‏יום חמישי ‏28 ‏מרץ ‏2024
יפו TV אירועים
 
יפו העתיקה
 
פורטל יפו  אירועים ביפו  שעת סיפור - הזחל הרעב
שעת סיפור - הזחל הרעב
על נושא האכילה ביחסים שבין הורים לילדיהם בשנות החיים הראשונות.
הזחל הרעב מאת:אריק קרול
הזחל הרעב מאת:אריק קרול
שתף |
 
שעת סיפור על פי "הזחל הרעב" / מאת אריק קרל

הזחל הרעב, יציר כפיו של אריק קרל, זוחל וזולל מכל הבא ליד. הסיפור התמים והמקסים הזה עוסק בעצם באחד הצרכים הכי ראשוניים שאדם נולד איתו – הצורך לאכול. למעשה, זה הצורך השני אחרי הצורך החיוני-ביותר שלנו – הנשימה. אך מאחר ונשימה היא פעולה שמתבצעת באופן ספונטני, אנחנו נוטים לייחס לאוכל משמעות עצומה.

אכילה היא אחד הנושאים הכי טעונים רגשית ביחסים שבין הורים לילדיהם בשנות החיים הראשונות (ולעתים גם בגילאים מבוגרים יותר). רוב ההורים טרודים בנושא האכילה יותר מאשר בכל נושא אחר, גם אם אינם מודעים לכך, בין אם זה סביב ילד שלא אוכל מספיק, בין אם זה סביב ילד שאוכל יותר מידי ובין אם זה "סתם" סביב השאלה האם הילד אוהב את האוכל שאנחנו מכינים לו.

מחקרים מראים, כי תינוקות בריאים נולדים עם מנגנון טבעי שמאותת להם כמה עליהם לאכול וגופם "יודע" שעליו להפסיק לצרוך מזון כאשר הוא אינו זקוק לו יותר. מאידך, כבר בתחנות טיפת חלב מעודדים את ההורים לעקוב אחרי התפתחותו של התינוק בהתאם לעקומות הגדילה ולשנות את כמות האוכל שהם מציעים לתינוק בהתאם לכך, ולא בהתאם לרצון הטבעי שלו.
קל וחומר, כאשר התינוק גדל ועובר לאכול מזונות מתפריט המשפחה, התחושה הרווחת היא שאנחנו כהורים יודעים בדיוק מה כדאי לו לאכול, כמה ואפילו מתי, מבלי בהכרח להתחשב בהעדפות של הילד, במידת החשק שלו לאכול ובשעה שבה הוא חש רעב.
ככל שנשכיל, כהורים, לאפשר להם חופש בחירה בסוגי המזון וכמות המזון שהם אוכלים, כך יוותר המאבק סביב האוכל לחסר תועלת וייעלם מעצמו.

למעשה, התייחסות ההורים כלפי נושא האכילה משפיעה באופן מהותי על התגבשות הרגלי האכילה של ילדיהם: גישה חיובית ועניינית עשויה לאפשר התפתחות של הרגלי אכילה בריאים לאורך שנים ואילו התערבות מוגזמת עלולה לשבש את ההתייחסות הטבעית של הילד לאוכל ולמה שכרוך בו.

על מנת לסייע בהקניית הרגלי אכילה בריאים, הנה כמה טיפים שאפשר להכניס לרפרטואר המשפחתי:

- להציע לילד אוכל בריא ומגוון כדי לגלות מה ההעדפות שלו (ילדים לא נולדים עם אהבה לג'אנק פוד אם לא חושפים אותם אליו בגיל מוקדם).
 
- ההעדפות של ילדים ביחס לאוכל משתנות מעת לעת ולכן גם אם ילד לא אהב מזון מסויים בתקופה מסויימת, כדאי לנסות ולהציע אותו שוב בתקופה מאוחרת יותר.
 
- לתת לילד לבחור אילו מזונות מהתפריט המשפחתי הוא רוצה בצלחת
 
- לשתף את הילד בהכנת הארוחות ( גם אם הוא לא יכין עוגת שלוש שכבות, כבר בגיל צעיר ילדכם מסוגל לחלק את המזלגות או לקשקש את הביצים לחביתה)
 
- לשים לב להרגלי האכילה של ההורים (עיקר הלמידה גם בתחום הזה נעשית על ידי חיקוי)
 
- להתייחס לאוכל בצורה עניינית (לא להכריח "לגמור מהצלחת", לא לאכול מול הטלוויזיה רק כדי שדעתו של הילד תוסח מהעובדה שמאכילים אותו, לא להיכנס לפאניקה אם ילד מדלג על ארוחה מידי פעם).
 
- לקבוע כללים ונורמות משפחתיות סביב נושא האוכל (מתי אוכלים, איפה אוכלים, מתי נהוג לקום מהשולחן וכו') כדי לבסס את ההרגשה שאכילה יכולה להיות פעולה משפחתית נעימה.
 

הורים נוטים לחשוב שבשנות החיים הראשונות, התזונה של הילד – מה יאכל, מתי יאכל, איך יאכל – נקבעת על ידי ההורים בלבד. אולם, מרגע שילד עומד על דעתו הוא מביע את דעתו גם בענייני אוכל ויש לכך השפעה על התזונה שלו: מי לא נתקל בתינוק המתעקש רק לינוק ומסרב לאוכל מבקבוק, ומי לא התמודד עם פעוט שממאן לאכול מזון מסויים, ויכול לאכול כמות לא מוגבלת ממזון אחר. האוכל והשליטה הם נושאים שמחוברים מאוד מבחינה אסוציאטיבית  וילדים מבינים זאת כבר בשלב מוקדם מאוד בחייהם. 

בגילאי 2-3, גילאים שבהם נושא העצמאות והאוטונומיה נמצא בשיא התפתחותו אצל הילד, מגיעה ההבנה הזו לשיא ושכיח מאוד לראות בגיל הזה ילדים ש"משתמשים" באוכל כדי להוכיח עצמאות, או הורים שמוצאים עצמם "נאבקים" עם הילד סביב הארוחות מאבק בלתי פוסק, ולא תמיד מבינים למה הוא כל כך מתעקש דווקא ליד השולחן. כדאי לזכור, שבגיל הזה ילדים כבר חשופים לרוב סוגי המזון ויודעים היטב מהו טעמם האישי.
 ככל שנשכיל, כהורים, לאפשר להם חופש בחירה בסוגי המזון וכמות המזון שהם אוכלים, כך יוותר המאבק סביב האוכל לחסר תועלת וייעלם מעצמו. כל זה נכון, כמובן, כל עוד מדובר במזונות מזינים ובילדים שאין להם בעיית אכילה או משקל יוצאת דופן.
 
לקראת סוף הסיפור על הזחל הרעב, הזחל מצליח להגיע לתובנה מפתיעה בתחום הקולינרי: במשך כל ימות השבוע אכל הזחל כמות הולכת וגדלה של מזון ולא הצליח לשבוע. ביום השישי הוא אכל כל כך הרבה ג'אנק פוד עד שהיה לו כאב בטן ובשבת הוא אכל בדיוק את מה שהגוף שלו היה צריך (עלה) ואז הוא פתאום הרגיש הרבה יותר טוב.
גופם של ילדים, בדיוק כמו זה של בעלי החיים, "מתוכנת" כך שיאכל את סוג המזון והכמות הנדרשת לו. משמעות הדבר איננה שצריך לאפשר לילדים לאכול כל דבר וכמה שהם רוצים, אבל חשוב מאוד להיות קשובים להעדפות-הטעם של הילד ולמידת הרעב שהוא מביע, ובכך לאפשר למערכת הביולוגית שלו להמשיך ולהנחות אותו מה וכמה לאכול, כי זהו בדרך כלל האיזון הגופני הכי בריא.

שעת הסיפור תתקיים בתאריך ה- 22/06/11 בשעה 17:00
במרכז "הורים - ילדים" עירית 17 שכונת נווה גולן.
אתר המרכז: http://horim.tau.ac.il
 

מקום האירוע:
עירית 17, יפו ג'
טל: 03-5089939
 
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |