע מצויין והמנגן ללא הפסק מתחילת ההצגה ועד סופה.הוא נמצא כל הזמן על הבמה אם כי מוסתר במקצת.מוסיקה זו מגבירה את המתח  אך גם מאפשרת לצופה להירגע ולראות את הדרמה בהתרגעות מסוימת. המוסיקה היא בעצם חלק מההצגה.
 
בניגוד למקור כאן הדמות הראשית היא יוקסטה-המלכה-האם-אשתו של מלך אדיפוס.היא המניעה את העלילה, היא גיבורת המחזה.היא הנקרעת בין חובתה להציל את בנה לבין חובתה לדאג לממלכתה וגורל עמה.
היא היתה מלכה מתיסרת, הכל יכולה בממלכתה, אך ללא כח ויכולת להציל את בנה.
תפקיד לא קל שאורלי טובלי מילאה בצורה נהדרת.היא היתה מלכה תקיפה,אם דואגת,רעיה נאמנה.משחקה היה מחושב,מדוקדק ומאופיין בפרטי פרטים.
 
אדיפוס-דניאל סטופין היה מצויין כתמיד כבכל תפקיד ששיחק עד כה. בכתבתי על הצגת "זינגלע" בה הוא משחק תפקיד ראשי השתמשתי בסופרלטיבים רבים על משחקו ולא אחזור פעם נוספת גם כאן.כל מה שכתבתי שם עליו נכון גם לאדיפוס.הוא מלך בעל גינוני מלכות אך גם רומנטי,אוהב,מלא תשוקה,עממי.
 
קריאון-מתן קליגר היה מלא תחכום.סצינת השיגעון שלו היתה טובה מאוד וכל משחקו נהדר.
דבי לומברוזו-השפחה היתה טובה מאוד גם.אוהבת ולא מבינה מדוע אהבתו של קריאון נפסקה לפתע ששמה קץ גם לחייה.
זהר גלבוע בתפקיד הנביא משחקו היה נהדר של נביא תמים,מלא כנות ויושר .
 
אינגה בר עיצבה תפאורה ותלבושות יפות מהתקופההן היו מלאות חן.התפאורה הותאמה היטב לאולם הסימטה.נדב ברנע היה אחראי על התאורה היפה.
הצגה זו זכתה בפרס פסטיבל האביב שנערך לא מזמן בתיאטרון הסימטה והיא הופקה על ידי תיאטרון חדש בשם תל אביב.
 
לראות או לא לראות: המלצה חמה ביותר - לראות.
 
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.

תגיות:   אלי ביקורת   ביקורת הצגות ביפו   תיאטרון ביפו   אירועים ביפו   אדיפוס הסיפור האמיתי   תיאטרון הסימטה ביפו  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
העבד/תאטרון גשר
על פי הרומן מאת יצחק בשביס-זינגר
תיאטרון הבית ביפו
חודש אוקטובר בתיאטרון הבית,סטודיו ניסן נתיב יפו
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |