‏יום שני ‏18 ‏ינואר ‏2021
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  סלומה - מבט אחר
סלומה - מבט אחר
ענבר עיני ראתה בתיאטרון הסמטה תיאטרון פרינג' במיטבו.
 מאת: ענבר עיני
‏יום חמישי ‏24 ‏ספטמבר ‏2009.
סלומה בתיאטרון הסימטה
סלומה בתיאטרון הסימטה
שתף |
סלומה בתיאטרון הסימטה
סלומה בתיאטרון הסימטה
סלומה, המחזה השערורייתי שכתב אוסקר ווילד בשלהי המאה ה-19, נפסל ע"י הצנזורה ושלח את מחברו לכלא, אולם ברבות השנים זכה להצלחה ברחבי העולם ואף לעיבוד אופראי מרשים במיוחד של שטראוס.
את האופרה ראיתי לפני שנתיים, את ההצגה לא יצא. קשה למצוא תיאטראות שנוגעים במחזות שכאלו, ועוד עכשיו, ועוד בעברית. קשה, וחבל שקשה, כי לדעתי תיאטרון טוב הוא תיאטרון שמעז.
אז הנה, העזו בתאטרון "הסימטה", סמטת מזל דגים 8 ביפו, להעלות את המחזה הנפלא הזה בעיבוד מחודש.
 
העלילה מתרחשת בארץ ישראל,בימיו של הורדוס, בלילה מסעיר אחד, אפוף ירח.
 
הבמה - אם ניתן לקרוא לה במה - מעוצבת כחדר האמבט הצמוד לאולם הנשפים, בארמונו של הורדוס. הקהל מתיישב סביב המקלחות, האמבט, האסלות והמראות, ותחושת האינטימיות הזו תלווה אותו לכל אורך ההצגה.
 
סלומה, או בשמה העברי שלומית, היא בתה היפה של הרודיה, אותה נשא הורדוס לאשה לאחר שרצח את בעלה-אחיו.
הורדוס חושק בה, עורג אליה, ומפציר בה לרקוד לפניו .
סלומה מתעניינת דווקא ביוחנן המטביל, נביא הזעם הכלוא במרתפי הארמון, שאינו משיב לה אהבה.
לבסוף נכרת הסכם: סלומה מסכימה לרקוד בפני הורדוס את ריקוד שבעת הצעיפים, בסיומו נחשפת האמת במערומיה. הורדוס בתמורה מבטיח לתת לה כל שתבקש, מבלי לשער ולו לרגע, מה תהא בקשתה.
ריקוד שבעת הצעיפים מעולם לא היה אירוטי יותר, ומכאן ואילך קצב ההתדרדרות המוסרית מאיץ בקצב מטורף, עד לסיום הטרגי. 
 
זהו מחזה עקוב מדם, רווי טירוף ונטול עכבות, המעורר שאלות רלוונטיות הנוגעות למידותיה של ההנהגה הפוליטית בימינו, כמו גם שאלות פילוסופיות בדבר הקשר שבין המבט לאמת.
זהו מחזה עקוב מדם, רווי טירוף ונטול עכבות, המעורר שאלות רלוונטיות הנוגעות למידותיה של ההנהגה הפוליטית בימינו, כמו גם שאלות פילוסופיות בדבר הקשר שבין המבט לאמת. 
 
הבט אל הלבנה, נפתח המחזה בדברי המשרת.
אל תביט בה כך, מפציר העבד במפקד הלוטש עיניים בנערה היפה.
חדל להביט בה, דורשת הרודיה מבעלה.
סורי ממני, איני רוצה להביט בך, קורא יוחנן לעבר הנערה המוקסמת.
אין להביט באנשים, אלא רק במראות, משום שהמראות מציגות רק מסיכות, מסביר הורדוס.
לו רק הבטת בי, למה לא ראית אותי, כואבת סלומה את יחסו של יוחנן.
המבט תופס תפקיד חשוב במחזה, ואכן רבים הפערים בין מה שאנו רואים וחושבים כקהל בהצגה, לבין מה שיתברר כאמת.
הלבנה משמשת דימוי לכל המתרחש בהצגה: היא יפה, היא בתולית, היא כאשה מתה. אולם אין לחפש סמלים בכל דבר, זורק הורדוס את משנתו האסתטיציסטית של ווילד במשפט.   
 
בימוי חכם של יובל זמיר, בשילוב משחק איכותי של שחקנים מוכשרים (בולטים במיוחד: יואב אמיר בתפקיד סלומה,רונן יפרח בתפקיד הורדוס ונעמה אמית בתפקיד הרודיה) מעניקים חוויה נפלאה, תיאטרון פרינג' במיטבו.
 
טיפ: האקוסטיקה בעייתית משהו ומשפטים שלמים נעלמים בחלל בטרם הגיעו לאוזניהם של היושבים בשורות האחרונות. עוטו על המקומות בשורות הראשונות ורק אז עטו על עצמכם את התרבותיות.

למועדי ההצגה ופרטים נוספים - לחצו כאן

תגיות:   ביקורת הצגות ביפו  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
צילום:דניאל קמינסקי
יצירת המופת של ברכט בעיבוד תיאטרלי מופתי
אלף לילה ולילה-המחזמר
ביקורת המחזמר "אלף לילה ולילה"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |