בעיריית תל אביב מקווים כי הכביש החדש שמתוכנן לקום ממערב לרחוב קדם, יהפוך אותו לשדרה על הים בנוסח מיאמי. לטענת המתנגדים שמתכנסים השבוע במאהל המחאה, המחיר כבד מדי
מאת: גיל מועלם דורון
יום שני 26 ספטמבר 2011.צילומים: גיל מועלם דורון
חשבתם שקדם הוא הכביש הקרוב ביותר למים? אז זהו, שלא. כביש "עוקף קדם" אמור להיסלל בקרוב מצידו המערבי של הרחוב המפורסם, זאת למחאתם של התושבים. ביום שלישי ייערך מפגש חירום במאהל המחאה כדי לדון בתוכנית ובדרכי פעולה אפשריות.
הכביש החדש ייסלל ברוחב של ארבעה נתיבים מאזור בית הספר חסן עראפה ועד מרכז פרס לשלום. זאת תוך הריסת בתים הנמצאים בתווי ונזק סביבתי. התוכנית אושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית ובקרוב יחל שימוע ההתנגדויות. את הביקורת לתוכנית מוביל ארגון המתכננים החברתי – במקום.
הכביש החדש ייסלל ברוחב של ארבעה נתיבים מאזור בית הספר חסן עראפה ועד מרכז פרס לשלום. זאת תוך הריסת בתים הנמצאים בתווי ונזק סביבתי. התוכנית אושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית ובקרוב יחל שימוע ההתנגדויות
בעיקר עבור עוברי אורח
תוכנית תא/2660א' הידועה בכינוי "תכנית עוקף קדם" מציעה להסיט את תווי הרחוב לזה של רחוב טרומן (הקיים כדרך עפר) ולתת זכויות בנייה למגרשים שבין הרחוב הקיים לבין החדש, זאת תוך הריסת מספר בתים. קדם יהפוך למדרחוב או לשדרה ובמקביל ייווצר כביש חדש מקביל לו ממערב. כביש זה ישמש בעיקר את התנועה החולפת מצפון לדרום ועל פי העירייה אמור לפתור את פקקי תנועה הנוצרים באזור חסן ערפאה בתחילת ובסוף יום הלימודים.
הביקורת העיקרית שמשמיעים הארגונים החברתיים ביפו וארגון המתכננים במקום היא שאין טעם בתוכנית זו כל עוד לא הוכנה תכנית מפורטת לכל השטח שממערב רחוב קדם. לפיכך, לא ברור אם יש בכלל צורך בהגדלת נפח התנועה באזור שייצור הכביש החדש.
ברברה צור, מתכננת בכירה מארגון במקום, טוענת במסמך שחיברה כי התכנית המוצעת לא נותנת פתרונות לבעיות אמיתיות שקיימות באזור ובראשם מצוקת הדיור. יתר על כך, התכנית תחייב הריסת מספר בתים הנמצאים בתווי הכביש וזאת תוך פיצוי מינימלי של יושביהם. בנוסף, יגרום הכביש החדש להריסת חצר בית הספר חסן עראפה שגם כך סובל מצפיפות.
(בתמונה הגדולה: אבו ג'ורג' מצביע על תוואי הכביש העוקף)
המרוויחים: בעלי המגרשים
היתרון לכאורה שהציגה העירייה בכך שרחוב קדם יהפוך לשדרה ברוחב של 25 מטרים, תמוהה בלשון המעטה מאחר שדקה משם משתרע פארק המדרון מוכה השמש וחסר הצל. אם המטרה הייתה לטייל במרחב הירוק, יכלה העירייה פשוט לנטוע עוד עצים בפארק. שדרות הן צירים ירוקים במרכזי ערים ולא משהו שיוצרים דקה מהפארק והים.
יותר מכך, הכביש החדש יהווה למעשה חיץ מסוכן בין שכונת ע'גמי לפארק עצמו, בעיקר לילדים וקשישים שהם המשתמשים העיקריים בפארק.
המרוויחים מתוכנית זו יהיו בעיקר בעלי מגרשים ובתים בין רחוב קדם לכביש החדש שיקבלו זכויות בנייה. מדובר בשטח שרובו בבעלות מנהל מקרקעי ישראל. הניזוקים מתכנית זו יהיו דיירים מוגנים באזור, בעלי הבתים המיועדים להריסה, שכנים (במיוחד בצומת קדם/הכביש החדש) ובאי פארק המדרון.
תגובת העירייה
תגובת עיריית תל אביב: "עוקף קדם הינו מהלך שנועד לפתח את רחוב קדם כציר תנועה מרכזי וישיר בלב השכונה, המחבר בין נמל יפו לדרום העיר ולהפחית את העומסים העתידיים על ציר יפת. התוכנית לסלילת הכביש אושרה בוועדה המקומית והופקדה לאישור הוועדה המחוזית והיא במהותו תיקון לתכנית 2660- התכנית המאושרת לשכונת עג'מי שקיבלה תוקף בשנת 2000 ואשר קבעה תוואי לרחוב קדם, אשר חייב הריסתם של בתים קיימים.
אישורה של התכנית הותנה על ידי הועדה המחוזית במתן חלופה מקומית לחלק מתוואי הרחוב באופן שיבטל את רוב ההריסות. תכנית עוקף קדם 2660א מקיימת תנאי זה על ידי יצירת מעקף מקומי של הרחוב בתוואי של שביל קיים בקטע שבין ביה"ס חסן עראפה בצפון ורחוב 3136 בדרום.
על ידי כך מבטלת התכנית את הריסתם של מרבית המבנים שסומנו להריסה בתכנית המקורית וכן יוצרת מגרשים חדשים וכ-80 יח"ד (מעבר ל-14 שאושרו בתכנית המקורית) במאפייני בינוי מרקמיים הקיימים בעג'מי. בנוסף, כוללת התכנית הנחיות לגבי מסחר בקומת הקרקע, פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים ומקומות חניה. נציין, כי רוב שטח התכנית הוא בבעלות מינהל מקרקעי ישראל.
חסן עראפה הינה תכנית בינוי נפרדת בתחום המגרש ביעוד ציבורי המשמש בחלקו לבית ספר כיום. התכנית תיצור הרחבה של החצר והקמת אולם ספורט לטובת בית הספר והקהילה".
נמאס כבר מהמפונים המסכנים באמת, דיי, שיעופו
מכאן ויפסיקו להיתבכיין כל הזמן , כיאילו כולם כל הזמן
חייבים להם, כל המסוממים למינהם, וכל אלה שחיים
כל החיים מלבקש מהמדינה במקום לעשות משהו
עם עצמם, אז שיעשו את השדרה ויפתחו קצת את יפו
תגובה חדשה
2. יעל, את חזירה חסרת לב.
רוני, נמל, (02/10/2011)
ומעבר לזה, לקרוא למי שהמדינה ניצלה ונישלה שוב ושוב "אלה שחיים מלבקש מהמדינה" (כאילו שזה לא הגיוני לדרוש מהמדינה שתמלא את חובותיה כלפי האזרחים)
אבל היי - קל לא לבקש כלום מאף אחד כשאבאל'ה עשיר
תגובה חדשה
3. כן היא אוהבת את התדמית הזאת
דנה, תל אביב, (02/10/2011)
ככה מקבלים קצת תשומת לב
תגובה חדשה
4. כביש לתושבי בת ים
למפרט רויטל, יפו, (03/10/2011)
לצערנו, שוב ושוב אנו נתקלים באטימות תכנונית, שאינה תורמת לתושבי המקום, ואף להיפך, גורמת להם נזק. קודם מתכננים פארק אחרי מאבקים של שנים. ואז, מעלים את ערך הקרקע. ואז מוסיפים לה יחדיות דיור יקרות. אז מה אם יסתירו לאלא שחשבו כי לא יבנו מבנים לפניהם. אז מה אם יחצצו בין התושבים לים ולפארק ארבעה מסלולים. אז מה אם יפנו תושבים. המחאה החברתית, פוסחת על ראש העירייה. אבל תכנון זה רק ממחיש את הטענות הקשות כנגד הקפיטליזם החזירי. חולדאי יקר. הכביש משרת את מינהל מקרקעי ישראל, ואת תושבי בת ים. האם אין עניי עירך קודמים?
שאלה: למי ניתן לפנות עבור המחאה. מי מארגן אותה?
תגובה חדשה
5. עג'מי כבר לא תהיה שכונה ליד הים
שלומית, יפו, (03/10/2011)
בדיוק כמו שנווה צדק נותקה מהים עם כביש של שלושה מסלולים. כל הקטע הפסטורלי והשקט ייהרס על ידי נחיל מכוניות שיסעו מתל אביב לבת ים ולהיפך. למה לא לחשוב ירוק? מי הפקידים העוורים האלה שלא מבינים שזה יהיה הסוף של עג'מי בתור שכונה ציורית שאפשר ללכת בה ברגל לכל מקום ובעיקר לים?
תחשבו ירוק!!! תגברו את קווי האוטובוסים ואל תתנו למכוניוצ לכבוש כל חלקה טובה שעוד נשארה ביפו!