‏יום שישי ‏26 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  מנגן ושר
מנגן ושר
אליאס ווכילה, נגן עוד מוכשר, ילד יפו ומאוהב בה עד היום. השבוע הוא ינגן עם התזמורת האנדלוסית עם פתיחתו של פסטיבל העוד. "אני והעוד זה נשמה אחת", הוא אומר בריאיון לפורטל יפו
 מאת: אורה ענפי
‏יום ראשון ‏21 ‏אוגוסט ‏2011. צילומים: יח"צ
ווכילה. נחשב לווירטואוז עוד
ווכילה. נחשב לווירטואוז עוד
שתף |
 
ממרפסת הבית בו נולד וחי את כל חייו, משתרע הים היפה ביותר בעולם. כאן מבלה אליאס ווכילה, נגן עוד, יוצר ומלחין מוזיקלי, שעות רבות מן היממה. 

אם זה בשיעורי נגינה בעוד ובכינור אותם הוא מעביר, אם זה בבניית כלי נגינה, אם זה ככה, בשביל ההשראה. "אני מעביר שעות ארוכות, מקבל השראה מן הים, הגינה שמול ביתי, הרוח הטובה המנשבת," הוא אומר.



"מת על יפו"
בדיוק בדרך זו נוצרה "גלים יפואיים", יצירה לעוד ולתזמורת שאורכה שבע דקות. הוא חיבר את המוסיקה ועשה את העיבודים כולם. "המוסיקה באה מבפנים", הוא אומר. "יש  בה אלמנטים רוחניים, מוסיקליים  והיסטוריים של הבן-אדם עצמו. עם ההתבגרות אתה מפסיק לראות את העולם בוורוד בלבד, נוספים צבעים שונים, נכנסים גוונים אחרים. במיוחד  ביפו. כאן יש כל מיני לחצים. 

אני מת על יפו, יפו זה החיים שלי אין לי מקום אחר, אבל אין שקט, יש לחץ. כך הדברים נכנסו ליצירה שלי  שמתחילה בקלילות ומתפתחת בקצב. עד הסיום הדרמטי. עדיין אין בי תחושת נינוחות כאמור, וזה בא לידי ביטוי בסיום היצירה."

התחושה הזאת  היא תוצאה של ההתרחשות הנדל"נית ביפו. בנייה של  יחידות דיור במיליוני שקלים לכל מיני אנשים שאינם מבני המקום וזו בעיה קשה, תחושה קשה שהוא לא יוכל לקנות פה בית, במקום שלו.
"עם ההתבגרות אתה מפסיק לראות את העולם בוורוד בלבד, נוספים צבעים שונים, נכנסים גוונים אחרים. במיוחד  ביפו. כאן יש כל מיני לחצים. אני מת על יפו, יפו זה החיים שלי אין לי מקום אחר, אבל אין שקט, יש לחץ"

משנה חינוכית
כילד גילה ווכילה את העוד והחל לפרוט עליו באופן אינטואיטיבי עד שהגיע ללימודים הגבוהים באקדמיה למוסיקה בירושלים והיה לתלמידו של פרופסור תייסיר אליאס, ראש המחלקה המזרחית, שם קיבל את מלוא התמיכה בפיתוח כישרונו האישי. הוא הגיע ללימודים עם שאיפות עצומות  ללמוד אצל פרופסור אליאס. 

"הוא מורה דגול אשר הצליח לתת לי כל כך הרבה, להוציא את הכישרון  שלי לאור. קשה לי להאמין  שיש בן אדם היודע עד כמה הוא מוכשר והתפקיד שלי כמורה הוא להוציא את הכישרון של תלמידי, בדיוק כמו שעשה למעני המורה הדגול שלי".

יש גם ב- 4000 דולר
יש גם ב- 4000 דולר


העוד הוא הנשמה
מתוך צורך פנימי ומתוך אהבה לכלי, החל ווכילה אף לשפץ, לחקור, לבדוק כיצד הוא בנוי ומכאן אף למד לבנות עודים. אין בית-ספר כזה, הכול בא לו מההתעסקות היומיומית בכלי הנגינה הזה, הכל-כך אהוב עליו. "אני והעוד זה נשמה אחת", הוא מצהיר. 

"אמנם מחירו אינו דומה למחירו של כינור, אבל גם עוד מקושט ויפה עבודת יד אפשר להשיג במחיר של כ-4000 דולר". אומר מי שיש בידו מספר כינורות עתיקים.

"העוד הולך ותופס את מקומו הראוי לא רק בעולם המוסלמי אלא בכל העולם התרבותי. קיימים חילוקי דעות בין הפרסים והמצרים לגבי השאלה היכן החל השימוש בכלי הנגינה הזה ששינה צורתו במשך השנים. שהחל דרכו ככלי בעל ארבעה מיתרים לפני כ-2,500 שנים והגיע לכלי המנוגן כיום, בעל ששה מיתרים ומגיע לטונים הגבוהים ביותר".

העוד הוא המלך
הוא מלמד במתנ"ס הערבי-יהודי ביפו, נותן שיעורים פרטים בביתו ומעביר שיעורים במתנ"ס ברמלה בנגינה על עוד וכינור.

"העוד הוא המלך," מסביר ווכילה המנגן עם התזמורת האנדלוסית זו השנה הרביעית. "השילוב בין מזרח ומערב בנגינת חומר שונה וחדש בשביל אנשים שהגיעו ממערב, הוא שילוב מרתק ומפגש תרבותי מדהים. המנצח החדש של התזמורת תום כהן, הוא מאוד מוכשר ומצליח לשלב בין הניגונים השונים".

המוסיקה האנדלוסית שמוצאה בארצות צפון-אפריקה: מרוקו, אלג'יר,טוניס, מצרים, לבנון בשילוב פיוטים יהודיים היא מרתקת. סולן הבית אמיל זריהן והזמר הראשי בנימין בוזגלו, הם ממובילי התזמורת הנפלאה הזאת. במסגרת פסטיבל העוד שיחל ביום שלישי בצוותא בתל אביב, תוכלו לשמוע אותם.

תגיות:   פסטיבל העוד   אליאס ווכילה   מוזיקה ביפו  

תגובות  לכתבה זו 2 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
 1.  איזה יופי
אורי, יפו, (22/08/2011)
 2.  איזה חתיך, אימא!! (לת)
מאוהבת!, (22/08/2011)
אות יקירי ת"א יפו
יקירות העיר-אילנה גור וחיה שמיר
עופר כץ
עופר כץ הלך לעולמו בגיל 57
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |