זו כנראה השאלה שמטרידה יותר מכל ביומיים האחרונים את המחזאי שמואל הספרי, ורעייתו השחקנית חנה אזולאי הספרי, שגילו באישון הלילה שבין יום שישי לשבת, כי המכוניות השייכות להם וכן מכונית השייכת לחברתו של בנם, עולות באש בחנייה שבחזית ביתם, אשר ברחוב טולוז ביפו.
בשבת (17.7.10) בשלוש לפנות בקר לערך, נשמעו קולות נפץ חזקים שהעירו את דיירי הרחוב.
בדיקה קצרה גילתה שתי מכוניות, מסוג מרצדס וסוזוקי עולות אש, שהתלקחה גם לכיוון מכונית נוספת שחנתה בקרבתם, מסוג דייהטסו.
כוחות כיבוי אש שהוזעקו למקום כיבו את הדלקה במהירות ,אולם נזק כבד נגרם לשתיים מהמכוניות ואילו לשלישית מסוג דיהטסו, נגרם נזק קל.
כיוון חקירה נוסף שנבדק הוא סכסוך מתמשך של דיירי הרחוב עם המסגד הסמוך, אשר מתעלם לדברי המתלוננים, מתקנות עירוניות בדבר קריאת המואזין ועוצמתה.
משטרת מרחב יפתח שפתחה בחקירה חוקרת בין היתר גם אפשרות של הצתה, מה שנראה סביר ביותר לאור הממצאים בשטח.
בני המשפחה נשאלו בדבר איומים כלשהם, אולם הם מצידם הצהירו כי לא ידוע להם על סיבה כלשהיא לניסיון פגיעה בבני המשפחה או ברכושם.
לשאלת כתבים שלל שמואל הספרי קשר כל שהוא בין דעותיו הפוליטיות השמאלניות, הבאות לידי ביטוי ביצירתו האומנותית, לבין המעשה, תוך הפרכת חשד לפעולת נקם של גורמים ימניים לאומניים שמתגוררים לאחרונה ביפו.
שרידי הרכב השרוף ברחוב טולוז
כיוון חקירה נוסף שנבדק הוא סכסוך מתמשך של דיירי הרחוב עם המסגד הסמוך, אשר מתעלם לדברי המתלוננים, מתקנות עירוניות בדבר קריאת המואזין ועוצמתה.
השכנים באזור טוענים כי אנשי המסגד מתגרים בשכנים, מעלים לעיתים את עוצמת קריאות המואזין באופן משמעותי, עד לכדי הפחדת ילדים והערתם בשעה חמש בבוקר.
לא מעט תלונות הוגשו לרשויות לאחרונה, בעקבות כך.
בני המשפחה, שעברו ליפו לפני כשנה' המומים מהמקרה ואותות ההלם ניכרו היטב על פניה של אזולאי הספרי שצפתה מאוחר יותר בשרידי המכוניות, שעדיין נמצאות במקומן נכון לשעה זו.
"אם מישהו ניסה להעביר לי מסר- הוא לא נקלט", ציין שמואל הספרי בראיון לאחד העיתונים היום.
אנחנו בפורטל יפו, ממליצים על מכתב – או מייל.
יעיל, ברור יותר, אקולוגי והרבה פחות מסוכן.
מה זה החוצפה הזאת לשים פול ווליום בחמש בבוקר?
זה בכלל לא קשור לערבים ויהודים רק התחשבות בשכנים. אחר כך הם בוכים שמקפחים אותם!!!
תגובה חדשה
2. מסגד סיקסיק דווקא מתחשבים
תמר, שוק הפשפשים, (18/07/2010)
הם לא מפעילים את הרמקולים בחמש בבוקר ובדרך כלל הקריאות מספיק רגועות כדי להיות נעימות אפילו
תגובה חדשה
3. לא להגזים
יוסף , יפו, (19/07/2010)
חברים יקרים, אני מבין ומכבד שאת רוצים לישון בשעות הבוקר ולנצל כל דקה לפני העבודה אבל ... ויש פה אבל גדול, המסגדים ביפו קיימים עוד לפני שחשבתם על הרעיון לגור ביפו ואופן הקריאה לתפילות הינו קבוע עוד מימי הנביא מוחמד ואתם ידעתם שזה קיים אז קצת בעייתי להגיע ליפו עכשיו ולשנות דברים הקיימים שנים רבות .
אני גר ביפו מיום היוולדי ובחיים לא שמעתי טענות לגבי המסגדים, לא מערבים ולא מיהודים, התרגלנו לחיות בשקט ושלום עד שהגיעו אנשים מסויימים וידעו איך להלהיט את האוירה לצערי .
מי שמחפש שקט ורוגע לדעתי מתאים לו יותר לחיות בכפר או בצפון ת"א אבל יפו תישאר מלאת חיים ואותנטית ותוססת כפי שהיא .
תנו יד לשלום חברים ודי להלהיט את האוירה .
תגובה חדשה
4. יש יד לשלום
רונן, יפו, (19/07/2010)
לא באתי ליפו לריב עם ערבים אבל זה לא אומר שהם יכולים לעשות מה שבא להם עם הווליום בשעה חמש בבוקר.
מה הבעיה להוריד ווליום? ברור שאם פעם עושים חזק ופעם חלש, אז עושים דווקא.
מספיק עם השטויות תנו לנו לחיות נורמלי זה לא בקשה גדולה מדי!!!
תגובה חדשה
5. רונן
יוסף, יפו, (19/07/2010)
ידידי היקר אני מסכים איתך שזה מפריע לך אבל שוב אני אומר זה היה ככה מאז ומתמיד.
אני בטוח שאף אחד לא עושה דווקא פשוט זו הדרך להעיר את המתפללים לתפילת הבוקר .
כשבאת לגור ביפו לא ידעת שזה קיים ??? זה לא שהמסגדים עושים זאת בכוונה או הוסיפו תפילה בשעה חמש כי בא להם או לא מצליחים לישון .
לצערי הבעיות הקטנות האלה יצוצו בכל עיר מעורבת ואנחנו כקהילה מעורבת חייבים לכבד את האחר גם אם הוא לא לטעמנו .
אני מושיט את ידי לשלום איתך בתקווה שיבוא יום ונחייה בשלום מוחלט ללא מחשבות על דת ולאום .
תודה
תגובה חדשה
6. תומכת בתמר
מאיה , יפו גבעת עליה, (19/07/2010)
תומכת את דברי תמר, הקריאות מופעלות בנועם, וולא ההתעוררותי בשעה זו כדי להניק לא הייתי שומעת כלל
תגובה חדשה
7. תשובה ליוסף
רונן, יפו, (19/07/2010)
אני לא אומר שלא ישמיעו קריאות.
מי שרוצה לקום לתפילה יכול לקום עם שעון מעורר.
אנחנו לא חיים במאה ה17 יש חשמל ומים זורמים.
לא צריך להעיר 60000 איש בגלל ששלושים הולכים להתפלל בבוקר זה לא נורמלי אפשר להתחשב קצת ועובדה שלפעמים הקריאות בווליום סביר.
מי ששם פול ווליום בחמש בבוקר לא רוצה שלום אלא מחפש לעשות פרובוקציות ולהרוויח מהבלגן שיהיה פה בסוף.
מי שרוצה לגור בשכנות טובה שיתחשב בשכנים אפילו אם הם הגיעו רק לפני שנתיים או חודשיים במקום להעיר ילדים קטנים בפחד ובכי מוקדם בבוקר ולהרוס לאנשים את כל היום.
תגובה חדשה
8. רונן
יוסף , יפו, (20/07/2010)
ידידי היקר זהו אורח החיים כאן ביפו ואת זה ידעת אני מאמין לפני שבאת לגור כאן .
אתה צודק שיש שעון מעורר ויש חשמל ומים ומילון דברים חדשים המבדילים אותנו מימי קדם אבל זו הדרך המקובלת לקריאת המתפללים לתפילת הבוקר וככה זה ימשיך, כל איש באמונתו יחיה .
לצערי הרב כנראה אינך מתאים לאורח החיים של יפו, הרי אי אפשר לבקש מעם שלם למחוק חלק מהתרבות שלו .
תודה
תגובה חדשה
9. רעש המסגדים
רועי, שוק הפשפשים, (20/07/2010)
1. זה נכון שחלק מהמסורת במסגדים היא קריאות מואזין. אבל מה למסורת ולרמקולים מחרישי אוזניים? מקרופונים ורמקולים הם עניין של עשרות השנים האחרונות. לפני זה המואזין היה פשוט קורא לתפילה בקולו הטבעי. לאף אחד אין רצון להתנגש במסורת. זה הרמקולים בתוך הבית שאנחנו לא מוכנים אליהם.
2. מסגד סיקסיק הוא בכלל עניין אחר. הוא חזר לפעול רק לאחרונה, בלב שכונה שהיא יהודית ברובה הגדול. אנשים שעברו לשכונה בעשרות השנים האחרונות לא יכלו לדעת על כך שיציבו להם רמקולים מכוונים לחלונות, ולכן הטענות כלפי המסגד מוצדקות.
תגובה חדשה
10. עם כל הכבוד ויש הרבה כבוד
נועם, רחוב טולוז , (20/07/2010)
באנו ליפו כי היא יפו - על מסגדיה , תושביה והחיים בצוותא . יש לנו קיום בצוותא עם השכנים גם בטוב וגם ברע ויחד אנחנו נרתמים למאבקים משותפים . אבל המסגד בגבעת עליה מגזים לגמרי . כשעוצמת הרמקולים לא מוגברת עד לשיא- קריאות המואזין הן עונג צרוף . אבל מעת לעת מישהו במסגד מסובב את הכפתור בכוונה , כדי להגיב על אירועים מדיניים שונים- מה"מרמרה" ועד יום האדמה ושוכח להנמיך . אולי הוא חושב שכך יעזבו היהודים את יפו . הוא טועה . במקום חיים של רוח טובה ושיתוף לטובת התושבים כולם- הוא משיג דחיה ושנאה . וכל מי שחושב שהוא מבין על איזו עצמה מדובר- אתם מוזמנים לטיול אחר הצהרים או לפנות בוקר כדי להיחרד . זה פשוט נורא וחבל שהאימאם לא מצליח להשתלט על הוולויום .
דבר אחד בטוח - מי שמצית מכוניות בתגובה לתלונות של אמהות לילדים קטנים - מצית אש הרבה יותר גדולה
תגובה חדשה
11. חברים יקרים
יוסף , יפו, (21/07/2010)
בנושא מסגד הסיקסיק נכון שהוא ממוקם בשכונה שרובה יהודים ונכון שמי שרכש דירה באזור לפני עשר שנים לא חשב שיפתחו לו מסגשד מול הבית אבל יש גם לקחת בחשבון שהמסגד הזה היה סגור הרבה שנים והיה מאבק רציני ביותר מול הממשל כדי לפתוח אותו .
אני חייב להזכיר שוב שאני די מבין ללבכם ואני לא אומר שאתם לא צודקים אבל חייבת להיות גם הבנה מצידכם, אני ממש לא בעד שריפת רכבים או כל סוג של אלימות כתגובה של בקשה או מקרה פוליטי כזה או אחר אבל יש גם לקחת בחשבון את הלחצים המופעלים על אנשי המסגדים מצד השכנים "החדשים" שיפו קבלה (המתנחלים) לא פעם הם נמצאו מתפללים ברחבה שמול המסגד ולא פעם ביקשו להיכנס ולראות את המסגד מבפנים ....
חברים כולי תקווה שיום אחד כולנו נחיה בשלום אמיתי ולא נזיק או נציק אחד לשני אלא להיפך .
יום טוב לכולם
יוסף
תגובה חדשה
12. יוסף, תרשה לי להסכים איתך ולחלוק עליך
אלון, יפו, (21/07/2010)
בנוגע לזה שזו הדרך להעיר מתפללים אני מסכים. אכן כך נוהג המואזין להעיר את מתפלליו, אבל ופה האבל הגדול, להפעיל את הרמקולים בקול מחריש אוזניים לא היה תמיד ואתה בטח יודע את זה. הרי בימי הנביא מוחמד לא היו רמקולים נכון?! אז איך קראו למתפללים? - המואזין היה קורא בקולו. אז כמו שאמרת לבחור מעליי שיש חשמל ומים זורמים אבל זו הדרך לקרוא למתפללים, אז בסדר, תקראו להם לפי המסורת - בקול המואזין בעצמו. ולא ללחוץ PLAY על הרשמקול שמחובר למערכת הגברה...
הנקודה שלי היא מאוד פשוטה - כשרוצים להתחשב אז יכולים, כשלא רוצים - פשוט ממציאים תירוצים "ככה זה במסורת" או "תמיד זה היה ככה", לפי השימוש שלך במילה "מתנחלים" אפשר להבין שכוונותיך אינן טהורות לגמרי.
בואו נשמור את האווירה המיוחדת של יפו ולא נדרדר אותה בלעשות דווקא, כי מזה כולנו נפסיד. יהודים וערבים, שמאלנים וימניים.
תגובה חדשה
13. אלון
יוסף , יפו, (22/07/2010)
לצערי השיחה גלשה למקום לא מכובד לכולנו.
לגבי כוונותיי הלא טהורות בקשר למתנחלים זו לא רק דעתי ויצטרפו לדבריי עוד הרבה אנשים, ערבים ויהודים כאחד, שמאז שהגיעו יפו יותר להוטה ולחוצה.
אין ספק שהיה עדיף שכל הגזעניים לא היו ביפו אבל לצערי נוצר מצב מסויים וחייבים להשלים איתו. שאלתי אליך אלון מה דעתך כשאותם מתנחלים נכנסים לבית ברחוב אבן סינא ודורשים לנצל חדר ריק שלא מנוצל ??? ידידי כמו שאמרת אם נרצה למצוא סיבות תמיד נוכל למצוא הבעיה היחידה כאן היא שגם אם ארצה היום כערבי לצאת מיפו האפשרויות שלי מוגבלות לרמלה ולוד בלבד ואני לא מוכן ....
בקיצור נקווה לטוב
תגובה חדשה
14. תגובה ליוסף
שיר, יפו, (22/07/2010)
אתה יורה לעצמך ברגל כי מבחינת הערבים גם אתה מתנחל. היהודים הדתיים גרים יותר משנתיים ביפו אלמלא היה מי שדואג ללבות את האש כלפיהם לא היית יודע שהם כאן. לגבי המסגד כל תהליך הפתיחה שלו וההפעלה שלו אינה חוקית ואין בה שום התחשבות לסובבים אותה כולל עבודות בניה מסיביות ביום כיפור אז הגבול הוא דק בין רצון לחיות ביחד לבין לעשות דווקא
תגובה חדשה
15. רעש המסגדים
אופיר, עג'מי, (23/07/2010)
אני חייב לומר שמהאזור בו אני גר אנחנו לא סובלים מרעש המסגדים (מרכז עג'מי) אם כי לעיתים כאשר הם מגזימים עם הווליום זה אכן מורגש. יחד עם זאת כל העניין לא סביר בעיני. תארו לכם שנחזור למסורת שלנו ויעבור יהודי בית בית ידפוק על הדלת ב5 בבוקר להעיר את כולם לתפילת השחרית. כך היה נהוג. הנוהג של המואזין הוא נוהג פסול ואינו מתאים לתקופתינו. זוהי פעולה קלאסית של כפיה דתית. הרי אם מישהו היה דופק לנו בדלת להעיר אותנו לשחרית היינו זועמים. רעש זו אלימות וכך נוהגים המסגדים באופן עקבי. נכון זוהי מסורתם אבל זה לא הופך את זה ללגיטימי. אגב בארצות הברית יש איסור מוחלט כנגד קריאות המואזין בוודאי באמצע הלילה. זה מפריע, זו פריצה לרשות הפרט וזו כפייה דתית.
אופיר
תגובה חדשה
16. הפאן החוקי של הכריזה במסגדים
אורי אגם, יפו, (23/07/2010)
יוסף היקר- ושאר המגיבים, ברשותכם מעט סדר בנושא קריאת המואזין- ראשית אני מפנה אתכם לכתבה בנושא- פה באתר( נו, נו, נו- לא קראתם??)
שנית- נושא הכריזה של המסגדים הוא נושא בעייתי וכאוב ביפו מזה שנים רבות. לאור חיכוכים רבים הוסדר הנושא בתקנה עירונית- הקובעת שהכריזה תעשה באופן מרכזי( לא כל מסגד בפני עצמו) ובווליום מסויים ולא מעבר. חלק מהמסגדים מכבדים את התקנה וחלק לא- עובדה המטרידה מאוד את מנוחתם של השכנים במיוחד אלו באזורים צפופים בתושבים. אגב- המתלוננים הם לא רק יהודים אלה גם נוצרים ומוסלמים. וליותר אינפו: http://www.yaffo.co.il/article_k.asp?id=1204
תגובה חדשה
17. שום דבר לא השתנה מבחינתינו - ערביי יפו
גלאל, שוק הפשפשים, (23/07/2010)
עם כל הכבוד ויש כבוד המואזין ממשיך לעשות את עבודתו נאמנה מזה שנים. מבחינתינו שום דבר לא השתנה. מבחינתכם זה הפך להיות "הרעש" מהמסגדים. מאוד נחמד מצידכם.
בעבר לא היה משיעשה מזה עניין כי יפו לא עניינה רבים מהמגזר היהודי אבל היום המצב שונה - ככל שיפו מתייפייפת יש משישלם את המחיר: המסגדים. ברוך השם יש לנו גם חרדים בדרך לכאן שמטרתם לייהד את יפו ולהעלים את ערבייה ככל האפשר. הם כמובן יעשו הכל על מנת לשתק את המואזין כך שיש משיעשה עבורכם את העבודה . אנחנו ערביי יפו ניצטרך להתמודד עם הסוגיה הזו לבד. כמו תמיד נידפוק את הראש בקיר כי זה במילא לא יעניין אף אחד. העיקר שהמסגדים לא "ירעישו". כי זה באמת משחשוב!
אני רק לא מצליח להבין איך יהוד, מונוסון , פלמחים וכל הסביבה באיזור מצליחים להתמודד עם "הרעש" של מטוסי הבואינג הנוחתים בנתב"ג כל שתי דקות. תאמינו לי שהם היו מעדיפים את המואזין במקום .
תגובה חדשה
18. תגובה לגלאל
רועי, שוק הפשפשים, (23/07/2010)
1. תושבי מונוסון, יהוד, בני-עטרות וכולי בהחלט נלחמים ברעש המטוסים. הם הגיעו עד בג"צ, והם ממשיכים להילחם.
2. נמשיך להילחם בקריאות הרמקולים. אין לנו ברירה, הם ממררים את חיינו.
3. הרעיון של ייהוד יפו הוא רעיון מזעזע. אנחנו קהילה מעורבת. אנחנו יכולים להתווכח, לריב ולהתעמת, כמו כל קהילה שיש בה חילוקי דעות קשים. אני מקווה שנצליח במלחמה ברמקולים, אבל מבחינתנו זאת לא מלחמה בקהילה הערבית בעיר. כך או אחרת, נועדנו לחיות יחדיו בעיר הזאת, וגם להתעמת מדי פעם.
תגובה חדשה
19. הרעש מהמסגדים
שרוני יעל , הרובע יפו, (23/07/2010)
כבר חודשים רבים שאנחנו מתלוננים בעירית
תל אביב אל הפרובוקציות מיכוון המסגדים, וביחוד
בשעות לפנות בוקר, כפי שהם נוהגים , לא עוצרים בעצור
נוהגים הפוך לתנועה, אין זכות קדימה, עוקפים בקו לבן
הכל על מנת לנסות ולהרוג אותנו היהודים, יש לדאוג
להעביר אותם מכאן ללוד, יפו יהודית לתמיד ובלי ערבים
תגובה חדשה
20. תגובה ליוסף
נועה, (23/07/2010)
לא קל להגיב בסבלנות ובאיפוק ליהודים השחצנים שרק הגיעו ליפו וכבר מרגישים בבית. את אדוני המדינה העברית צריך ללמד מהי צניעות ואני מתרשמת מתגובותיך המאופקות והחכמות ומקוה שלא תאבד את סבלנותך ואת אמונתך בעתיד של שלום. היהודים החילונים,, קשה להם להתמודד עם ביטויו של איסלאם דתי מתחת לחלון ביתו. אלא שאנוכי כחילונית גמורה רוצה להאמין שעם הרבה צניעות וכבוד לזולת נוכל לדמיין עולם טוב יותר. קשה לסלוח על חוצפתם של האורחים החדשים שאדנותם על נכסי הנדלן שלהם מטעה אותם, כי על יפו ותושביה אינם יכולים לפרוס רודנותם..
תגובה חדשה
21. נו באמת נועה
דניאלה, יפן עג'מי, (24/07/2010)
מה את באה עם סיסמאות נבובות?
מאיפה הבאת את הפוליטיקה הזאת?
אנשים בסך הכל רוצים לישון כמו בני אדם ושלא יעירו אותם בחמש בבוקר.
מה הקשקושים השמאלנים הנפוחים האלה?
תגובה חדשה
22. יפואית פלסתינית
יפואית פלסתינית, (24/07/2010)
לכל אלא שמפריעים להם בישינה אם לא נוח לכם לשמוע כל יום בחמש בבוקר את התפילה אז מה אתם עושים פה תלכו תחיו במקום אחר גם כך אנחנו לא רוצים אותכם פה אז יללאה לעוףף יפו לערבים הפלסתינים של שנות 48
תגובה חדשה
23. "שאלה יהיו הצרות שלנו"
גלאל, שוק הפשפשים, (26/07/2010)
הקריאה שמשמיע המואזין יש לה תפקיד דתי נטו ואין לראות בה כסוג של פרובקציה כלשהו. אצלנו זה נהוג לקרוא לתפילה כנהוג היום. בנצרות נקרא המאמין לתפילה באמצעות צלצול פעמוני הכנסיה, ואילו ביהדות אין נהוגה קריאה לתפילה. כאדם חובה עלינו לכבד את הדת של האחר, המסורת, המנהגים של האחר ולא לפגוע בחירותו ובכבודו. אז בואו לא נגזים עם האמירות הללו. במחשבה אחרת "שאלה יהיו הצרות שלנו".
תגובה חדשה
24. תגובה ליפואית הפלשתינית 22
אחד העם, (11/08/2010)
רק להזכיר לך שמדינה פלשתינית כבר קיימת משנת 1948 ממזרח לנהר הירדן, את מוזמנת לעבור לשם אם לא מתאים לך לחיות במדינה יהודית דמוקרטית, ולא היהודים פתחו במלחמה באותה שנה, אלא שבעת צבאות ערב, לא שכחנו.