‏יום חמישי ‏18 ‏אפריל ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  אופרת פרינג' אסיס וגלתיאה
אופרת פרינג' אסיס וגלתיאה
אלי ביקורת היה בהפקה השניה של אופרת הפרינג' היפואית שלנו ושב עם המלצות וגם הערות לשיפור.
 מאת: אלי ביקורת
‏יום שני ‏01 ‏דצמבר ‏2008.
אופרת פרינג' אסיס וגלתיאה ביפו
אופרת פרינג' אסיס וגלתיאה ביפו
שתף |
מרכז תרבות מנדל הנו מוסד עירוני הנמצא ביפו ומקיים פעולות תרבותיות סדירות ושונות.
יובל זמיר ומנהלת המוסד - אינגי רובין, הקימו במרכז התרבות אופרת פרינג', הן במטרה להזמין יצירות ישראליות ולהכשיר אמני במה, והן כדי להעלות יצירות אופראיות שאינן מועלות באופרה הישראלית בגלל אופיין, פרסומן המועט, או מסיבות אחרות.
 
האופרה הראשונה שהוצגה  במסגרת זו היתה "הגלגול" מאת קפק,א שלא ראיתי כי לא ידעתי על הצגתה וכעת מוצגת האופרה "אסיס וגלתיאה "מאת הנדל.
הנדל כתב כ- 50 אופרות, אך הוא מפורסם יותר באורטוריות שכתב, 32 במספר, כגון "המשיח", "יהודה המכבי" וכו'.
למרות מספרן העצום של האופרות שכתב, הן כמעט ולא מוצגות בעולם הרחב וגם לא אצלנו.

הקמת מוסד האופרה החדש הנו רעיון יפה ומבורך, אך לוקה בדבר אחד חשוב לפחות - הפרסום.
שאלתי רבים מחובבי האופרה שפגשתי בהזדמנויות שונות, האם ידוע להם על קיום מוסד כזה ולצערי רק אחד מבין כ- 40-50 איש ששאלתי ידע על קיומו אך לא ידע על הצגת האופרה כעת.
אלה היו אנשים אוהבי אופרה אשר הולכים למופעים השונים הקשורים לאופרה או קיטעי אופרה ומתענינים באופרה, ואם בינם המצב כזה, יכול אני לתאר לעצמי מה המצב בקרב הקהל הרחב.
היוזמה כאמור ברוכה ואני מאחל לה הצלחה בראשית דרכה.
 
האופרה שראינו  נכתבה עפ"י אובידיוס, משורר רומאי שכתב על פי המיתולוגיה היונית והרומית.
אסיס, רועה הצאן, מאוהב בגלתיאה, נימפה מקסימה.
למרות שאסיס מוזהר ע"י חברו הטוב דמון, שאין לו כל סיכוי באהבה זו, כי פוליפימוס - ענק כוחני - גם מאוהב בה, מעודד מגלתיאה המחזירה לו אהבה כנה וטהורה, הוא ממשיך בחיזוריו, עד שנרצח ע"י מתחרהו האכזר
פוליפימוס.
גלתיאה האוהבת אותו הופכת אותו לאחר מותו למקור מים זכים כאהבתם, כדי שהמים יזרמו לעד וכך להנציחו לחיי נצח.
 
להפיק אופרה דרושים אמצעים רבים ואופרת פרינג' בראשית דרכה אינה יכולה להרשות לעצמה פאר ועושר.
באמצעים שעמדו ברשותה התוצאה יפה מאוד.
התפאורה מצומצמת ונאה, התלבושות יפות, התזמורת בת שלושת הנגנים: חליל צד-עדי מנצל, צ'לו- דן וינשטיין,פסנתר- שמעון וושה, שהיה גם המנהל המוסיקלי, הפיקה צליל יפה, מלא ובהחלט מספיק למימדיה הקאמריים של ההפקה.
המקהלה, למרות מספר הזמרים הקטן - ארבעה איש בלבד, נשמעה היטב ושירתה בנאמנות את העלילה והצד המוסיקלי של ההפקה.
 
מבין שלושת הזמרים שהופיעו שמעתי כמה פעמים, בהזדמנויות  קודמות, רק את הקונטרה טנור אלון הררי, שהופיע בקונצרטים במסגרת סדנת האופרה הישראלית ובהופעות שונות אחרות, ביניהן בשבת זהב במשכן האמנויות.
קולו נעים, מפותח יפה. תפקידו בהפקה זו של הנדל קטן ביותר- חברו של אסיס - דמון וחבל. יש לו כבר קריירה בינלאומית ואשמח לשמעו עוד בהזדמנויות אחרות.
הוא הצטיין לא רק בשירתו, אלא גם במשחקו.
 
גלתיאה - בת עמי יוניוב - סופרן- שירתה מענגת, נעימה לאוזן. ב
משחקה,האהבה לאסיס לא היתה משכנעת ביותר. בטונים הגבוהים נשמעה צעקנית מדי אך במידה סבירה .

אסיס - טנור- עידו בן גל - קולו יפה, אך מתאים יותר לאופרות דרמטיות של ורדי ואחרים ובכל זאת  היה בהחלט נעים לשמעו.

לא נהניתי משירתו של פוליפימוס - בס- אייל כהן.
 
זאת היתה כאמור ההפקה השניה של האופרה פרינג' ואני מקווה לשמוע בקרוב גם הפקות אחרות שלה.
כל התחלה קשה וסובלת ממחלות ילדות  ובהתחשב בכל הנסיבות האוביקטיביות של התחלה -רפרטואר לא ידוע, קשיי תקציב, מקום וכו', ההפקה היתה מוצלחת ביותר וגרמה הנאה רבה לקהל הצמא לחידושים, לרפטואר שונה ,למשהו חריג, לא מקובל ושלא מועלה כל יום מעל הבמה המקצועית.
כל הכבוד ליזמים.
 
לראות או לא לראות: לא ציפיתי לראות "גרנד אופרה" והופתעתי מאוד לטובה.
נהניתי הן מהמוסיקה היפה של הנדל, הן מהביצוע הבהחלט סביר והן מעצם היזמה להקים במה לאופרות פרינג' .
מומלץ לאוהבי אופרה ,ומקוה  לשמוע בקרוב גם הפקות אחרות שלה.
כל התחלה קשה. בהצלחה.

תגיות:   יפו   מרכז מנדל   אופרת פרינג'   אסיס וגלתיאה  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
צילום:דניאל קמינסקי
יצירת המופת של ברכט בעיבוד תיאטרלי מופתי
אלף לילה ולילה-המחזמר
ביקורת המחזמר "אלף לילה ולילה"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |