בשבוע שעבר התקיים יום פתוח בגן ילדים חדש שנפתח בעיר: גן סולמות. הורים וילדים חנכו את המקום ולמדו על הגישה החינוכית החדשנית המשלבת תכנים מקצועיים ועיצוב מושקע ברגש עד לדקדוק בפרטים הקטנים.
חלל רגוע ונעים
הגן החדש מדרבן את הילדים וגם את ההורים לחלוץ נעליים, לרדת לרצפה ולהתחיל לשחק. מנהלת הגן, מיכל גרשון שילון, בוגרת אוניברסיטת תל אביב, היא מרפאה בעיסוק המתמחה בליווי התפתחותי של הילד.
מיכל עובדת עם ילדים כבר שש שנים, מתוכם עבדה ארבע שנים בגן שקד בחולון, גן לילדים בחינוך המיוחד, השייך לעמותה פרטית של "ילדים בסיכון". במקביל, עבדה במכונים להתפתחות הילד בהרצליה וברמת השרון ונתנה ייעוץ והדרכה להורים וגננות.
"במסגרת עבודתי, הייתי מגיעה לגנים עירוניים לצפות בילדים, לאפיין ולהסביר התנהגויות שונות", אומרת מיכל. "למה הילד לא משחק עם הילדים בחצר? למה הוא לא משתתף בשעת יצירה? וכדומה. דרך התצפית על הילד, אבחנתי את הקושי והדרכתי את הגננת והצוות כיצד יש ללוות את הילד בדרכו לתפקוד עצמאי ויעיל בגן".
שמו של הגן מעיד על כיוון התפתחותו של הילד: עד גיל 3, הילד מטפס בשלבי ההתפתחות השונים בדרכו לתפקוד עצמאי. שלבי ההתפתחות מתבטאים במישורים התחושתיים, המוטוריים, הקוגניטיביים והרגשיים.
עד גיל 3, הילד מטפס בשלבי ההתפתחות השונים בדרכו לתפקוד עצמאי. שלבי ההתפתחות מתבטאים במישורים התחושתיים, המוטוריים, הקוגניטיביים והרגשיים
מטרת הצוות בגן היא לפגוש את הילד בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ולעודדו בצעדיו הראשונים בטיפוס. בכל גיל הילד צריך להגיע ליעדים חדשים, במטרה לתפקד באופן יעיל ועצמאי בעתיד ולהרגיש ביטחון בעולם. הייחודיות של מרפאה בעיסוק בתוך הגן באה לידי ביטוי במספר מישורים:
1. עין מקצועית שרואה את הילד ואת תפקודו במהלך היום ויכולה לזהות קשיים בתחומים הסנסומוטוריים, השפתיים והרגשיים.
2. לכל קבוצת גיל יועברו סדנות התפתחותיות המשלבות תנועה, מגע ומוזיקה שמטרתם לפגוש את הילדים בשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים וללוותם לקראת אבני הדרך הבאות. לדוגמה: קבוצת חושים לתינוקות טקבוצת "אני וגופי" לפעוטות.
3. חללי הגן עוצבו בהשראת שלבי ההתפתחות של כל קבוצת גיל, כך שגם העיצוב וגם המשחקים מעודדים את הילד להתנסות בהם, במטרה לחזק את השלב בו הם נמצאים ולקדמם לקראת השלבים הבאים.
4. ליווי והדרכה מקצועית לצוות הגן ובמידת הצורך להורים.
החל מהשבוע הבא יתחיל הגן להפעיל תינוקייה ופעוטון. התינוקייה משלבת את עולם התוכן ההתפתחותי ומותאמת לעולם החושים של התינוקות, לאופן בו הם בונים את סכמת הגוף ולאופן בו הם חוקרים את העולם.
בתינוקייה צעצועים שעשויים מחומרים שונים בעלי טקסטורות מגע מגוונות. המשחקים עשויים מחומרים הניתנים להכניסם לפה ויש בר עם מראה, בעזרתו התינוק יכול להתנסות בשלב העמידה תוך כדי התבוננות בעצמו.
הפעוטון לגילאי שנה ומעלה מקנה לילד את המרחב הנכון לעשות את צעדיו הראשונים בדרך לעצמאות ולגבש את ביטחונו. המשחקים הם בעלי אופי פונקציונאלי, כלומר, הילד כבר מתחיל להפעילם (לא רק להכניס אותם לפה) ולתת למשחק משמעות.
מיכל גרשון שילון: "הגן נמצא במיקום טוב ויש אליו גישה נוחה להורים. לילדים יש חצר גדולה והארוחות בריאות וטעימות. הן כוללות אוכל ביתי טרי עשיר ומזין שמבשלים במקום. אפשר להגיד שהקונספט הוא חדשני, אבל אני רואה את העיקר בהבנת עולם הילדים ולתת להם את המרב דרך הידע והניסיון שלי"
בחדר קיר שלם עם בובות של חיות שהילד יכול להוציאם ולהדביקם בחזרה, כל חיה "בבית" שלה ותמונות עם פרצופים המבטאים רגשות בסיסיים כמו: כועס, צוחק, בוכה ואוהב, לשם שיקוף ומתן משמעות לרגש שחווה הילד.
כיצד מותאם הגן לצורכי הילדים?
"הצורך העיקרי של הילדים הוא בהקשבה, תשומת לב ומתן מענה לצרכים ולתהליך ההתפתחותי בו הם נמצאים ואת כל זה הם יקבלו בגן".
מהם היתרונות של הגן בהשוואה לגנים אחרים?
"נעשתה עבודת צוות בכתיבת התכנים החינוכיים ועיצוב הגן שהובילה לתוצאות מקסימאליות. ברמה ההתפתחותית, במהלך השנה נפעל עם הילדים בקבוצות התפתחותיות. אני מאמינה בעבודה קבוצתית ועשייה משותפת של הילדים.
ברמה המקצועית, יהיו הדרכות לסייעות והן ילמדו את שלבי ההתפתחות של הילד במטרה להקשיב לצרכים שלו. חשוב לי גם הדיאלוג עם
גן יפואי חדש
ההורה ומה שקורה לילד מעבר לשעות הפעילות. תהיה תקשורת הדדית והמשכיות בין מה שקורה בגן לבין מה שקורה בבית. בנוסף, הגן נמצא במיקום טוב ויש אליו גישה נוחה להורים. לילדים יש חצר גדולה והארוחות בריאות וטעימות. הן כוללות אוכל ביתי טרי עשיר ומזין שמבשלים במקום. אפשר להגיד שהקונספט הוא חדשני, אבל אני רואה את העיקר בהבנת עולם הילדים ולתת להם את המרב דרך הידע והניסיון שלי".
רני שילון, מעצב הגן, מוסיף כי בעיצוב החלל היו חשובים לו יצירת האווירה הנכונה יחד עם הפונקציונאליות לילדים:
"הגן צבוע בצבעי פסטל המשרים רוגע ויש בו מינון ועוצמה נכונים של הגירויים לילד. למיקום וגובה החפצים בחדרים השונים יש חשיבות לשלבי ההתפתחות. לגן החדש הוכנסו גם אלמנטים של הגן הישן והמוכר, כגון ריהוט של גנים ישנים שחודשו. הפריטים הללו מזינים את המקום באווירה ומחזירים את ההורים של היום לתחושה של הגן הישן וזה מחמם את הלב".
בני הזוג, מיכל ורני שילון עברו ליפו לפני כשנה. לאחר חיפושים למקום מגורים אידיאלי, הם התאהבו בעיר והבינו שכאן הם רוצים להשתקע וכאן גם נולדה בתם הבכורה זהר.
משחקים מחומרים שונים
כשהם החליטו לעבור לעיר, התגובה העיקרית שהם קיבלו היא ש"יפו היא לא מקום לגדל בו ילדים", ולכן החליטו לקחת על עצמם חלק מהאחריות. "אנחנו בקשר עם גורמים בכירים בעיריית תל אביב למציאת פתרונות שונים ויצירתיים לילדים באזור".
מהן התוכניות שלכם לעתיד?
"בשנה הבאה, בנוסף לתינוקייה ולפעוטון, הגן ייתן מענה גם לילדים בגילאי שנתיים עד ארבע. אנחנו נקיים ערבי הרצאות להורי הגן בנושאים הקשורים לליווי התפתחותי, הורות ומשפחה. כמו כן, כחלק משירותי הגן, יינתן ליווי וייעוץ פסיכולוגי להורים המעוניינים בכך, וכחלק מאווירת ה'יחד' והגיבוש של הילדים וההורים, הגן ייצא לטיולי משפחות בימי שבת וחופשים".