‏יום רביעי ‏24 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  קול הנשמה
קול הנשמה
היא אוהבת את הים של יפו, אבל לא שומעת את קולו. היא רוצה שכולנו נבין את שפתה ונפסיק להתייחס אל חירשותה. קבלו את ניסרין דכה, ילידת העיר שפועלת למען שילוב החירשים בקהילה. "זו רק השמיעה, זה לא נורא, יש לי רגליים וידיים, מה הביג דיל?", היא אומרת
 מאת: נורית הוראק
‏יום חמישי ‏04 ‏נובמבר ‏2010. צילומים: נורית הוראק
לאהבה יש שפה אחת
לאהבה יש שפה אחת
שתף |
 
בשורה התחתונה כולנו בני אדם. זהו המסר העיקרי שמבקשת להעביר ניסרין דכה, שנולדה ביפו וגרה בה כל חייה. זה ו"תלמדו כבר שפת סימנים", במיוחד אתם, האוכלוסייה הערבית של העיר, שלטענת ניסרין קצת מדשדשת מאחור לעומת האוכלוסייה היהודית בכל הקשור לקבלה של חירשים.

להקשיב לחירש שבתוכנו
להקשיב לחירש שבתוכנו
הביטוי הזה "כולם בני אדם" חוזר שוב ושוב בשיחה בינינו, גם כשאנו מדברות על חירשים ושומעים וגם כשאנו מדברות על ערבים ויהודים. בשיחה היא נעזרת בחברה שומעת ש"דוברת" את שפת הסימנים ומתווכת בינינו. 

מיד בתחילת הפגישה היא שואלת אותי לגבי מפגשים שהיו לי בעבר עם חירשים והאם זו הפעם הראשונה שאני "מדברת" עם אדם חירש. אני מגלה להפתעתי שאכן העברתי יותר משלושים שנה מחיי וזו הפעם הראשונה שאני "שומעת" אישה חירשת המספרת לי במילותיה שלה על חירשותה.
 
לקרוא שפת אם

ניסרין, 32, חירשת מלידה, נולדה לאב ואם שהם בני דודים, אחות לאח חירש ויש לה שמונה בני דודים חירשים, גם הם בעקבות נישואים בתוך המשפחה. על השאלה איך זה לגדול במשפחה עם כל כך הרבה חירשים, היא עונה שבזכות שפת הסימנים התקשורת בין כל חלקי המשפחה טובה.
שפת הסימנים מהווה חלק גדול מאוד מחייה של ניסרין. 

השפה העיקרית שבה "מדברת" ומתבטאת ניסרין היא שפת הסימנים בעברית, השפה אותה למדה בבית הספר היהודי שבו התחנכה. היא אינה דוברת ערבית, אם כי לאחרונה התחילה ללמוד לקרוא שפתיים גם ב"שפת האם" שלה.

זה 13 שנה היא סייעת בבית ספר "ניב" לילדים חירשים, במסגרתו היא מלמדת ילדים בני 12-14. בשנה האחרונה היא גם מתנדבת בפרויקט "תעביר את זה הלאה" ששם לו למטרה ללמד את שפת הסימנים לאוכלוסייה השומעת. 

היא גם הייתה פעילה במסגרות התנדבות שונות בקרב האוכלוסייה הערבית באום אל פאחם, לוד, רמלה, טירה וברחבי הנגב ואף עבדה שנתיים כמלצרית במרכז "נא לגעת" ביפו.

"יש ערבים שרואים בשפת הסימנים שפה מפגרת של ילדים קטנים. כשאני קונה בחנויות ביפו, הם לא מבינים מה זה חירשות, צוחקים ולועגים, בגלל זה חשוב לי שהם ילמדו ויכירו"
"לצאת לעבוד, להתקדם וללמוד", היא חוזרת על המסר שלה לחירשים. "וגם להבין שבעצם הם יכולים לעשות כמעט כל מה שירצו, למרות החירשות. נכון שאי אפשר כביכול לעשות הכול, יש עבודות כמו מזכירה או דיילת שאי אפשר להתקבל אליהן, אבל היום ליותר ויותר משרות אפשר לפנות ולהתקבל, גם למשרות של ארכיטקטורה, עיצוב והוראה".
 
קשר דם חירשים

מרבית חייה היא העבירה בקרב האוכלוסייה היהודית. בגיל שלוש הופנתה לבית ספר יהודי שעירב בין ילדים חירשים לשומעים. לדבריה, המפגש עם היהודים היה בתחילה קשה עבורה. 

לשמוע צלצול של טלפון
לשמוע צלצול של טלפון
"במהלך הלימודים בבית הספר עלו נושאים רגישים, שקשורים לדת או לפוליטיקה. כשהייתי צעירה יותר, הייתי נכנסת לוויכוחים. עכשיו אני מעדיפה לא לדבר על זה ולהתייחס לאנשים כאל אנשים ולא דרך פוליטיקה".
 
איך היחסים עם התלמידים היהודים בבית הספר?

"פשוט כיף. ילדים לא מבדילים בין ערבים ליהודים, לאתיופים או לרוסים. כשחירש רואה חירש, הוא אומר לנו יש את אותו הדם, דם חירשים. השפה של החירשים היא שפה אוניברסלית".
היא רואה עצמה כאחת שיכולה לגשר על פערים בין יהודים לערבים. "במסגרת הקשרים שלי עם יהודים, אני לומדת דברים רבים על יהודים שהייתי רוצה להעביר לתושבים הערבים של יפו, אבל בשביל זה התושבים הערבים צריכים ללמוד לדבר בשפה שלי, בשפת הסימנים".
 
כדי להגשים את המטרה הזו, ניסרין פנתה למתנ"ס הערבי יהודי ביפו ובשיתוף עם פרויקט "תעביר את זה הלאה", נעשה ניסיון לפתוח קבוצה ערבית ללימוד שפת הסימנים. לצערה של ניסרין ולהפתעתה לא היו כלל פונים לקבוצה, למרות שלטענתה דווקא לאוכלוסייה הערבית של יפו יש הרבה מה ללמוד.  

"ההיסטוריה של יפו היא כמו סימן בשפה שאי אפשר למחוק. כשאני נוסעת לחוץ לארץ ופוגשת אנשים, אני מספרת להם שאני גרה ביפו והם ישר אומרים שהם מכירים את העיר בגלל התפוזים. זה משמח אותי, כי זה מזכיר לי את הילדות שלי"
"יש ערבים שרואים בשפת הסימנים שפה מפגרת של ילדים קטנים. כשאני קונה בחנויות ביפו, הם לא מבינים מה זה חירשות, צוחקים ולועגים, בגלל זה חשוב לי שהם ילמדו ויכירו. היום יש אמצעים טכנולוגיים שמשפרים את המעמד של החירש ולעתים הערבים לא מכירים אותם. חשוב לי שיראו שיש ערבייה חירשת שגם לומדת וגם מתנדבת. אפילו רשיון נהיגה יש לי. זו רק השמיעה, זה לא נורא, יש לי רגליים וידיים, מה הביג דיל?"
 
לשמוע את רחש הגלים 
 
את "טבילת האש" שלה באוכלוסייה הערבית עשתה ניסרין במסגרת "תעביר את זה הלאה" באום אל פאחם, שם ביקשה להתנדב ולפתוח קבוצה ראשונה בהדרכתה. "הקשר עם שר-אל אורן אוחנה, מרכז התוכנית, לביני נעשה לפני שנה. כשהוא הציע לי להתנדב, ישר אמרתי לו שאני רוצה דווקא לנסוע אל הצפון. לא ידעתי אם אני אהיה מסוגלת לעמוד מול קהל כזה גדול, במיוחד כשמדובר בערבים מסורתיים הרבה יותר מאשר הקהילה ביפו". 

כולנו בני אדם
כולנו בני אדם
בסופו של דבר, הייתה התעניינות מצד תושבי אום אל פאחם, הקבוצה זכתה להצלחה, השומעים המשתתפים בה היו מעורבים מאוד והם שומרים על קשר עם ניסרין עד היום. כאמור, ניסרין מקווה מאוד לשחזר בקרוב את ההצלחה בקבוצה שתפתח ביפו.
 
מה את אוהבת ביפו?

"אני מאוד אוהבת את הים. אוהבת להסתכל על הגלים, למרות שאני לא יכולה לשמוע את הרעש שלהם. סיפרו לי שלים יש קול מיוחד. ההיסטוריה של יפו גם היא מעניינת אותי מאוד. למשפחה שלי היה פרדס ובילדותי הייתי מטיילת בו, קוטפת פירות מהעצים ואוכלת אותם. יש לי ממנו זיכרונות טובים. ההיסטוריה של יפו היא כמו סימן בשפה שאי אפשר למחוק. כשאני נוסעת לחוץ לארץ ופוגשת אנשים, אני מספרת להם שאני גרה ביפו והם ישר אומרים שהם מכירים את העיר בגלל התפוזים. זה משמח אותי, כי זה מזכיר לי את הילדות שלי".

מה החלום שלך?

"ללמד את שפת סימנים וליצור הבנה בין שומעים לחירשים".

ומה את מאחלת לעצמך?

"למצוא אהבה. כשהייתי בגילאי 18-20 קיבלתי פניות רבות מחירשים ערבים, אך באותה תקופה, בגלל שאני חיה בקרב יהודים, חשבתי שאני צעירה מדי ולא הייתי מעוניינת, עכשיו המצב השתנה".

וזה משנה אם הוא יהיה שומע או חירש?

"באהבה הכול אותו דבר. כמובן שאני בחורה מסורתית, אז אני לא יוצאת לדייטים. הבחור שירצה לצאת איתי, יצטרך להיפגש עם ההורים שלי ולקבל את הסכמתם".

תגיות:   חירשים ביפו   פרויקט תעביר את זה הלאה   ניסרין דכה  

תגובות  לכתבה זו 15 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  כל הכבוד נסרין
נאטור עלי מקדאד , קלנסווה המשולש , (05/11/2010)
 2.  כל הכבוד לאהובתי ניסרנוש
נזמייה חברתך:), (05/11/2010)
 3.  כל הכבוד למקסימה ניסריניושש
אלאא חברתך :)גם מצלריתך:), (07/11/2010)
 4.  מדהימה
איריס, (08/11/2010)
 5.  כל הכבוד לך!
גליה, יפו, (08/11/2010)
 6.   ניסרין
צוות ניב, (08/11/2010)
 7.  חברתך
פידא, כפר ברא, (08/11/2010)
 8.  סיפור מקסימה ומדהימה (לת)
פידא, כפר ברא, (08/11/2010)
 9.  נסרין
עוסמאן דכה, (08/11/2010)
 10.  נשמה אמיתית..
נעה חתן, (08/11/2010)
 11.  יא אחותי גדולה, סליחה על האיחור אבל אני לא שכחתי:)
יועצת:), מהמשולש הדרומי, (09/11/2010)
 12.  ה
כול הכבוד דודה שלי, יפו, (11/11/2010)
 13.  את מדהימה פשוט
אחייניתך מנאר .את גדול, יפו, (11/11/2010)
 14.  :)
יעל, (16/10/2011)
 15.  יישר כווווח : ))
רחל בת שירות 'ניב', נתניה, (04/09/2012)
אות יקירי ת"א יפו
יקירות העיר-אילנה גור וחיה שמיר
עופר כץ
עופר כץ הלך לעולמו בגיל 57
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |