אני חייב לשתף את הקוראים למקרה המדהים שנתקלתי בו ביום שישי האחרון: הפקעה של גן הפסגה לזכות תושב כפר שמריהו.
רחבת התיאטרון הפכה לאולם יוקרתי אשכרה - הפקעה ל- 24 שעות לטובת אדם פרטי! צל"ש מגיע לחברה המפיקה על ההפקעה ועל הביצוע.
השטח בו מדובר הוא כל המרפסת והגן מסביב לתיאטרון היהודי ערבי, אשר שימשו לאירוע פרטי יוקרתי, בחוצפה רבה.
לרגע נראה כאילו טקס סיום חגיגות יתקיים ביפו, אלא שמדובר היה לאירוע פרטי למשפחה עשירה במיוחד, אשר הצליחה למצוא דרך, בעזרת אנשי התיאטרון הערבי עברי, לנכס לעצמה שטח ציבורי באופן מוחלט, למשך 24 שעות תמימות.
מעניין אותי מאוד לדעת כמה עלתה יפו העתיקה לערב אחד. הרישיון עלה בסך הכל 286 ₪, סכום מגוחך לעומת העלות הענקית של האירוע עצמו. זו התמורה שקיבל הציבור עבור השימוש הפרטי בכל המתחם.
היה צריך לראות את הפאר וההדר במקום כדי להאמין. הפקה של למעלה ממיליון שקל עבור בר מצווה, בשטח פתוח.
הרישיון עלה בסך הכל 286 ₪, סכום מגוחך לעומת העלות הענקית של האירוע עצמו. זו התמורה שקיבל הציבור עבור השימוש הפרטי בכל המתחם. |
ריחמתי על הילד שחוגג 13 ולא רציתי לעצור את האירוע, למרות היו שם הפרות גסות של הרישיון: מערכות הגברה חיצוניות וגדולות, מניעת גישה למקום מאזרחים ועוד.
כמובן שאלו ששילמו עבור הרישיון – מנהלי התיאטרון הערבי עברי, לא נראו בשטח.
זה מתחיל בבר מצווה, עוד תחת הכיסוי של אולם תיאטרון ובסוף זה יהפוך לאולם חתונות. לא לתושבי יפו אלא למרבה במחיר.
לא חשבתי לעבור על כך לסדר היום, מיהרתי ופניתי למנכ"ל העירייה, מר מנחם לייבה, בזו הלשון:
מר מנחם שלום,
אוהל נוסף הוקם בגן הפסגה ביום שישי האחרון ביציאה מתפילת יום השישי במסגד הגדול ברחוב מפרץ שלמה ביפו, הופתעתי לראות שבכל השטח שנמצא ממול לרחבת התיאטרון היהודי-ערבי, משאיות גדולות פורקות ציוד הגברה ענק וכל המתחם הציבורי הולך ונסגר והופך להיות מתחם פרטי.
לרגע חשבתי, על פי גודל ההכנות והמשאיות, שהעירייה שבה אני מכהן כחבר מועצה החליטה לערוך את טקס סיום חגיגות מאה שנה לעיר תל אביב ביפו ועוד באותו יום, מבלי ליידע אותנו אנו, נבחרי הציבור.
עשרות עובדים שקדו על בניית במות וסגירת המתחם. ניגשתי למקום לברר מה קורה, אך אנשי אבטחה מאוד קשוחים אסרו עליי להתקרב.
ניסיתי לברר במה מדובר,נדהמתי ללמוד דרך שלטים שהוצבו במקום כי מדובר באירוע פרטי של בר מצווה לנער בשם גור מכפר שמריהו.
האירוע הספציפי הזה לא נערך על ידי תושב תל אביב יפו, אלא על ידי תושב כפר שמריהו, תוך מניעת זכות מעבר מתושבים מקומיים ויצירת מטרדים של רעש, לכלוך, הפרעה לתנועה וגזילת חניון שאמור לשרת את כל התושבים. |
המתנתי במקום ועקבתי אחרי ההכנות.
גבולות המתחם המגודר בעשרות אנשי אבטחה הלכו וגדלו ולמעשה ההשתלטות הפכה להיות על כל גן הפסגה.
התברר שהאירוע חולק לשניים - אחד מעל גן הפסגה לקוקטייל והשני ברחבה מול התיאטרון להמשך הערב.
מטבח ענק הוקם בצמוד למתחם. עשרות מלצרים, נהגים מלווים, אנשי במה ותפאורה הבהירו שמדובר בהשקעה של מיליונים.
בירור שערכתי עוד באותו יום דרך אגף הפיקוח הבהיר כי לי תמורת סכום סמלי של 286.00 ש"ח ניתן רישיון עירוני לאירוע הנ"ל.
הרישיון הונפק עבור ...התיאטרון היהודי ערבי בראשות מר יגאל עזרתי.
הסעיף הראשון ברישיון מתנה את קיומו של האירוע בכך שלא תוצב מערכת הגברה מחוץ לתיאטרון.
מערכת הגברה חיצונית רבת עוצמה למותר לציין ולתאר בפניך את פרטי האירוע כפי שהוא היה בפועל, את מערכות ההגברה שעבדו עד חצות, את הסגירה המוחלטת של חניון הגן, (השומר סיפר שבעלי האירוע רכשו את כל החנייה לאותו ערב), את הפסולת שהושארה בשטח הגן עד למחרת בבוקר.
ישנם שורה של כשלים שאלות ותהיות שמקרה זה מעלה:
- האם ישנו נוהל מחייב שקוף ושוויוני לכל אזרח בעיר הזאת, לגבי זכויות השימוש בשטח ציבורי למטרות פרטיות ?
- האם בכלל ראוי שיעשה בכלל שימוש בשטח שכזה תמורת מה מי וכמה ?
- התהייה לגבי דרך מתן הרישיון לתיאטרון, שהוא כביכול גוף ציבורי ובפועל הופך לצינור לעריכת אירוע פרטי.
- מי מוסמך לאשר הליך שכזה ? האם הוא נעשה כדין ? לפי איזה נוהל הוא נעשה ?
- האירוע הספציפי הזה לא נערך על ידי תושב תל אביב יפו, אלא על ידי תושב כפר שמריהו, תוך מניעת זכות מעבר מתושבים מקומיים ויצירת מטרדים של רעש, לכלוך, הפרעה לתנועה וגזילת חניון שאמור לשרת את כל התושבים.
- אם התיאטרון מצליח לארגן לעצמו הכנסות בעסקאות סיבוביות, שכאלה האם אנחנו כעירייה צריכים להמשיך לממן אותו ?
אודה לך אדוני המנכ"ל אם תורה על בדיקת ההתנהלות של האירוע הספציפי הנ"ל וכמו כן ועל מנת שלא ישנו מקרים דומים, אני מציע שנתחיל לגבש - אנו כחברי מועצה והנהלה - נוהל שיהיה שקוף ושוויוני, האם בכלל לאשר אירועים שכאלה.
בכבוד רב,
משהראוי אחמד
חבר מועצה
מערכת הפורטל פנתה לתיאטרון הערבי עברי, מבקשי הרשיון לאירוע, לצורך קבלת תגובה מנומקת.
עד להעלאת כתבה זו, סירבו אנשי התיאטרון להגיב.
|