‏יום שלישי ‏23 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
גן סילבי
 
פורטל יפו  ילדים ונוער  עושה את הדבר הנכון
עושה את הדבר הנכון
שמואל ברו, סטנדאפיסט מצליח שקוטף פרסים על סרט קולנוע בבימויו, רוצה להדביק את הנוער האתיופי ביפו בחיידק הקולנוע
 מאת: אורלי בויום
‏יום ראשון ‏26 ‏דצמבר ‏2010. צילומים: יח"צ
שמואל ברו. כישרון ייחודי
שמואל ברו. כישרון ייחודי
שתף |
 
ספייק לי הוא שחקן ובמאי שנולד בארה"ב ויוצר סרטים בעלי ביקורת חברתית נוקבת העוסקים לרוב בעולמם של המהגרים ובשאלות של זהות, שייכות, גזענות ומעמדיות. בדומה למנעד הפעילות של ספייק המגניב, כך גם שמואל ברו הגיע אלינו מאתיופיה, כשבאמתחתו כישרון רב וייחודי. 

הוא מצליח לרגש ולהצחיק את הקהל בסטנד-אפ ובהופעות שהוא יוצר, ובמקביל לקבל פרסים יוקרתיים על הסרט שלו "זרובבל" העוסק במשפחת מהגרים מאתיופיה.
 
ברו החליט שהוא רוצה להעביר את מורשת עשיית הסרטים גם לנוער האתיופי שחי ביפו ולהראות להם שה"שמים הם הגבול". כך, במסגרת פרויקט יוצרים מצוינות בקולנוע של קרן פהר, בשיתוף עם המרכז לתקשורת של סינמטק תל אביב וביכורי העתים, התקבצה לה קבוצה של בני נוער אתיופים שלומדים לעשות קולנוע. 

קולנוע כפתרון להבעת רגשות
הם נפגשים אחת לשבוע במרכז מנהיגות לב-יפו שברחוב נחל שורק 1 ועוסקים בכל הקשור לתעשייה הקולנועית מכתיבה, צילום, בימוי, ועד לעריכה כשבסוף השנה הם מפיקים יחדיו סרט עלילתי קצר.

"מדובר בילדים שקשה להם להקשיב ולהיות על במה ולהעז לעשות דברים שונים, תוסיפי לזה גם את העובדה שהם עלו לארץ רק לפני 4-5 שנים. חלק מהם אפילו לא העז להביט לי בעיניים והלכו עם הראש באדמה"
"קיימות מעל ל-12 קבוצות שיוצרות קולנוע בתל אביב, כשהמטרה הייתה לתת מענה לילדים ונוער שנפלטו מהמסגרות השונות ופתרון לשעות אחר הצהריים, כדי שהם לא הסתובב ברחובות בשעמום", אומר עודד בג'יו שמרכז את פעילות עשיית הקולנוע בחינוך הבלתי פורמאלי בתל אביב. "רצינו להגיע לקהילות שהיה להם סיכוי מאוד נמוך ללמוד במגמות הקולנוע השונות ולהשתלב בתחום זה בעתיד, ודווקא הקולנוע הוא הפתרון המושלם בשבילם כי הוא זה שמוציא מהם המון אמוציות, גורם להם להיפתח ולחשוף סיפורים אישיים משלהם".

הסרט של השנה האחרונה למשל, בהנחייתו של ברו, עסק בשאלות הקשורות לשייכות לארץ, הסתגלות, זהות, כשהוא עצמו כותב ביחד עם הנערים את התסריט ומלווה את התהליך כולו.
 
מתוך הסרט שביימו הנערים
מתוך הסרט שביימו הנערים
ברו מספר כי בני הנוער בקבוצה עוברים תהליך משמעותי ביותר לאורך השנה. "הגיע אליי נוער אתיופי בגילאי 13-16. מדובר בילדים שקשה להם להקשיב ולהיות על במה ולהעז לעשות דברים שונים, תוסיפי לזה גם את העובדה שהם עלו לארץ רק לפני 4-5 שנים. חלק מהם אפילו לא העז להביט לי בעיניים והלכו עם הראש באדמה. כיום הם במצב של להביט לי ישר לתוך העין, הביטחון העצמי שלהם עלה, בין היתר, כי הם למדו על משחק ועמידה מול מצלמה, והם ממש פרחו במשך השנה, נפתחו והחלו להביא חומרים אישיים".

ברו מלמד אותם את יסודות המשחק, תסריטאות, מהי דמות, דיאלוג ואיך בנויה סצנה, וחולם שהם ילמדו להגיד בקול רם ובביטחון רב את מה שיש להם על הלב, שלא יסתירו ושיחלקו את הבעיות עם הקבוצה. הוא מעדיף להתמודד עם תלמידים שובבים ומופרעים. 

"בארץ חושבים שהלכנו שנים או חודשים במדבר הצחיח. זה ממש לא נכון. המדבר היה בסודן. שאר השטח היה ירוק ומגניב ולא ראו את השמים מרוב עצים ויערות"
"אני אוהב דווקא את הנוער הבעייתי שרוצה להיכנס לכיתה ולהפריע, כי הם אלו שיעברו את התהליך הגדול ביותר והם אלו שבעיקר רוצים במה. גם אני הייתי ילד כזה של תשומת לב ושובב".

חשוב לו לגרום להם לבטא את עצמם דרך הסרטים, כדי שיוכלו בהמשך לעמוד על שלהם גם מחוץ לעשייה הקולנועית ולדרוש את המגיע להם.
 
לא להישאר אתיופים
הליהוק של ברו כבמאי של הקבוצה האתיופית הוא מדויק. בדומה להם גם הוא עבר את חבלי הקליטה והתמודד עם משברים רבים בדרך להצלחה. ברו די מתנגד לקטלוג העדתי הזה והוא מנסה כעת לפתוח את הקבוצה ככה שהיא תקלוט נוער מהמגזרים השונים ביפו.

"אני לא מבין למה להיות מקובעים, להפך. שתהיה קבוצה מעורבת של כולם שתיתן לאתיופים את ההזדמנות לעבוד ביחד עם מגזרים שונים, וככה יושגו שתי ציפורים במכה אחת: אינטגרציה וקולנוע, וככה גם האתיופים יתערו בקהילה ולא יישארו אתיופים".

בעיות של זהות והגירה
בעיות של זהות והגירה
למרות דעותיו של ברו וצניעותו הרבה, אי אפשר להתכחש לעובדה שהוא משמש לחניכיו כמודל לחיקוי כמישהו מהקהילה שהצליח, עובדה שמעניקה להם דחיפה קדימה והוכחה שזה אפשרי.
 
לפני שאני הולכת, הוא מבקש ממני בנימוס ובחיוך לנפץ את אחד המיתוסים על האתיופים:
"בארץ חושבים שהלכנו שנים או חודשים במדבר הצחיח. זה ממש לא נכון. המדבר היה בסודן ונמשך לאורך של משהו כמו 5-4 קילומטר ולא יותר. שאר השטח היה ירוק ומגניב ולא ראו את השמים מרוב עצים ויערות".

אז אם בא לכם להתרוצץ עם מצלמה כבדה ביד, לשבת מול המקלדת יומם וליל, לערוך את הסרט שעות על גבי שעות ולעבוד עם ספייק לי הישראלי, אתם מוזמנים לקבוצה החדשה שנפתחת אוטוטו.

תגיות:   נוער ביפו   קולנוע ביפו   

תגובות  לכתבה זו 4 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  איזה חתיך השמואל הזה! (לת)
יואב, יפו, (09/12/2010)
 2.  נו, שילמדו את המזרחים לא לצעוק קיפוח.  (לת)
דנה, תל אביב , (09/12/2010)
 3.  פרויקט מבורך, כל הכבוד לבחור הזה.  (לת)
רינת, שוק הפשפשים, (09/12/2010)
 4.  כל הכבוד
יוסי, יפו, (29/12/2010)
עם סטטיק ובן אל תבורי ו-איאד טנוס
סדנת ספוקן וורד ביפו
סדנת "ספוקן וורד" לנוער במרכז מנדל
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |