‏יום שישי ‏26 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  למי צלצלו הפעמונים?
למי צלצלו הפעמונים?
מערכת היחסים בין דיירי אנדרומדה לשכניהם הצופים האורתודוכסים הגיעה לשיא. הדיירים מבקשים קצת שקט ואילו הצופים מבקשים שלא יפריעו לפעילותם. היום הם יוצאים להפגנה מול בנייני היוקרה בטענה כי דיירי הגבעה פוגעים בחופש הפולחן הדתי
 מאת: נילי דותן
‏יום שישי ‏03 ‏דצמבר ‏2010. צילומים: נילי דותן
שתף |
 
השכנות הצמודה בין מתחם גבעת אנדרומדה, בואכה יפו העתיקה, לבין מתחם הכנסייה האורתודוכסית, המשמש זה שנים כמתנ"ס הקהילה וכמרכז שבט הצופים והתזמורת שלה, הביאה להיווצרות מתח בין שני השכנים ולהידרדרות מתמשכת ביחסיהם.
 
תזמורת הצופים נוהגת לערוך את חזרותיה בחצר הכנסייה, השוכנת למרגלות בנייני אנדרומדה ולואי פסטר. קולות הנגינה חודרים היטב מבעד לחלונותיהם וקירותיהם של השכנים ושעות החזרות, הנערכות בעיקר בסופי שבוע, אינן קבועות ולעתים נמשכות משעות אחר הצהריים עד שעות הערב המאוחרות. האינטנסיביות של החזרות גוברת ככל שמתקרבים חג המולד והפסחא, כשנגניה נערכים למצעדים החגיגיים.
 
תושבי אנדרומדה מבקשים זה שנים, כי ראשי שבט הצופים והקהילה יפעלו לגילוי התחשבות בדיירי השכונה, כדי להביא לכך שהחזרות יערכו בשעות קבועות ומוגבלות, תוך התחשבות בזמני המנוחה. ראשי העדה האורתודוכסית החליטו בתגובה להפגין בטענה כי מנסים למנוע מהם את חופש הפולחן הדתי.
 
 
"פעמוני הכנסייה ימשיכו לצלצל"
"הצופים והתזמורת הם בעלי צביון דתי, הם צופים של עדה", אומר עו"ד גבי קדיס, יו"ר האגודה האורתודוכסית. "גם המנגינות וגם המצעדים היחידים בפסחא ובחג המולד, באים לשמח את העדה שלנו בחגים. אנחנו מפגינים כי בישראל יש חופש דת ואנחנו לא יכולים לממש את הזכות הרוחנית שלנו. הם רוצים להכתיב לנו איך להתפלל. באזכרת יום השנה של יוסף דיק ז"ל, שלחו לנו ניידת, במטרה להנמיך את קול הכומר ברמקול. הם שלחו מכתבים מעו"ד, שמאיימים בתביעות אישיות נגדי ונגד מריו דיק (ראש שבט הצופים נ.ד.), על נזקים כלכליים: ירידת ערך הדירות שלהם ושלא ניתן להשכיר אותן בגללנו. זה ממד חדש בתלונות נגדנו. אם הם רוצים לתבוע אותנו בגלל הפעילות הדתית על נזקים כלכליים - לא ניתן. פעמוני הכנסייה ימשיכו לצלצל".
 
עו"ד קדיס: "הם שלחו מכתבים מעו"ד, שמאיימים בתביעות אישיות על נזקים כלכליים: ירידת ערך הדירות שלהם ושלא ניתן להשכיר אותן בגללנו"
מאז יישוב הדירות בפרויקט אנדרומדה, לפני 12 שנה, קיימת מערכת יחסים שברירית בין התושבים לבין הכנסייה האורתודוכסית. בשל הרגישות, הן הדתית והן זו הנוגעת ליחסי הדו קיום יהודים-ערבים ביפו, נמנעו בעירייה וברשויות מלהתערב בסוגיה וזו נשארה פתוחה בין שני הצדדים, מתוך תקווה שאלה יצליחו לתזמר ביניהם את היחסים ולהגיע להסכמה.
 
"העירייה סבורה כי המתח בין האגודה האורתודוכסית לבין תושבי אנדרומדה הוא סכסוך שכנים וככזה אנו סבורים שהדרך הנכונה לטפל בו היא באמצעות הידברות ומציאת הסדרים משותפים שיניחו את דעת כל הצדדים", נמסר מלשכת דובר עירית ת"א-יפו, "פתרון זה מחייב רצון טוב ונכונות, שאנו בטוחים שקיימים אצל שני הצדדים. במידת הצורך וככל שיידרש ממנה, מוכנה העירייה לסייע לצדדים להגיע להבנות".

 
 
ניסיונות הידברות
תושבי אנדרומדה מנסים, לדבריהם, להגיע עם שכניהם להסדר בנוגע לשעות הפעילות בשישי ושבת, אך בינתיים ללא הצלחה. לטענתם, הקהילה האורתודוכסית דורשת בתמורה כי יסכימו לבניית בניין בן שלוש קומות בחצר הכנסייה הגובלת מדרום במתחם אנדרומדה. תושבי אנדרומדה הביעו התנגדות לפרויקט בוועדה המקומית.  

"אין קשר בין הדרישה להסכמה כזו, לבין חובות מדינה שיש להתחשב בשכנים, כולם מחויבים לכך", אומרת אחת מדיירות אנדרומדה. "הכעס שלהם הוא על כך שהפטריארך מכר בזמנו את הקרקע לבנייה והם משתמשים בטיעון שהם היו פה קודם. עכשיו, כשהפטריארך העביר להם את הזכויות על הקרקע, מלבד הכנסייה, המקום הפך לביזנס בנייה. תהיה להם בעיה אז, כשימכרו פה דירות במיליונים".
 
"אף פעם לא הייתה הידברות עם הדיירים, תמיד זה היה באמצעות הרשויות", אומר מריו דיק, ראש שבט הצופים. "אף דייר לא ירד מהפנטהאוז שלו לדפוק בדלת, לשאול מי אחראי ומי מנהל את הפעילות. אני חושב שאם זו הייתה הגישה, היינו יושבים ומדברים. תגידי להם שמריו דיק מבקש מכל השכנים שיש להם תלונות, שנדבר ליד שולחן. אנחנו שכנים, פתוחים להידברות".
 
מריו דיק: "אף דייר לא ירד מהפנטהאוז שלו לדפוק בדלת, לשאול מי אחראי ומי מנהל את הפעילות. אני חושב שאם זו הייתה הגישה, היינו יושבים ומדברים"
"זו לא האמת", חולקת הדיירת הוותיקה. "אני אישית דיברתי כמה וכמה פעמים, ניסיתי להיפגש ולא היו מוכנים. הכרתי משפחה שהיו לה כאן חברים ודרכה ניסיתי לדבר איתם, ללא הצלחה. בזמנו ניסיתי להיפגש גם עם טלל, הזמנתי אותו לכאן כמה פעמים. הוא תמיד אמר כן ולא בא, עד שכבר לא היה בתפקיד. ניסינו גם דרך השוטר הקהילתי, אבל לא רצו לשבת איתנו".
 
לפני שבועיים ישבו עו"ד קדיס ודיק עם היזם חיים גאייר, בפגישת גישור שלקח על עצמו נצ"מ יורם אוחיון, מפקד המרחב של המשטרה. בעקבותיה הוסכם על הצדדים שלתחנה יוזמנו כל דיירי אנדרומדה. "הסיבה שהפגישה טרם בוצעה", מסביר דיק, "היא שנשלח מטעמם מכתב מעו"ד אנדרומדה נגד האגודה והצופים, המאיים עליהם בתביעה כספית, במידה שלא תיפסק הפעילות, שהיא צביון הקהילה הנוצרית האורתודוכסית".
 
הלו, זה בלומפילד?
הצופים טוענים שהם היו שם לפני אנדרומדה ולכן דייריה אמורים להתחשב בהם ולא להפך. "בכל מקום, גם בעג'מי או בכל אזור אחר בו מתפתחת בנייה למגורים, נוצר צורך לגלות התחשבות בתושבים, זה מטבע התפתחותה והתרחבותה של עיר", מוסיפה הדיירת.
 
"לא ייתכן שתזמורת מקצועית, המופיעה אצל נשיא המדינה ובטקס אות יקיר הצופים בהיכל יהלום ברמת גן, תכונה על ידי תושבי אנדרומדה כמטרד", אומר דיק. "שיבואו למדוד דציבלים ואם זה חורג, נתקן". 

לדברי דיירי אנדרומדה, נמדדה עוצמת הדציבלים מספר פעמים ונמצא כי היא חורגת מהתקן. עוד טוענים תושבי בנייני היוקרה, כי קולו של הכומר ברמקולים מפריע להם וכי עוצמת האורות במגרש הכנסייה מסנוורת אותם. 

דיק טוען בתגובה כי מדובר בפעילות חוקית: "הייעוד שלנו הוא מתנ"ס. הפעילות תימשך כרגיל. גם כשאתה גר ליד בלומפילד ויש צעקות ופרוז'קטורים, זאת בחירה שלך לגור שם. אם לא מתאים, אל תגור שם".
 
יש לקוות, שההפגנה המתוכננת היום לשעה שלוש בצהריים, תעבור בשקט ושהסכסוך בין השכנים הצמודים אכן ייפתר בקרוב, תוך גילויי התחשבות הדדיים, בטונים נמוכים וללא צלילים צורמים.  

תגיות:   גבעת אנדרומדה ביפו   הכנסייה האורתודוכסית ביפו   סכסוכי שכנים ביפו   

תגובות  לכתבה זו 3 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  הצופים האורטודוקסים ביפו
נוצריה, יפו. , (03/12/2010)
 2.  אני מאשים
פלסטיני תושב יפו דור שליש, עג'מי, (04/12/2010)
 3.  הפגנת הנוצרים הערבים
תושבת אנדרומדה, יפו, (11/12/2010)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |