‏יום חמישי ‏28 ‏מרץ ‏2024
המישלמה
 
גן סילבי
 
פורטל יפו  ילדים ונוער  החופש לחשוב אחרת
החופש לחשוב אחרת
בית הספר הדמוקרטי עובר מתל אביב ליפו. הזדמנות לשוחח עם המנהל האדמיניסטרטיבי שמסביר מדוע זאת האלטרנטיבה השפויה למערכת החינוך וכמה זה עולה לנו
 מאת: נורית הוראק
‏יום שישי ‏15 ‏יולי ‏2011. צילומים: נורית הוראק
הדמוקרטי. למידה מתוך בחירה
הדמוקרטי. למידה מתוך בחירה
שתף |
 
המבנה ביפו
המבנה ביפו
ילדים אוהבים ללכת לבית הספר? כנראה שלא תמיד. ואתם? כשהייתם קטנים, אהבתם כל שיעור ושיעור? הייתם מרוכזים בשיעורי החשבון באותה מידה כמו בשיעורי הספרות? התחשק לכם לפעמים לברוח לחצר או לספרייה? יש הורים שבשבילם התשובות לשאלות אלו מאוד ברורות. 

בעיניהם, בית ספר הוא בחירה ולא חובה ולכן צריך להתנהל בהתאם. הורים אלו סומכים על ילדיהם שיבחרו את השיעורים אליהם יכנסו וילמדו מתוך אהבה ותאוות ידע ולא מתוך כפייה. נשמע אידיאליסטי מדי ולא אפשרי? לא בעיני ההורים המרכיבים את בית הספר הדמוקרטי "קהילה", שבימים אלו עובר למשכנו החדש, במרחק כמה דקות הליכה משדרות ירושלים ביפו.
 
"הטעות הכי גדולה של ההורים היא לכוון. כל ילד יודע הכי טוב מה טוב בשבילו ואם ההורים חושבים שהם יודעים מה הילד צריך, הם בסופו של דבר גורמים לו לעוול"
ככה התחלנו
בית ספר "קהילה" הוקם לפני שש וחצי שנים על ידי קבוצת הורים, לאחר שבתל אביב- יפו היה קיים רק בית ספר דמוקרטי אחד, שלא הצליח לעמוד בביקוש. ההורים מצאו מבנה ברחוב ברנר 19, שהיה שייך בעבר ללשכת התעסוקה לאקדמאים ושאפו לקבל הכרה מהרשויות. מאחר ששיתוף פעולה זה לא הושג, הוקם בית הספר בבעלות פרטית כעמותה. ההורים פנו למאבק משפטי שבסיומו חייב בית המשפט את משרד החינוך להכיר בבית הספר כמוסד חינוכי שאינו רשמי. 



כיום לומדים בו 250 תלמידים שמגיעים מכל אזור גוש דן. מצוקת המקום שנגרמה עקב הגידול במספר התלמידים, הובילה את העמותה לחפש אחר מבנה גדול יותר שיכלול בעתיד גם בית ספר תיכון. הפתרון נמצא בדמות מבנה לוגיסטי שהיה שייך לחברת "בזק", בסמוך לרחוב בן צבי, שנמכר לקרן השקעות במטרה להפוך את האזור לשכונת מגורים. 

עד שיושגו אישורי הבנייה לשכונה, שכרה קבוצת ההורים את המקום מקרן ההשקעות לתקופה של חמש שנים ובימים אלו משופץ המבנה, בעלות של מיליון שקלים ובמימון ההורים, כדי שיענה על דרישות העירייה ומשרד החינוך. 
 
ילדים יודעים מה טוב להם
לרגל המעבר ליפו, פגשתי את ניב מרינוב, המנהל האדמיניסטרטיבי של בית הספר.

מה זה בעצם בית ספר דמוקרטי?
"למידה מתוך בחירה. לפי תפישת העולם הזו, האנשים שיושבים במשרד בירושלים וקובעים למיליון וחצי תלמידים מה חשוב ללמוד ומה יקדם אותם בחיים, לא בהכרח צודקים. בחינוך הדמוקרטי הילדים לומדים לסמן מטרות, לקבוע יעדים ולעמוד בהם. 
ניב מרינוב. אהבה ותאוות ידע
ניב מרינוב. אהבה ותאוות ידע

ילד ששונא תנ"ך, אבל רוצה להיות עורך דין, יבחר ללמוד תנ"ך בגלל השאיפות שלו ולא בגלל שמישהו מכריח אותו. ילדים יודעים הכי טוב מה טוב בשבילם ולרוב עושים את הבחירות הנכונות. 

בשנה האחרונה, למשל, היה לנו סיפור של ילדה שלא נכנסה במשך חמש שנים לשיעור חשבון והשנה החליטה שהיא רוצה להשלים את הידע. בסופו של דבר, היא התקבלה לפרויקט חמד"ע של עיריית תל אביב לילדים מצטיינים. 

הייחוד השני של בית הספר הוא העובדה שבית הספר מנהל את עצמו כמו מדינה עם מוסדות דמוקרטים של מועצת מחוקקת, רשות מבצעת שופטת וכו', כאשר הילדים שותפים מלאים לכל אחד מהשלבים וכך גם ההורים ואנשי הצוות. כך למשל המעבר למקום החדש נקבע בהצבעה דמוקרטית ברוב של 80 אחוז מהקולות".
 
לילד שלומד אצלכם לא יהיו בעיות אחר כך להשתלב במסגרות אחרות?
"ייתכן שיהיו פערי ידע לעומת ילדים בחינוך הרגיל, שאותם יצטרך להשלים, אבל מצד שני יהיה לו ידע בהרבה תחומים  שלהם אין כלל התייחסות במערכת החינוך הרגילה כמו חלל, שפות כמו גרמנית, מבוכים ודרקונים, כלכלה, יזמות עסקית ועוד".
"למידה מתוך בחירה. לפי תפישת העולם הזו, האנשים שיושבים במשרד בירושלים וקובעים למיליון וחצי תלמידים מה חשוב ללמוד ומה יקדם אותם בחיים, לא בהכרח צודקים"

אתה מאמין שלימודי מבוכים ודרקונים עדיפים על לימודי תנ"ך?
"אני לא זוכר מתי קיימתי שיחה על שמואל א'. לעומת זאת, ללימוד מבוכים ודרקונים יש יתרונות למשל בפיתוח הדמיון. באותה מידה מבחינתי, לא חובה ללמוד את טשרניחובסקי או ללמוד חשבון. הרבה אנשים למדו 12 שנה חשבון והפכו לאמנים, סופרים או לכל דבר אחר ולא משתמשים כלל בחשבון בחיי היומיום שלהם". 
 
על חינוך וכסף

אבל אחד התפקידים של ההורים הוא לכוון את הילד ולהנחות אותו, לא?
"הטעות הכי גדולה של ההורים היא לכוון. כל ילד יודע הכי טוב מה טוב בשבילו ואם ההורים חושבים שהם יודעים מה הילד צריך, הם בסופו של דבר גורמים לו לעוול. הבחירות של ההורים נובעות ממטען שהועבר אליהם והתוצאה היא שילדים הרבה פעמים סובלים כדי לרצות את ההורים שלהם". 

בכל זאת, האם ילד כזה יוכל להצליח בעולם קפיטליסטי?
"השאלה היא מה חשוב. יכול להיות שהילדים שיצאו מבית ספר דמוקרטי ירוויחו פחות כסף, אבל בכל מחקר שנעשה הוכח כי ילדים שסיימו בית ספר דמוקרטי, הם ילדים שבבגרותם עוסקים במה שרצו לעשות בילדותם. זה לא תמיד חופף לכמות הכסף המקסימאלית שאתה יכול להרוויח. 
מתכוננים לשנת הלימודים
מתכוננים לשנת הלימודים

מערכת החינוך שהוקמה בסוף המאה התשע-עשרה, רצתה לעודד ילדים פרודוקטיביים שיוכלו לעבוד במפעל שמונה עד עשר שעות ביום. גם כיום, בסופו של דבר, אין הבדל בין לעבוד בפס ייצור של נעליים או לתכנת תוכנות מבחינת שיטת פס הייצור. לדעתנו, בתי הספר כיום לא נותנים מענה לצרכים של המאה ה-21 כמו הגשמה עצמית".  
 
העובדה כי בית הספר אינו נתמך ישירות על ידי משרד החינוך, מגולמת בשכר הלימוד שעלה השנה ל-1325 שקלים לחודש. לדברי מרינוב, העלייה נובעת מהמעבר ליפו. 

"15% מתקציב בית הספר חוזר לקהילה", הוא מדגיש. "בצורת מענקים של ועדת מלגות למשפחות שלא מסוגלות לעמוד בשכר הזה. איננו רוצים שהעניין הכלכלי יעמוד בפני משפחה שהחינוך הדמוקרטי חשוב לה. דווקא רוב האוכלוסייה שמגיעה לבית הספר היא ממעמד הביניים.

 30% מהמשפחות מקבלות מלגות. ההורים ששולחים את הילדים לבית הספר מקבלים החלטה להחליף את האוטו או לנסוע פחות לחו"ל, כדי להעניק לילדים שלהם חינוך מתאים. העלות של שכר לימוד בשנה היא עלות של טיול פעם בשנה בחו"ל, אז מוותרים על הטיול לטובת הילד".

תגיות:   בית ספר דמוקרטי ביפו   בתי ספר ביפו   חינוך אלטרנטיבי ביפו   קהילה   בית הספר "קהילה"   ביה"ס קהילה ביפו     

תגובות  לכתבה זו 10 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  כתבה מצוינת!!
אימא למאיה , (11/07/2011)
 2.  יש עוד דמוקרטי ביפו
דניאלה פ. , (11/07/2011)
 3.  ברוכים הבאים
מירה, (11/07/2011)
 4.  הם יצטערו על זה אחר כך
מרדכי מ., (11/07/2011)
 5.  דעתי האישית
אלמונית , (12/07/2011)
 6.  בית הספר פתוח לכל אחד מגן חובה ועד כיתה ט כרגע
שרון, יפו, (13/07/2011)
 7.  יש בית ספר
סועאד, יפו, (13/07/2011)
 8.  ההבדל שההוא בנועם כבר לא באמת דמוקרטי
רוית, יפו, (04/09/2011)
 9.  ההבדל בשכר הליימוד בקהילה תשלם פי 4  (לת)
לילך, (26/06/2012)
 10.  דווקא בילדים אתם רוצים לחסוך?
דנה, יפו, (26/06/2012)
חגיגה של אור
מסיבת החגים של קהילת "יד ביד" ביפו
פסטיבל סיפתח
הפנינג לכל המשפחה בגן הדו לשוני ביפו
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |