‏יום חמישי ‏28 ‏מרץ ‏2024
המישלמה
 
גן סילבי
 
פורטל יפו  ילדים ונוער  שעת סיפור-לבד על המרבד
שעת סיפור-לבד על המרבד
על הצורך של ילדים באינטראקציה חברתית
 מאת: שלומית גרוס גל
‏יום חמישי ‏30 ‏דצמבר ‏2010.
לבד על המרבד-שעת סיפור
לבד על המרבד-שעת סיפור
שתף |
 
 לבד על המרבד, מאת בריאן ווילדסמית
שעת סיפור במרכז הורים ילדים

כתבה מאת שלומית גרוס גל

"חָתוּל אֶחָד נֶחְמָד, יָשַׁב עַל הַמַּרְבָד. בָּא כֶּלֶב וְיָשַׁב עַל הַמַּרְבָד בָּאָה עֵז וְיָשְׁבָה עַל הַמַּרְבָד.."
לבד על המרבד הוא סיפור פשוט ומינימליסטי, שילדים צעירים אוהבים מאוד, בין היתר בגלל החיות הרבות שבו ובגלל הציורים משובבי הנפש.

מעבר לסיפור הפשטני, חבויות בספר גם משמעויות שרלבנטיות לילדים בגיל הרך.
גיבור הספר הוא החתול, שישב לבדו על המרבד כשהחלו להצטרף אליו חברים, בזה אחר זה. כשנהיה לו צפוף מידי, החתול מגרש את כולם וחוזר להיות לבד על המרבד.
 
צורך באינטראקציות חברתיות מופיע לרוב אצל ילדים בסביבות גיל שלוש. גם בגילאים צעירים יותר, ילדים נוהגים לשחק בחברת ילדים אחרים, אולם בגיל שלוש מתגבר העניין שמגלים ילדים בחבריהם והופך בעצם למשחק שיוויוני והדדי יותר (לא רק משחק של זה לצד זה, אלא משחק משותף של ממש).

שלב התפתחותי זה נובע מהתפתחות רגשית שמאפשרת לילד לראות את העולם גם מזווית הראיה של האחר, בד בבד עם כישורי השפה, שמאפשרים לילד לחלוק עם הילד האחר לא רק את צעצועיו, אלא גם את החוויות העוברות עליו והתכנים המעסיקים אותו.
הריב וההשלמה שבאה בעקבותיו הם חלק מהלמידה החברתית, במסגרתה מבין הילד איך לוותר, איך לעמוד על שלו, ואיך להתמודד עם רגשות של כעס ותסכול.

ליחסים החברתיים המאפיינים ילדים מגיל שלוש ואילך ישנו גם תפקיד התפתחותי, מעבר להנאה שבמשחק ובחברות עצמה: דרך המשחק המשותף לומד הילד כיצד משתפים פעולה, איך פותרים סכסוכים, ומה עושים כדי לזכות בתשומת לב של ילד אחר. בנוסף, דרך ההתחברות עם בני גילו לומד הילד איך להתאפק, לחכות לתורו, להתמודד עם תוקפנות, ובכלל, מהן הנורמות החברתיות המקובלות - מה מותר ומה אסור.

המשחק החברתי בגיל הגן מאופיין בעיקר במשחקי "כאילו", המכונים בשפה המקצועית משחק סימבולי (ובעברית "סימלי"), שכן הוא מסמל עבור הילד את המציאות האמיתית, בקטן. מי לא מכיר את המשחקים באמא-אבא-ילד, שוטרים-וגנבים, רופא-חולה-אחות וכו'. משחקים מסוג זה הם הגורם המשמעותי ביותר בגיל זה להתפתחותם השכלית והרגשית של ילדים. דרך משחקי תפקידים כאלה ילדים לומדים על העולם ודרך התנהגותם של חבריהם מבינים איך צריך להתנהג בו.
חברות מתחילה בגיל שלוש
חברות מתחילה בגיל שלוש

ואי אפשר לדבר על חברות בגיל הרך מבלי להתייחס ל"ברוגז" המפורסם. במקביל להתפתחות הטבעית של המשחק המשותף, מתפתחת גם הנטייה למריבות בין ילדים. המריבות הן חלק בלתי נפרד מהמשחק, ועל אף הרצינות שבה ילדים נוטים לקחת את ה"ברוגז", הם משקיעים אנרגיה רבה ביישוב הסכסוך, בין אם על ידי עירוב ההורה ("אמא, תראי מה הוא עשה לי"), או בכוחות עצמם ("בוא נשחק תור-תור). 
הריב וההשלמה שבאה בעקבותיו הם חלק מהלמידה החברתית, במסגרתה מבין הילד איך לוותר, איך לעמוד על שלו, ואיך להתמודד עם רגשות של כעס ותסכול.

בחירתו של החתול לגרש את "האורחים" שלו על המרבד בשלב מסוים, מלמדת אותנו שגם לרצונם של הילדים להימצא בסיטואציות חברתיות יש גבול. עלינו כהורים מוטלת החובה להיות קשובים לסימנים ששולח לנו הילד מתי הוא זקוק לזמן שלו בנפרד מחבריו, ומתי הוא אינו רוצה יותר לחלוק את הזמן והמקום שלו עם ילדים אחרים.
צורך באינטראקציות חברתיות מופיע לרוב אצל ילדים בסביבות גיל שלוש. גם בגילאים צעירים יותר, ילדים נוהגים לשחק בחברת ילדים אחרים, אולם בגיל שלוש מתגבר העניין שמגלים ילדים בחבריהם והופך בעצם למשחק שיוויוני והדדי יותר
 
משמעות נוספת שאפשר למצוא בסיפור היא על הצורך של ילדים במרחב פיזי עבור עצמם.  המרחב שלו זקוקים ילדים כדי להרגיש בנוח הוא משתנה מילד לילד: אחד אוהב להיות במקום הומה ולא זקוק למקום פיזי גדול כדי לשחק בו, שני איננו אוהב שאנשים אחרים נמצאים קרוב מידי אליו ואיננו מסוגל לשחק אם אין לו מרחב פנוי מספיק גדול.

צורך זה הוא חלק מהאופי הסנסו-מוטורי של הילד, שהוא אינדיבידואליסטי. באותו אופן, ילדים מגיבים בדרך שונה לגירויים כמו רעש ומרקם (מים, צבע, דבק וכו').

מידת הרגישות של ילד למרחב, רעש או מרקם מצריכה התייחסות מצד ההורה, על מנת לאפשר לילדו את המרחב הנכון ביותר עבורו להתפתחות. מאחר שילדים מתקשים לבטא את הצורך שלהם באופן מילולי, חשוב שההורה יקשיב לסימנים הלא-מילוליים (חוסר שקט, בכי, עצבנות וכדומה) שבאמצעותם מסמן הילד במידה והמרחב המגע או הצליל אינם מתאימים לו.

היענות לצורך של הילד, גם בתחום הזה, ממחישה לו שההורה קשוב לו, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית. 
השתמשו בבובות להמחשת הסיפור
השתמשו בבובות להמחשת הסיפור

ולסיום, הנה כמה רעיונות איך לספר את הסיפור בבית:
1. להקריא בתוספת קולות ותנועות גוף של החיות. ילדים צעירים יתעניינו יותר בזכות הקולות המיוחדים וילמדו כך על החיות, ילדים גדולים יותר יוכלו בעצמם להשלים את הקולות ולחקות את תנועות הגוף של החיות.
 2. לצייר. אפשר להקריא את הסיפור תוך כדי ציור של החיות על לוח מחיק, או על דף. אל דאגה, זאת לא צריכה להיות יצירת אמנות...
3. לצבוע. ציירתם? תנו לילד צבעים ושיקשקש מעל הציור שלכם. בשביל פעוטות זה נקרא "לצבוע".
4. להמחיש את הסיפור באמצעות בובות של חיות: תוך כדי סיפור פורסים מגבת קטנה בתור מרבד ועליו יישבו חיות הפלסטיק שיש כמעט לכל ילד בבית. אפשר לתת לילדים את החיות מראש והם יציבו להציב את הבובות על המרבד לפי הסדר של הסיפור.

שעת סיפור תתקיים במרכז הורים ילדים
ביום רביעי ה- 05.01.11 בשעה 17:00
טלפון: 03-5089939
כתובת דואר אלקטרוני: horim@post.tau.ac.il 
אתר מרכז הורים-ילדים - http://horim.tau.ac.il       

תגיות:   מרכז הורים ילדים ביפו   פעילות לילדים ביפו   שעת סיפור ביפו  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
בית ספר להורות ביפו
בית ספר להורות-גמילה מחיתולים
שבוע הספר ביפו
מפגשי "שעת סיפור" בספריה ביפו
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |