‏יום שלישי ‏23 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
גן סילבי
 
פורטל יפו  ילדים ונוער  שעת סיפור-הכבשה רחלי
שעת סיפור-הכבשה רחלי
על טקסי שינה וחשיבותם אצל ילדים
 מאת: רחל הלר-אידר
‏יום רביעי ‏23 ‏מרץ ‏2011.
הכבשה רחלי/רוב סקוטון
הכבשה רחלי/רוב סקוטון
שתף |
שעת סיפור - הכבשה רחלי/ רוב סקוטון 
 מאת: רחל הלר אידר
מידי ערב חוזר אותו סיפור: הילדים הגדולים שלי (8,4) ישנים בשלווה, בעוד הקטנה שלי, בסך הכל בת קצת יותר משנתיים, מסדרת את הבית מחדש בעיצובים צבעוניים ורעשניים במיוחד...במקרה הטוב היא מצליחה להעסיק את עצמה, ובמקרים הפחות טובים היא לא נותנת לנו מנוחה. פשוטו כמשמעו. ככה זה. זו ילדה אנרגטית במיוחד, שמספיקה לה תנומת צהריים קלה והיא ערה עד עשר בלילה...לעיתים קרובות הדרך הקלה ביותר לגרום לה להרדם, היא להכנס יחד איתה למיטה. ואז כמובן אני גם ישנה איתה עד הבוקר.


גם הכבשה רחלי מתקשה להרדם. על אף שהגיע סופו של יום ארוך ומלא פעילות, וכל הכבשים כבר הכינו עצמן לשנת לילה ואפילו נרדמו כולן, היא עודנה ערה. רחלי מנסה ומנסה להרדם, ולשווא. 

היא מנסה טקטיקות שונות: להחשיך לה קצת, על ידי משיכת הכובע שלה על העיניים, מה שמפחיד אותה וכלל לא מסייע לה להרדם. היא חושבת שאולי חם לה ומתפשטת, אבל אז מגלה שקר לה מידי, היא מנסה למצוא כרית ונשכבת על צפרדע, אלא שזו קופצת משם..ואז היא מחליטה שאולי 'משנה מקום משנה מזל' ויוצאת לה למסע החיפוש אחר השינה האבודה. 
היא בודקת את תא המטען של מכונית עזובה, את גזע העץ, את הענף, ומשלא מצליחה להרדם גם שם, מעט לפני הייאוש, היא מעלה בדעתה רעיון גאוני ממש- לספור. 
על פי מחקרים שונים, תינוק בן יומו צריך לישון כ17 שעות, תינוק בן שנה-כשתיים עשרה שעות+2 תנומות במהלך היום, בן שנתיים- כאחת עשרה שעות +תנומה אחת, ופעוט בן שלוש- כעשר שעות ולעיתים נצרך גם לתנומה אחת במהלך היום.

היא סופרת את רגליה, את הכוכבים (פעמיים!), ולבסוף- כבשים. כשהיא סופרת, היא מגיעה לספרה תשע ומגלה ש"היא שכחה לספור כבשה אחת קטנה וחשובה מאוד, את עצמה!".  ומרגע שעלתה בה תובנה זו, לא עוברות יותר מדקותיים ורחלי נרדמת...כמובן שבבוקר למחרת, כשכל הכבשים כבר ערות, רחלי ממשיכה לישון.
כולנו זקוקים לשינה. יותר ויותר מחקרים מוכיחים לאחרונה כי חשיבות השינה הרצופה בלילה מסייעת לא רק לערנות ולתיפקוד טוב, אלא קשורה גם לבריאות, לתוחלת חיים וליכולות קוגניטיביות וחברתיות. 

על פי מחקרים שונים, תינוק בן יומו צריך לישון כ17 שעות, תינוק בן שנה-כשתיים עשרה שעות+2 תנומות במהלך היום, בן שנתיים- כאחת עשרה שעות +תנומה אחת, ופעוט בן שלוש- כעשר שעות ולעיתים נצרך גם לתנומה אחת במהלך היום. 
זה לפי המחקרים. אך כל הורה יודע בוודאי שלכל ילד כמו גם לכל הורה ולכל אדם, יש את  השעון הפנימי והאישי שלו על פיו הוא חי. יש מי שזקוק ליותר שעות שינה כדי לקום רענן בבוקר, ויש מי שמנהל את חייו בשעות הלילה וישן עד הצהריים. יש ויש. כך גם ילדים.

 אמנם נכונים וצודקים המחקרים, אלא שמוטל עלינו, ההורים- כמו בכל סוגיה בגידול וחינוך ילדינו - מוטל עלינו לתחום מצד אחד ולאפשר מרחב מן הצד השני ואת זאת לעשות בד בבד. חשוב להדגיש כי אין כאן המלצה לאפשר לילדים ללכת לישון בשעות שהם בוחרים. נהפוכו. על ההורה לקבוע מהי שעת השינה הרצויה בעיניו, גם כדי לאפשר מספר שעות מספיק עבור גדילת הילד וערנותו ביום שלמחרת, גם כדי לשמור על מסגרת חוקים וגבולות בבית וגם כדי לאפשר להורה זמן להיות בשקט ועם עצמו ובן זוגו. 
על פי מחקרים שונים, תינוק בן יומו צריך לישון כ17 שעות, תינוק בן שנה-כשתיים עשרה שעות+2 תנומות במהלך היום, בן שנתיים- כאחת עשרה שעות +תנומה אחת, ופעוט בן שלוש- כעשר שעות ולעיתים נצרך גם לתנומה אחת במהלך היום.


מה שכן חשוב הוא לראות את צרכי הילד מול צרכי ההורים והמשפחה. לעיתים יש לילד שעון אחר משל ההורים. יש לו קצב אחר, זמן פנימי שונה. מצב כזה עשוי לבלבל את המשפחה ולגרום לכעסים ולמתחים. לכן חשוב להגדיר מצד אחד, אך להשאר גמישים ומאפשרים מצד שני, כל זמן שאין מדובר בחריגה הפוגעת בילד ובמשפחתו.
 
בסיפור 'הכבשה רחלי' לא כופים על הכבשה ללכת לישון כשכולם נרדמים, לא כועסים, לא מאיימים. פשוט מאפשרים לה לבדוק, לנסות, לגלות מה השעון הפנימי שלה. כמובן במסגרת האפשר. 

רחלי לא מצליחה להרדם ולכך יש מספר סיבות אפשריות. מחשבות מטרידות, פחדים וחרדות, חוסר עייפות או אולי העובדה שלא 'ספרו' אותה לפני השינה. עד שהיא לא ספרה את עצמה, היא לא הצליחה להרדם. 

היום אנחנו משתמשים בביטוי 'לספור' כמשמעות שלו באנגלית- להחשיב. "הוא לא סופר אותי", משמע- הוא לא מחשיב אותי. לא שם לב אליי. גם רחלי כנראה חשה שלא 'סופרים' אותה. והיא עדיין זקוקה שישימו לב אליה באופן כזה שיאפשר לה לישון בשלווה ובבטחון.

על טקסי שינה וחשיבותם נכתב כבר הרבה. נזכיר כאן רק שהטקס עצמו אמנם חשוב, אך יותר ממנו חשובה תשומת הלב האישית, הפיוס, ה'הובלה' של ההורה את ילדו אל עולם השינה והחלימה, מתוך אהבה והכלה, אלו משמעותיים ביותר לשינה טובה עבור הילד. ולא משנה מה גילו.
שעת הסיפור תתקיים ביום רביעי ה- 30/03/11 בשעה 17:00- במרכז "הורים-ילדים" 
 טלפון: 03-5089939

כתובת דואר אלקטרוני: horim@post.tau.ac.il         
אתר המרכז: http://horim.tau.ac.il

תגיות:   שעת סיפור לילדים   מרכז הורים ילדים   הכבשה רחלי   פעילות לילדים ביפו  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
מרכז הורים ילדים יפו
סדרת מפגשים על התפתחות התינוק בגיל חצי שנה עד שנה
בית ספר להורות ביפו
בית ספר להורות-גמילה מחיתולים
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |