שעת סיפור על פי "ההר דיגי דיגי"
על משחקי דמיון בגיל הרך
מאת נעמי בן גור
בספר המתוק "הר דיגי דיגי" מזמינה הילדה גן-יה את אמא למשחק על ידי זה שהיא מסתתרת מתחת לשמיכה. אמא של גן-יה נענית להזמנה ומצטרפת בחדווה לעולם הדמיוני שבו בחדר של גן-יה "במקום ילדה, כמה מוזר, - צמח לו הר!".
הילדה גן-יה מחליטה באיזה עיתוי לסיים את המשחק, להיחשף ו"לגלות" לאמא המופתעת שההר החמוד הוא בעצם ילדה בעלת דמיון.
המשחק שמתואר בספר "ההר דיגי דיגי" הוא בעצם משחק מחבואים, שבכל גיל הילד מפיק ממנו משהו אחר:
בגילאי שנה ואילך, הילד בודק האם גם כאשר משהו או מישהו מסתתר, הוא ממשיך להתקיים (מה שמכונה "קביעות האובייקט"). המשחק ב"קוקו" בגיל הזה למרות פשטותו מצביע על יכולת קוגניטיבית שרכש התינוק, ההבנה שהדברים ממשיכים להתקיים גם כשהם לא נראים כלומר שאמא ישנה גם כשהוא אינו רואה אותה.
בגילאי הגן הילדים אוהבים להתחבא ולהתגלות ובכך לשלוט על המציאות ולהחליט מתי לחשוף את עצמם ולהפתיע את הסביבה.
לקראת גיל בית הספר, ילדים משחקים מחבואים על מנת לאתגר את עצמם ולבדוק מה היכולת שלהם להסתתר כל כך טוב כך שמי שמחפש אותם לא יוכל למצוא אותם. כאן קיים אלמנט השוואתי ותחרותי מול שאר הילדים, מי הוא זה שנשאר אחרון להתגלות.
משחק הוא צורך מרכזי בחייו של ילד. בגיל הרך הוא משרת את הצורך של הפעוט להבין את המציאות. בשל הקושי שלו לקלוט מצבים מורכבים הוא מפרק את העולם לפרטים אותם הוא מפנים באמצעות משחק.
המשחק הוא צורך נפשי בעיקרו אבל הוא תורם גם להתפתחות הפיזיולוגית הקוגניטיבית והחברתית של הילד.
למשחקי ה"כאילו" מספר מטרות:
1. ניסיון של הילד להבין את העולם בעזרת המשחק. הילד משחק מצבים שונים בחייו כל ידי כך נותן להם סיבה ופשר.
2. לפתח כישורים חברתיים,להתנסות בתפקידים שונים ולהבין כיצד מרגישים בכל תפקיד. למשל לחקות את הגננת או מהמורה.
3. לרכוש כללי התנהגות בחברה: לוותר, להתפשר, לשתף פעולה. היכולת להמתין לתור לדוגמא הינה יכולת מתפתחת שמלמדת את הילד לדחות את סיפוקו המיידי בכדי ליהנות מהרווח של המשחק החברתי המשותף. כיון שהמשחק איננו התנסות במציאות הוא מאפשר לילד להתרחק או להפסיק את המשחק ולבדוק את הדרך בה פעל מבלי להרגיש מאוים. כמו בסיפור יש ילדים שמאוד אוהבים דגדוגים אבל לעיתים כמו גן-יה עוצרים אותנו ומבקשים "די תפסיקי" על מנת לארגן את עצמו מחדש.
4. המשחק מפתח כישורים שכליים כמו זיכרון והבנת מושגים. החל מגיל צעיר ביותר משחק בקוביות לדוגמא, בניית מגדל והריסתו, מזמן לילד להתנסות ולהבין גודל, משקל, צורה ובהמשך גם צבע
5. באמצעות המשחק הילד יכול לחקור היבטים שונים של עצמו כמו את היכולות והמגבלות שלו ולנסות ללמוד תגובות חדשות ושונות למצבים שחווה. למשל לקפוץ, להתגלש, להגיע לשלבים גבוהים בסולם ובהמשך תחושת מסוגלות כשהוא מצליח לעשות זאת בכוחות עצמו.
6. ריפוי עצמי של הנפש- המשחק מאפשר לילד לפתור בצורה סמלית, באופן לא מודע, בעיות או צרכים לא פתורים. המשחק עוזר לילד גם להתגבר על אירועים קשים: פרידה מאדם אהוב למשל ולהתמודד עם פחדים. באמצעות משחק הילד מעבד את פרטי החוויה מבחינה רגשית ושכלית.
7. המשחק מאפשר לילד הנשלט בדרך כלל ע"י מבוגרים, לנצח, לשלוט, לקבוע את החוקים.
8. המשחק נותן ביטוי לרגשות "אסורים" כמו כעס, תוקפנות. המשחק מעדן את הרגשות האלה ומאפשר לילד לבטא רגשות אלה בזמן משחק מבלי לחוש אשמה.
9. משחקי הדמיון נותנים לילד לבטא את עצמו ומאפשרים גישה לעולמו הפנימי. המשחק מאפשר לילד להשתמש בדמיון שלו וברגשות שלו.
לגביכם ההורים: בעבר לא נהגו הורים לשחק עם ילדיהם, בנוסף במשפחות רבות היה מחסור ולא היו צעצועים רבים. מחד הדבר גרם לכך שילדים בעיקר העסיקו את עצמם מאידך הורים רבים לא למדו לשחק ומתקשים לעשות זאת כעת עם ילדיהם. להורים חשיבות רבה במשחק עם ילדיהם.
ביכולתכם, להרחיב את המשחק של הילד, להעשירו, לתת לו מהידע שלכם ולא פחות חשוב לאפשר לו לשלוט ולהחליט עליכם. הילדים מבינים היטב שלמשחק חוקים אחרים מהמציאות ככל שהילד יתנסה בשליטה במסגרת המשחק כך ירצה פחות לשלוט במציאות. חשוב לתת לילד זמן להיות עם עצמו ולשחק במשחקי דמיון בכדי לעזור לו לפתח את עולמו הפנימי. פיתוח הדמיון והיצירתיות חיוניים ליצירת חיים בעלי משמעות וסיפוק
שעת הסיפור תתקיים ביום שני בתאריך ה- 10/02/14 בשעה 11:45
המפגש יערך במרכז "הורים – ילדים, גפן" רחוב עירית 17, קומה שנייה, מעל טיפת חלב.
טלפון: 03-7248195
מייל: merkaz_horim_gefen@mail.tel-aviv.gov.il
כתובת אתר האינטרנט שלנו: http://horim.tau.ac.il
|