‏שבת ‏20 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  רבותיי, ההיסטוריה לא חוזרת
רבותיי, ההיסטוריה לא חוזרת
נמאס לכם מהחפירות הארכיאולוגיות חדשות לבקרים? מסתבר שזה חלק מהמאבק של רשות העתיקות לשמירת המורשת התרבותית של יפו מול כרישי הנדל"ן
 מאת: נילי דותן
‏יום שלישי ‏24 ‏מאי ‏2011.
גמלים בנמל יפו (צילומים: משה עמר)
גמלים בנמל יפו (צילומים: משה עמר)
שתף |
 
כבר כמה שנים קשה להתהלך ביפו מבלי להיתקל בחפירה. כל חפירה, גם אם לתשתיות, נעשית תחת עינה הצמודה של רשות העתיקות, ששמה לה למטרה את תיעוד ושימור אתריה העתיקים של יפו, מורשת עבר ונכס תרבותי לדורות.

רענן כסלו, ראש מנהל השימור
רענן כסלו, ראש מנהל השימור
חודש מאי הוכרז כחודש השימור הארכיאולוגי וזו הסיבה לכבודה נערך יום עיון במוזיאון יפו לעתיקות שנושאו: "שימור המורשת התרבותית של יפו לדורות הבאים" ביוזמת רשות העתיקות, המישלמה ליפו והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.
 
שיקום ולא רק שימור
היום, שנפתח בכיבוד בוקר, הביא אליו רשימה ארוכה ונכבדה של דוברים, אדריכלים ואנשי מקצוע, שנושא השימור והארכיאולוגיה בנפשם. בקרב הקהל הרב שמילא את המוזיאון, נראה גם ייצוג סמלי של תושבי יפו העתיקה, להם נודע על האירוע באופן מקרי ממקורות שונים. הם הגיעו מתוך עניין בנושא, הנוגע לסביבת חייהם המיידית.
 
חלקה הראשון של התוכנית הוקדש לסיקור פרויקטים של שימור בערים אחרות וחלקה השני ליפו. יש לציין, כי לכל אורכו של יום העיון, הדוברים היו מרתקים. הם שילבו היסטוריה עם דילמות שימור ותוכניות, בצד תיאורים מה"מרדף" להצלת אתרים, בטרם יהרסו וימחקו לטובת יוזמת  נדל"ן חדשה.   
"חפירות ארכיאולוגיות, מונומנטים ועיר חיה, זה אתגר מאוד מאוד גדול", תיאר האדריכל רענן כסלו, ראש מינהל שימור ברשות העתיקות את המורכבות בערים עתיקות. "אי אפשר להתעלם
 
"חשוב שכיכר השעון לא תהפוך ליאפי. לא לאבד את הדמות האותנטית של יפו, שלא תהיה עיר סטרילית מדי. זו הרי הסיבה שמגיעים לכאן תיירים... מוציאים את הדייגים כשאנשים הבאים למסעדות מאמינים שהדג קופץ להם מהסירה לצלחת"
מזה שיש אנשים שחיים בבתים האלה. בנייה בלתי חוקית משתוללת שם וצריך לתת לזה פתרונות. לשקם את העיר, כדי שנוכל להחזיר לאנשים החיים שם את איכות החיים. גם אנחנו צריכים לעזור וללכת לקראת שיקום, לא רק שימור". עוד הדגיש כסלו את הצורך ביצירת איזון בין מונומנטים למגורים, בין תיירות לחיי יומיום, ועידוד הקשר בין התושבים למורשת המקומית".
 
תמר טוכלר
תמר טוכלר
זקנה בת 5000
מי שמהווה כיום הרוח החיה בנושא השימור ביפו, הינה האדריכלית פאינה מילשטיין, שנכנסה לתפקידה לפני שנה והצליחה לכבוש את לב הקהל, כשבמקום הרצאה או סיפור אגדות מהעבר על יפו, ביקשה לספר עליה "אגדה מההווה":  ובמשל, בו השוותה את יפו לגברת באה בימים המתקרבת לשנתה ה-5000, תיארה כיצד זקנה ובחוסר כוחות, הלכה לשוק הפשפשים, קנתה לעצמה כרכרה, התיישבה בה כדי שיהיה לה קל יותר להתקדם. חבריה התנדבו לעזור לה, אלא שכל אחד משך לכיוון שלו והכרכרה, ובתוכה יפו,  נשארה תקועה. בכך הדגישה את חשיבות שיתוף הפעולה בין הרשויות, לצורך המשך השמירה על צביונה של יפו.   
 
"חשוב שכיכר השעון לא תהפוך ליאפי", הדגישה תמר טוכלר, מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. "לא לאבד את הדמות האותנטית של יפו, שלא תהיה עיר סטרילית מדי. זו הרי הסיבה שמגיעים לכאן תיירים. הדגש הוא על הייחודיות". טוכלר התייחסה גם לניסיון להוציא את הדייגים מהנמל: "מוציאים את הדייגים כשאנשים הבאים למסעדות מאמינים שהדג קופץ להם מהסירה לצלחת".
 
פאינה מילשטיין ויצחק ליפוביצקי
פאינה מילשטיין ויצחק ליפוביצקי
האדריכל יצחק (ליפו) ליפוביצקי, תושב יפו העתיקה: "המקום מעולם לא תוכנן לקבל כזה עומס תיירים. המצב קשה מבחינת תנועה, עומס, איכות הסביבה. כל זמן שלא נדע לשלב ארכיאולוגיה בתכנון, נמשיך לדאבוני לקבור את האתרים המדהימים האלה. עיר כמו תל אביב לא יכולה להרשות לעצמה לאבד אתרים כאלה. זה יותר חשוב מכל מלון או דירות".

ליפו ביקש לסיים את חלקו בקטע מהסרט המופתי "רומא" של פליני, בו דחפורים ממהרים לחפור באתר היסטורי, בטרם יגיעו הארכיאולוגים לשטח כדי לעצור אותם. מראה הפרסקות הנעלמות ברגע בו הן באות במגע עם אור היום, היה לאחת התמונות הבלתי נשכחות בקולנוע, שהנציחה את הקונפליקט בין הארכיאולוגים ליזמי הנדל"ן.

תגיות:   ארכיאולוגיה ביפו   רשות העתיקות ביפו   יפו העתיקה   

תגובות  לכתבה זו 3 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  האדריכלים עצמם נדלינסטים
שירלי מ. יפו, (24/05/2011)
 2.  נדלניסטים זו מילה גסה?
רן, ת"א, (24/05/2011)
 3.  עם מחירי הדירות היום זה מילה גסה (לת)
שירלי מ. יפו, (24/05/2011)
רכבת קלה ביפו
החלו עבודות הרכבת הקלה בדרום העיר
קרית חינוך יפו
שבוע הספר בבית הספר היסודי "קרית חינוך יפו"
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |