‏יום חמישי ‏25 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  "נולדנו ביפו וגם נמות ביפו!"
"נולדנו ביפו וגם נמות ביפו!"
הקהילה הערבית יצאה לרחובות בשבת האחרונה כדי להפגין נגד התושבים היהודים הדתיים בעיר. הצטרפו אליהם אנשי שמאל, ביניהם ח"כ דב חנין ומזכיר תנועת בל"ד ביפו, סמי אבו שחאדה
 מאת: אורלי בויום
‏יום ראשון ‏30 ‏ינואר ‏2011. צילומים: פורטל יפו
חוששים מהשתלטות הדתיים
חוששים מהשתלטות הדתיים
שתף |
 
המתח הגואה ברחוב היפואי מזכיר לי סופלה שוקולד; מבחוץ הוא נראה נוקשה ואחיד, בעוד חלקו הפנימי נוזלי, מבעבע ומאיים לפלוט אל חלל העולם את הלבה המפעפעת מתחת לפני השטח.

הסופלה היפואי נאפה במספר שלבים קריטיים: בשלב הראשון, מחממים את תנור האפייה לחום מקסימאלי ומערבבים החלטה טיפשית של הקצאת דירות בעג'מי לחובשי כיפה בלבד עם מציאות שבה תושבי יפו סובלים ממצוקת דיור קשה. בשלב השני, מבשלים תהלוכה של מתנחלים ברחובות יפו הגורמת לעימותים בינם לבין התושבים הערבים, ולבליל של קריאות "מוות לערבים", "מוות ליהודים", זריקות אבנים הדדיות (תלוי את מי שואלים), אשפה והתלהמות סביבתית.  
נולדנו כאן והמצב כואב
נולדנו כאן והמצב כואב

ככה למעשה, מתקבלת תערובת של אירועים שבנתה בהדרגה ובבטחה את המתח המורגש באחרונה ביפו, מקום שגם בימי השגרה שלו לא סובל בדיוק מעודף פוצי-מוצי מנטאלי.
 
לא לגזענות ולא להתנחלות
בשבת האחרונה של חודש ינואר התכנסו במרכז פרס לשלום מאות מתושביה הערבים של יפו, כשבאותה עת ממש התרחשה ברקיע שקיעה מרהיבה ורומנטית הלקוחה לבטח ממציאות אחרת. בהפגנה נכחו גם תושבים יהודים ופעילי שמאל שבאו לתמוך בשכניהם ולהביע את מחאתם על צעדת המתנחלים המקוממת וסכנת השתלטותם על יפו.

המחאה נפתחה בדבריו של חבר הכנסת דב חנין, שהצהיר כי "באנו לכאן לומר בקול ברור לא לגזענות ולא להתנחלות. הצדק והשוויון ינצחו את ההתנחלויות והמתנחלים". לאחר מכן, דיבר סמי אבו שחאדה, מזכיר תנועת בל"ד ביפו, שהתריע מפני הידרדרות המצב ביפו וטען שההקצנה ביפו החלה לפני כשבועיים, כשמאות מתנחלים התקיפו את מתפללי המסגד.
 
אבו-עג'נה: "ביפו יש בקושי מטר מרובע אחד פנוי. אז למה במקום שהממשלה תדאג לנו ותשקם את התושבים שלנו, היא מביאה לכאן את המתנחלים שלא קשורים לכאן ומשכנת אותם ממש מתחת לאף שלנו? אנחנו נולדנו כאן והמצב הזה כואב לנו. הם באו רק כדי לעשות כאן בלגן!"
"המתנחלים באו כדי לעשות כאן בלגן"
בין המפגינים היו ילדים רבים שאחזו בשלטים הגדולים ממידתם, אמהות, סטודנטים, נוער, מבוגרים ואנשים מכל רובדי האוכלוסייה, שבאו בעיקר כדי להראות שהם כאן ושאכפת להם ממה שקורה ביפו. מבטיהם של המפגינים הורכבו מתמהיל של ייאוש, כעס וחרדה מהעתיד לבוא ומהדו-קיום שכל-כך קשה לשמור על קיומו.

האווירה הייתה בעיקרה טעונה וכואבת עם שביב של תקווה מעצם צעידתם המשותפת של ערבים ויהודים, עשירים ועניים, תושבי יפו ומחוצה לה שפשוט רוצים לחיות יחד בשלום.
גם הילדים לראשונה מניפים שלטים
גם הילדים לראשונה מניפים שלטים

איתן קלינסקי, 76, אחד המפגינים שעמד עם שלט שזעק "שכנים נגד גזעניים" ומבט מתוסכל בעיניו, אמר שהוא לא זוכר דבר כזה ביפו: "לימדתי ביפו שנים רבות  ואני חייב להגיד לך שאני ממש חש בושה עמוקה מהמצב שבו אנשים מפונים מבתיהם, בזמן שמייצרים פרויקט נדל"ני גדול המיועד למתנחלים בלבד. זה ממש מבזה אותי כיהודי. אני לא מבין איך ייתכן שבמקום לפתור את בעיית הדיור של תושבי יפו, מעניקים דירות דווקא למתנחלים שבכלל לא קשורים לכאן? למה לא לתת דירות לזוגות צעירים שחיים ביפו?"

לטענותיו של איתן מצטרפת גם סאתן אבו-עג'נה שגרה כל חייה ביפו: "ביפו יש בקושי מטר מרובע אחד פנוי. אז למה במקום שהממשלה תדאג לנו ותשקם את התושבים שלנו, היא מביאה לכאן את המתנחלים שלא קשורים לכאן ומשכנת אותם ממש מתחת לאף שלנו? אנחנו נולדנו כאן והמצב הזה כואב לנו. הם באו רק כדי לעשות כאן בלגן!"
 
חייזרים בשמי יפו
הקרע הגדול והריחוק האינסופי בין תושבי יפו למתנחלים, עולים גם מדבריו המטרידים של חנן קמינסקי, המתגורר ביפו בשמונה השנים האחרונות: "עבורי המתנחלים הם נטע זר, ממש כמו חייזר בשמיה של יפו. בזמן תהלוכת החוליגנים האלה (המתנחלים א.ב) אני שמעתי אותם שרים 'לא לפחד כלל' והרגשתי שהם ממש זורעים כאן שנאה, שאין בינינו שום שפה משותפת. אנחנו שני עמים שונים ושמבחינתי יחזירו את המתנחלים ביחד עם הסכם השלום!"
קלינסקי: "אני ממש חש בושה עמוקה מהמצב שבו אנשים מפונים מבתיהם, בזמן שמייצרים פרויקט נדל"ני גדול המיועד למתנחלים בלבד. זה ממש מבזה אותי כיהודי. למה לא לתת דירות לזוגות צעירים שחיים ביפו?"

סנא פרא, תושבת יפו, הוסיפה כי יש סיכוי שבקרוב יהיה גל הגירה של מתנחלים לכיוון יפו, בדיוק כמו עליית היהודים מאירופה לארץ: "גל הגירה בתכססנות מעוסה!", אמרה.
 

סולידאריות בצל המחאה
בהפגנה נכחו לא רק אקטיביסטים למיניהם ומשופשפי מחאות למיניהן אלא גם "בתולי הפגנות", אותם תושבים שזוהי המחאה הראשונה שגרמה להם לצאת מהבית ולהפגין נוכחות ותמיכה. 

"אני בכלל לא יוצא להפגין, ולהפך, אני מתנגד גם להפגנה הזו, כי חבל לי שבמקום לחיות בשלום צריך להרוס את הפסטורליות של יפו עם כל מיני הפגנות", טוען האני בירו, 38, שהגיע לכאן עם שניים מחבריו. "אבל הפעם כבר אין ברירה, אנחנו חייבים לצאת ולהפגין כי חובה למחות נגד המתנחלים שלא יבואו לכאן ויצעקו 'מוות לערבים'. הרי ברא את כולנו אותו אלוהים ולא משנה איזה שם ייתנו לו. אני וחברים שלי נולדנו ביפו, גדלנו ביפו, וגם נמות ביפו!"
 
ממש מולם עומד ילד חמוד בן 10 בשם ג'יריוס, כשבידו שלט ובו כתוב: "מאוחדים נגד המתנחלים". אמנם ג'יריוס לא ממש מבין מה כתוב בשלט ואת המשמעות של הדברים, אבל הדודה שלו נחלצת לעזרתו וממהרת להסביר, ספק לי ספק לילד החמוד, שהמתנחלים רוצים להוציא את הערבים מיפו. 

צריכים ללמוד מהמצרים?!
צריכים ללמוד מהמצרים?!
עבור ג'ריוס הקטן שלומד בבית הספר היהודי-ערבי ויצמן, זאת ההפגנה הראשונה שבה הוא משתתף ויוצא לרחובות כדי להביע תמיכה. "אנחנו בדרך כלל בסדר יחד כאן ביפו. אז ממש חבל להרוס את זה", הוא אומר.
 
בין חלום למציאות
אצבע מאשימה וגדולה במיוחד הופנתה כלפי המשטרה שלטענת מפגינים רבים אינה  מבצעת את תפקידה בכל הקשור למניעת חיכוכים בין האוכלוסייה הערבית למתנחלים. 

"אני לא מבין מדוע בכלל המשטרה העניקה רישיון לקיום הפגנה שתעבור דווקא בסמוך למסגד ודווקא בשעת תפילה?" טוען אחד המפגינים. "הרי המשטרה יודעת שפעולה שכזו עלולה להביא לעימות בין שני הצדדים. במקום שהמשטרה תמנע חיכוכים והפגנות מיותרות היא עסוקה בלבדוק, שעות על גבי שעות, מכוניות של תושבים ערבים".

למרות זאת, הצועדים צעדו מאחורי מכונית הגדולה שבה ישב הכרוז ופעלו בהתאם להוראות השוטרים שעמדו בצד והביטו במתרחש בחשש מהול בשעמום.
 
הדבר היחיד שצרם במחאה הזו הוא הפער שבין הסיסמאות היפות המטיפות לשלום, דו-קיום ו"די לגזענות", לבין עשרות המפגינים שבתכל'ס צעקו בהתלהבות: "בדם נפדה את יפו". והיו אף מספר מפגינים שהניפו את דגל מצרים תחת המסר של "אנחנו צרכים ללמוד מהמצרים כיצד להיאבק". 

ואולי המסר של כל הפעילים שסביבנו וההפגנות למיניהן הוא שהמאבק הוא הדרך היחידה לשלום.

תגיות:   קהילה ביפו   ערבים ויהודים ביפו   עצרת מחאה ביפו   גזענות ביפו  

תגובות  לכתבה זו 7 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  דיי לגזענות? ככה כתוב בשלטים
ספי, יפו, (31/01/2011)
 2.  ספי
יוסף , יפו , (31/01/2011)
 3.  יוסף הנכבד
ספי, יפו, (31/01/2011)
 4.  "כל הכבוד"
יהודי שנולד ביפו, יפו, (31/01/2011)
 5.  ספי נמאסת כבר. כמה את עוד יכולה.
מוחמד, יפו, (31/01/2011)
 6.  ליהודי שנולד ביפו
יהודייה מאוזנת בדעותיה , (31/01/2011)
 7.  ליהודיה המאוזנת בדעותיה
יהודי שנולד ביפו, יפו, (01/02/2011)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |