‏יום חמישי ‏28 ‏מרץ ‏2024
פורטל יפו  קהילת יפו  ללכת שבי אחריה
ללכת שבי אחריה
נשים קנאיות, בעלות בתים ורעיות, נשים שמציעות את גופן לכל דורש, נשים לוחמות שהקימו בידיהן את מדינת ישראל וגם נשות עסקים פמיניסטיות, כולן מצאו את מקומן ביפו ורחובותיה של העיר מספרות את סיפורן
 מאת: נורית הוראק
‏יום שישי ‏04 ‏מרץ ‏2011. צילומים: נורית הוראק
בעין אחרת. יפו ממבט נשי
בעין אחרת. יפו ממבט נשי
שתף |
 
בשפה העברית שנוטה לחלק את המילים ללשון זכר ולשון נקבה, עיר היא מילה נקבית. השיוך של המילה עיר למגדר זה לא מפתיע, אם נחשוב על עיר כמקום שוקק חיים ומעניק חיים בדיוק כמו גוף האישה. 

רציף העלייה. רבקה ודינה
רציף העלייה. רבקה ודינה
אך מהי יפו בעיניכם? אישה זקנה שאלפי שנותיה ניכרות בה ושקמטים נחרצו בפניה המסמלות את קשיי החיים של חלק מתושביה? האם היא נערה צעירה ויפה, שעתידה עוד לפניה? או האם היא אישה בוגרת בגיל המעבר, שזוכה לעדנה מחודשת ול"ניתוח קוסמטי" בעזרת השיפוצים של רחובותיה ובנייניה, אישה שלא אמרה עוד את המילה האחרונה, שכוחה עוד במותניה והיא עתידה להפתיע את כולנו ולזכור חסד לבניה ולבנותיה?
 
האישה מאחורי הגבר
ביום גשום וסגרירי הצטרפתי לסיור של "משכנות רות דניאל" ביפו, שעסק בפן הנשי של העיר, או יותר נכון בנשים המפורסמות יותר והמפורסמות פחות שדרו בה. הגברים שמילאו את רחובותיה ובהם יונה הנביא, נחום גוטמן ואריס סאן, ידועים ומוכרים, אך הסיור חושף בפנינו דווקא את סיפורן הלא מוכר של הנשים, אלו שההיסטוריה הגברית נוטה לדלג על תפקידן ולהתעלם מהן.
הנשים הוגדרו מאז ומתמיד בהיסטוריה ביחסן למין, להולדת ילדים, למזון ולטיפול בבית ובבעל. גם הנשים ההיסטוריות של יפו לא שונות במובן זה

הנשים הוגדרו מאז ומתמיד בהיסטוריה ביחסן למין, להולדת ילדים, למזון ולטיפול בבית ובבעל. גם הנשים ההיסטוריות של יפו לא שונות במובן זה. החל מקסיופיאה היפה שהוגדרה במיתולוגיה היוונית בשל מראה ובשל הקנאה שרכשה לבתה אנדרומדה אותה ביקשה להקריב למפלצת שעלתה מן הים, דרך הנשים שעסקו במקצוע העתיק ביותר בעולם והמתוארות בזיכרונותיו ובציוריו של נחום גוטמן ועד לעקרות הבית שאירחו את העולים הרבים מארצות אירופה בבתי הארחה שלהם באזור שוק הפשפשים, בטרם יצאו מהגרים אלו לדרכם למושבות הראשונות.
 
נשים מארחות וחזקות
הנודעות מבין עקרות בית נואשות אלו הן רבקה רחל ודינה דיסקין. רחל הייתה אשת בעל החאן ברחוב אשל, ישראל כהן. היא הייתה אישה כפרית פשוטה ממוצא רוסי שהשכילה ליישב את הסכסוכים הכספיים בין בעלה לבין הדרים באכסניה בעזרת חכמת החיים שרכשה בילדותה. לא הרחק משם, אירחה דיסקין את אלו שלא מצאו מקום אצל משפחת כהן, אפילו כאשר שרר העוני בביתה. 

הציונות הביאה ליפו נשים אחרות. נשים אלו "עם הקוקו והסרפן" מהימים ש"בגרוש היה חור" היו נשים לוחמות שפעלו לצד הגברים כשוות. אחת הנשים האלו הייתה רחל ינאית בן צבי, שהתגוררה יחד עם בעלה, בביתם המשותף הראשון, בסמוך למה שהוא היום מתחם נוגה וחצרות יפו. רחל, המוכרת יותר כאשתו של הנשיא יצחק בן צבי (עליו היה נאמר שהוא "בעלה של אשת הנשיא"), הייתה גם בין חברי ארגון "השומר" ובין מייסדי ופעילי ארגון "ההגנה". 

כיום לא נשאר דבר מהמקום שבו התגוררה ביפו, מלבד מגרש חניה, אך כשמביטים אל המקום, ניתן לדמיין את הפגישות הסוערות, את המזימות והתכנונים שהתרחשו בבית זה, שהניחו את היסודות להקמת מדינת ישראל.
 
נשים יוזמות בקהילה
שנות האלפיים הביאו ליפו נשים יוזמות שלא חששו לתרום לעיר ולתושביה מניסיונן והן פועלות בין כתליה של העיר העתיקה למען הקהילה. אחת מהן אלו היא עדינה טל, אשת תיאטרון שהקימה את מרכז נא לגעת בנמל, מרכז המאגד תיאטרון לעיוורים, חירשים, מסעדת חושך ובית קפה המופעל על ידי חירשים. 
משתתפי הסיור. לא רק לנשים
משתתפי הסיור. לא רק לנשים

כולם זוכים להצלחה גדולה בשנים האחרונות בארץ ובחו"ל ומשמשים מקור לגאווה לאנשים העובדים בהם. אישה אחרת היא ספא יונס אישה חזקה ואמיצה המסייעת לנשות יפו באמצעות העמותה שהקימה "כלת הים" הפועלת לשינוי מעמד האישה הערבייה. עמותה נשית אחרת הפועלת למען נשות יפו היא "החצר הנשית", מתחם נשי ציבורי שפועל ביפו, תומך בנשים צעירות ופותח בפניהן אפשרויות לקידום והשתלבות בקהילה.
 
נשים קנאיות, בעלות בתים ורעיות, נשים שמציעות את גופן לכל דורש, נשים לוחמות שהקימו בידיהן את מדינת ישראל וגם נשות עסקים פמיניסטיות, כולן מצאו את מקומן ביפו ורחובותיה של העיר מספרות את סיפורן. 

ההיסטוריה שנכתבת בדרך כלל על ידי גברים, שוכחת לעתים את המקום החשוב שמילאו הנשים האלה ולכן חשוב שסיורים כאלה נערכים מדי פעם כדי להזכיר לנו שגם הן נשמו, פעלו וחיו כאן. אלו נשים יביאו שנות האלפיים ליפו? כבר עכשיו העיר מתגאה בצעירות הפעילות במסגרות הנוער השונות וייתכן שמהן יצמח דור העתיד ועוד יספרו עליהן בפני תיירים ואורחים שיבקרו בעיר בסיורים הבאים.

תגיות:   סיורים ביפו   יום האישה הבינלאומי ביפו   היסטוריה ביפו  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
הליכות 2015 ביפו
הליכות ג'יין 2015 ביפו - Jane's Walk Jaffa
בתים מבפנים 2014
בתים מבפנים-אירוע ארכיטקטורה עירוני
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |