‏יום חמישי ‏25 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  הלוע הרעב של הנדל"ן מתביית על העתיקה
הלוע הרעב של הנדל"ן מתביית על העתיקה
תושבי יפו העתיקה הוזמנו לחזות בתכנית הבינוי החדשה.מה שהוצג כהתחדשות התברר כסיוט הבלהות של אמני יפו העתיקה. נילי דותן כתבתינו הייתה שם.
 מאת: נילי דותן
‏יום שני ‏22 ‏נובמבר ‏2010. צילומים: נילי דותן
יפו העתיקה של פעם
יפו העתיקה של פעם
שתף |

תושבי יפו העתיקה, בעלי העסקים שבה ונציגי מוסדות הדת זומנו ביום ב' האחרון, למפגש בן 3 שעות במוזיאון יפו לעתיקות, כדי לחשוף בפניהם את השיניים העומדות לנגוס ולבלוע את אופייה המסורתי של שכונתם, נכס לאומי ועולמי, ואותם בתוכה, תחת ההגדרה "התחדשות".

המפגש היה במסגרת שיתוף בעלי העניין בהכנת תכנית בניין עיר חדשה ליפו העתיקה. מזמינת התוכנית, נאמר לתושבים, היא החברה לפתוח יפו העתיקה.
זו היתה חשיפה ראשונה של התוכנית בפני הציבור.
בהדרגה, ככל שהתקדמה המצגת, הבינו התושבים שגם שולי גן הפסגה מאוימים בתוספת בינוי חדש, על גב חלק מריאה ירוקה, והתוכנית המעורפלת מתבהרת: היא  תביא לבניה לגובה העלולה לפגוע בקו הרקיע ההיסטורי, אותה הגדירו התושבים הנסערים כ"קטסטרופה" ומול חלונות ביתם , יצוצו להם בניינים חדשים, שעל גגותיהם, לא מן הנמנע, יהיו גם "עסקים".
 
הרבה צפויים להרוויח מתוכנית התב"ע החדשה, המאיימת על צביונה של יפו העתיקה ומסעירה את תושביה האמנים, אשר השקיעו בה את חייהם והעניקו לה את אופיה המיוחד שקנה לה את שמה.
ירוויחו האדריכלים, הקבלנים, העיריה, החברה לפתוח יפו העתיקה, כרישי הנדל"ן, ומי שידו תהיה משגת לשלם את המחיר הגבוה לרכישת יחידת דיור "סקסית" חדשה, בניחוח עתיק, כדי שאפשר יהיה להתהדר בה  לבלוי סופי שבוע, או להשכרתה לצרפתים. 
אבל רק גוף אחד ישלם את המחיר: התושבים האמנים, היושבים על הגדר עשרות שנים, כדי לשמר את קסם המקום.

עלה התאנה מסתיר את הפנינה   
"החברה לפתוח יפו העתיקה, בשיתוף עם עירית תל-אביב ומשרד התיירות, מכינים תוכנית בניין עיר חדשה ליפו העתיקה" נכתב בהזמנה, "שמטרתה להביא להתחדשות עירונית, לאחות את המרקם הבנוי ולהחיות את הפעילות במקום... התוכנית תציע תוספת יחידות דיור למגורים, שימושים מלונאיים, הסדרי תנועה חדשים, תוך שימור ערכים ואיכויות המתחם".
יפו העתיקה צילום לווין
יפו העתיקה צילום לווין

מזה שנה וחצי מתכננים לכלת הים את השמלה החדשה שלה. סלון כלות כבר יש בה,  בקרוב אולי גם מק-דונלד גאלרי.
 
מנכ"ל החברה לפתוח יפו העתיקה, מר ירון קליין, שהקדים דברים, ציין שהתוכנית נמצאת בשלבי התבשלות, היא חלק מהשלמת ההתפתחות האורבאנית העוברת לאחרונה על האזור כולו.
צוות האדריכלים הממונים על התכנון הציג את ההיבטים השונים של התוכנית, באמצעות מצגת עמוסה בפרטים, אל מול פיותיהם הפעורים של עשרות תושבי השכונה שהתקשו לעצור את סערת הרגשות שהתעוררה. 
 
תושבים זועמים הגדירו את מטרת המפגש כלא יותר מ"עלה תאנה", מול גורל שכבר נגזר על הפנינה ששמה יפו העתיקה. מה שקומם אותם במיוחד שוב ושוב, היו אמירות חוזרות ונשנות של המתכננים, שניסו לשכנע את התושבים עצמם במה ש"חסר" להם בשכונה ומה "טוב" בשבילם. זה בהחלט "חסר" ו"טוב", אך  מנקודת מבטם של שורת האינטרסנטים בשרשרת המזון הנדל"נית, האמורה להפיק מכך את מרב התועלת, במנותק מהמציאות כפי שחווים אותה החיים בה.
 
בניה מלונאית, אתרי בילוי ויחידות דיור על גבה של יפו העתיקה
אחרי סקירה היסטורית קצרה של עיר הנמל, החל הדיון נוגע בבשר החי.
"תב"ע 606, התוכנית על פיה עבדו עד כה, אינה נותנת מענה לתושבים ולא להתפתחות עתידית של העיר העתיקה כחלק מיפו", הציגה האדריכלית עירית תל-אביב חגית אנטמן את הסיבה לצורך בשינוי.  "יפו רבתי קיבלה מענה תכנוני והעיר העתיקה נותרה כאי מבודד תכנונית. ראינו לנגד עינינו את החייאתה של יפו כמקום מגורים, עם תוספות בניה, תיירות, תרבות, אתר בילוי ליפואים ולאנשים מבחוץ, תוך ניצול משאבים הסטורים, שיקום ושימור הנתונים האדריכליים והנופים של הרקמה הקיימת".
דני לזר, אדריכל התב"ע, בישר על הכוונה להוסיף 150 יחידות דיור, בניה גבוהה יותר, תוספת עסקים, תוך הדגשת המשפט "אנחנו לא רוצים להפוך את זה לנכס נדלני...". אז איך קוראים לזה בעברית עתיקה?


רגישות או קניונים?
לכל נושא שהועלה על ידי צוות המתכננים, צורף המשפט: "תוך רגישות לאופייה הייחודי...", אך חלקים שלמים בתוכנית, לתחושת התושבים, היוו דווקא ביטוי להיעדר אותה רגישות.
נטען, על ידי החולמים שתיירים ומבלים יסתובבו בהמוניהם בעתיקה יומם ולילה, שאטרקציה לתיירים מותנית בבניה מלונאית, אתרי בילוי, ובחיבור שלה לאתרים סביבה, כמו השוק והנמל, והפיכתם למקשה אחת. איך הדבר עשוי לעזור לתיירים המגיעים כיום בהמוניהם באוטובוסים לקפיצה קצרה, כדי לסמן עוד וי ברשימת האתרים במסלולם,  איש מהתושבים לא הצליח להבין. 
"יפו העתיקה תמחק, יהיו כאן קניונים !" קראה מישהי, "תבנו קניונים, שלתיירים יהיה איפה להסתובב!".
 
לאור הצגת התמהיל החדש של השכונה, "כפי שהיא צריכה להיות" בעיני החולמים אותה מחדש, ולאור המפות עם התוכניות הדי מעורפלות שהוצגו, הבינו התושבים שהכוונה לבנות בה כמה שיותר, כמה שרק ניתן לדחוס.

דני לזר, אדריכל התב"ע, בישר על הכוונה להוסיף 150 יחידות דיור, בניה גבוהה יותר, תוספת עסקים, תוך הדגשת המשפט "אנחנו לא רוצים להפוך את זה לנכס נדלני...". אז איך קוראים לזה בעברית עתיקה?
פרדי פביאן, אמן מוותיקי המקום, התפרץ וקרא בזעם: "אני יודע רק דבר אחד, שמזה לתושבים שלנו ולנו הוותיקים, לא יצא שום דבר טוב ! אף אחד לא מתכוון לעשות לנו טובות, אלא רק לקחת מאיתנו ולעשות על גבנו מיליונים !" 
 
בניה חדשה, עסקים ותוכניות תחבורה
בהדרגה, ככל שהתקדמה המצגת,  הבינו התושבים שגם שולי גן הפסגה מאוימים בתוספת בינוי חדש, על גב חלק מריאה ירוקה, והתוכנית המעורפלת מתבהרת: היא  תביא לבניה לגובה העלולה לפגוע בקו הרקיע ההיסטורי, אותה הגדירו התושבים הנסערים כ"קטסטרופה" ומול חלונות ביתם, יצוצו להם בניינים חדשים, שעל גגותיהם, לא מן הנמנע, יהיו גם "עסקים".
 
את תוכנית התחבורה והנגישות תיארה אריאלה אושפיז, מתכננת התנועה מטעם העיריה. 
המשמעות שקפצה מיד לתובנת הנוכחים היתה, שמצוקת החניה שכבר עתה הנה בגדר הבלתי נסבל, רק תלך ותחמיר, באין פתרונות פרופורציונליים למה שמתכוונים להעמיס על השכונה הקטנה. 
"האם יהיו הליקופטרים להגיע הביתה?" תהה האמן משה עמר.
תושבי יפו העתיקה ההמומים
תושבי יפו העתיקה ההמומים
 
בשלב בו ניתנה לתושבים הזכות להביע את דעתם, הם לא חסכו במילים, טענו שהתפיסה את המקום על ידי גורמים חיצוניים, מוטעית ביסודה, ואין היא משקפת את התמונה המציאותית. 
"אתם טוענים שיפו לא מתרוממת. יש אינסוף פעילויות על שטח קטן", קם ואמר קוני קונפורטי, "יש כאן פער תפיסתי גדול בין מה שאתה, שלא גר פה,  חושב, לבין המצב האמיתי. השאלה אם אפשר לדון מה באמת מטרת התוכנית,  האם אתם רוצים שימוש אינטנסיבי וציבורי יותר. הדיון פתוח, או שהגזירה נגזרה!".
 
"כל תוכנית מציעה שינוי של מצב קיים, אפשר להתנגד", אמר האדריכל אמיתי הר-לב. 
כששאלתי אותו מהי האפקטיביות של הבעת התנגדות מצד תושבי השכונה, זכיתי לתשובה:  "יכולנו לבוא עוד חצי שנה עם תוכנית גמורה. כרגע התוכנית לא גמורה, יש בה הרבה התלבטויות של הצוות ואנחנו פה כדי להקשיב. אם כל מה שתגידו יקרה? – לא".
 
ומה אומרים התושבים?
בחלקה השני של הפגישה התחלקו הנוכחים לשתי קבוצות דיון, להגיב מול נציגי התוכנית. הדיון היה סוער, נוגע בציפור נפשם של כל התושבים:
"אתם אומרים שהמקום לא מנוצל. היום יפו העתיקה היא מקום שני בתיירות בארץ", טען האמן אילן גלבר. "בתוכנית הזו יש רק נדל"ן, מעבר לזה כלום. ארס והרס נוף, הרס הדברים שהתושבים הם אלה ששמרו עליהם", הוסיף משה עמר, אמן שארגן אינספור אירועי אמנות בשכונה ומחוצה לה. 

"לאורך כל השנים היתה תשתית אמנותית שדוללה על ידי העירייה, עם ארנונות מטורפות. רצו שיפו תהיה כמו מונמארטר, אבל העירייה לא נתנה לזה מענה". 
כשנשאל מה הוא היה בוחר להוסיף, השיב: "אלפי פעמים אמרתי להוסיף גלריות על בסיס אמנותי ולא מסחרי. יש פנינים שהיה צריך לפתח, הן  קיימות בשטח דה פקטו".
דיון עם עופר לרנר יועץ שיתוף הציבור
דיון עם עופר לרנר יועץ שיתוף הציבור

 
כשהאדריכל עפר לרנר, יועץ שיתוף הציבור בתוכנית, העלה את מתחם רוטשילד כדוגמה למה שהיו רוצים המתכננים לראות בעתיקה, קמו צעקות רמות. "הכוונה שלכם היא לקחת משהו פנינתי ולדפוק אותו עד הסוף!" קרא עמר, "התוכנית שלכם זורקת לכל כיוון ! 30 מטר מהים !. תשאירו את הפנינה הזו !".
 
סעיד אבולעפיה, מבעלי אבולעפיה, דיבר מנקודת מבטו כאיש עסקים: "הפרדוקס הוא שתיירים המגיעים לכאן מחפשים להוציא עשר עשרים שקל. פעם ב... מגיע מישהו שיכול לרכוש עבודה. צריך לתת תמריץ לאמנים האמיתיים".
גלבר: "יש לנו פנינה שאנו חיים בה, לשמחתי, שחשובה לנו וגם לכם, אך מתוקף התפקיד שלקחנו על עצמנו, לשמור על פנינה זו, לא ניתן לכם להרוס אותה !. אתם מדברים על שינוי טוטלי של נוף, של מרקם, אופי סביבה.  אולי זו משימתכם. זה נראה כאילו מישהו לקח את המפה של יפו ואמר פה ופה אפשר..."
 
ורדה גבעולי, אמנית, פנתה למתכננים: "אתם עוסקים בעלה תאנה, הליך שאתם חייבים לעשות לאישור התב"ע. דעתנו לא מעניינות אתכם, היא לא תשנה, אלא כשתהיינה תוכניות ונגיש התנגדויות אחד לאחד. בתור תושבת, מה שאנו מבקשים, שהכל יעשה ברכות, לא בדורסנות, תוך התחשבות מלאה בתושבים..".
 
כנראה שלא ירחק היום, בו יתגלה לעיני הצופים לעבר יפו העתיקה, קו רקיע שונה מזה ההיסטורי המוכר והקסום, שמאות שנים לא פגעו בו. 
 

תגיות:   קהילה ביפו   יפו העתיקה   נדלן ביפו   החברה לפיתוח יפו העתיקה  

תגובות  לכתבה זו 18 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  כאילו שהתושבים יכולים לעשות משהו...
יפאי עתיק, (17/11/2010)
 2.  החרבת יפו העתיקה
הילה, (17/11/2010)
 3.  התכנית החדשה-בכיה לדורות -אלו שחיים בה כיום ואלו
אמנית ותושבת, יפו העתיקה, (17/11/2010)
 4.  זעזוע עמוק ויותר - פוי ! ענק ! פוי !
יורם, יפו העתיקה, (18/11/2010)
 5.  חייב להיות פה שפן כספי לכ-ו-ל-ם ! העירייה, עובדיה
תושב דומע, יפו העתיקה, (18/11/2010)
 6.  פורטל יפו
רמי, תל אביב, (18/11/2010)
 7.  הגיע הזמן לעשות מעשה
ספי, יפו, (19/11/2010)
 8.  עוד מפגש בין הון לשילטון
אודי, יפו, (19/11/2010)
 9.  צריך להחליף את רון כדי להפסיק את הדורסנות הפלסטית  (לת)
יפואית בנשמה, תל אביב, (19/11/2010)
 10.  דאי לנדלן
רועי, ירושלים, (20/11/2010)
 11.  טאוטולוגיה...
אור, יפו, (20/11/2010)
 12.  מצטרפת למאבק וכולם יגיעו..
אור, נגה, (20/11/2010)
 13.  להעביר לכל העולם..חסרים עיתונאים, קשרים, מישהו?
אורה, (20/11/2010)
 14.  לא לשנות!!!!!!!!!!!!!להתארגן ומהר!
אורי, ת"א, (20/11/2010)
 15.  יפו העתיקה
אביתןמר בן יהושע, צפון תל-אביב, (20/11/2010)
 16.  לא לוותר ואין סיבה להתייאש
פנינה עין מור, עין כרם ירושלים, (20/11/2010)
 17.  תכנית גזר דין להרס המקום
רות יעקבזון, יפו, (21/11/2010)
 18.  עורך דין קליין
יעל שרוני, פסטר יפו העתיקה, (22/11/2010)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |