אם הייתם יוצאים לטייל ביפו העתיקה ביום ראשון ה-23 בינואר, לא יכולתם שלא לתהות "איזה חג היום?" או "איזה יום לאומי פספסנו?" כשכל הילדים רצים ברחובות עם דפים בידם ונערים עומדים ברחובות העיר, עם קערות של דגים מסול, קופסת משאלות או דפים צבעוניים מלאי תמונות.
פעילות בסלע אנדרומדה
יש לי יומיום חג
אז הרשו להרגיע אתכם, לא פספסתם אף יום, ולא שכחתם אף תאריך, ביום זה, לאחר חודש של הכנות, המכינה של תל"ם ביפו ערכה יום משותף יחד עם פרויקט פסגות באזור יפו העתיקה.
מה זה פסגות אתם שואלים? שאלה טובה.
בפשטות, פסגות הוא פרויקט שפועל בתל אביב-יפו שבו ילדים שאותרו כבעלי פוטנציאל לימודי גבוה, עוברים העשרה לימודית בימי לימודים ארוכים משאר חבריהם לכיתה ומכינים אותם ללימודים אקדמאים ועוזרים להם לנצל את מוחם ויכולת הלימוד שלהם עד הקצה.
השאלה המתבקשת עתה היא מה הקשר בין פרויקט למידה למכינה קדם צבאית. טוב, על פני השטח אתם צודקים, ובאמת שאין קשר, אך ביום מיוחד זה מספר חברי המכינה העבירו פעילות העשרה לחניכי הפרויקט בגילאי 9-12 (כיתות ג' עד ו').
פעילות ב"נא לגעת"
פרסאוס ונפוליאון קמים לתחייה
אז עכשיו שסיקרנו את כל הגופים הפועלים, למה שדבר כזה יהפוך את יפו העתיקה לקרנבל קטן? אז ננסה להסביר.
חברי המכינה בחרו אזור ביפו, כאמור יפו העתיקה, ובזוגות או יחידים תכננו פעילות שתספר סיפור של אזור מסוים ביפו העתיקה בצורה חווייתית, התחנות כללו נקודות כמו גשר המשאלות ששם הילדים שמעו את סיפורו של הגשר ואף הביעו משאלה, בעודם מביטים על הים הכחול של תל אביב, או סיפורה של אנדרומדה ומדוע הסלע קרוי על שמה, מפיו של חבר מכינה המחופש לאביר המשחק את תפקידו של פרסאוס, פעילות מחדדת חושים ב"נא לגעת", סקירת הכיבוש של יפו על ידי נפוליאון מההיבט הצבאי והאסטרטגי של המלחמה ונשקי התקופה, פעילות דיג בנמל, סיפורה של כנסיית סנט פטרוס וכמובן סיפורו של השעון המפורסם בכיכר השעון.
חניכי הפרויקט עברו בין התחנות בעזרת מפה של יפו העתיקה שבה הם ניווטו בעזרת אחד ממדריכי הפרויקט, ובכך הכירו, גם החניכים וגם המדריכים, את יפו העתיקה טוב עוד יותר, בעודם מפצחים בין התחנות חידות שונות שיכוונו אותם בדרכם לתחנה הבאה.
בהסתכלות לאחור של חבר מכינה, היום נראה כהצלחה, ההכנות היו רבות אך בסופו של דבר החניכים נראו מרוצים, ההפעלות עברו על הצד הטוב ביותר, וכולם חזרו הביתה מחויכים ומרוצים.
|