‏יום שלישי ‏23 ‏אפריל ‏2024
המישלמה
 
יפו TV קהילה
 
הודעות משטרת ישראל
 
פורטל יפו  קהילת יפו  מנהיגות קהילתית ביפו
מנהיגות קהילתית ביפו
ביפו ישנו חוק המחייב בחירות לוועדי שכונות כל כמה שנים. בפועל מכהנים אישים שלא תמיד מייצגים את הציבור. בכל זאת, עם הרבה כוח רצון, אמונה בעצמם ועיקשות, ממשיכים התושבים להאבק למען איכות חייהם.
 מאת: ענבר דקל שליו
‏יום ראשון ‏08 ‏מרץ ‏2009. צילומים: פורטל יפו
פעילות קהילתית ביפו
פעילות קהילתית ביפו
שתף |
פעמים רבות אני נתקלת בהצהרות של קברניטי הרשויות באומרם, כמה חשוב לשמוע את התושבים, את מצוקותיהם, ולהיות קרובים לשטח.
הרעיון שמאחורי ההצהרה הוא נפלא, אבל האם באמת מתכוונים למה שמצהירים?
כמעט בכל שכונה יש פונקציה של יו"ר וועד השכונה, מי הוא אותו יו"ר? האם הוא נבחר? האם הוא מייצג תושבים? האם הוא כתובת? ואם כן אז כתובת למה?
שנים שאני מכהנת בתפקידים הללו, ועדין שואלת את אותם השאלות.
 

יש את "פעילי הבייגלה", אותם פעילים שבמשך שנים מגיעים לפגישות, לסדנאות, בודקים את מצב הבייגלה שמוגש ככיבוד קל לאותה פגישה, ומחכים שיגידו להם מה לעשות.

ישנו חוק המחייב את הרשות לקיים כל כמה שנים בחירות בשכונות שיש בהם וועד נבחר. וועד זה, כאמור, מייצג את השכונה בתחומים רבים, ויש לו יכולת השפעה על החלטות של מדיניות וניווט תקציבים על פי צרכי השכונה.
לרשות העירונית כמובן עדיף נציג נסחר בעל כוח עוצמתי ותמיכה של תושבי השכונה, אולם נראה כי עדיפות זאת לא באה לידי ביטוי הלכה למעשה.
אם היה כך הדבר הייתה מקיימת הרשות העירונית בחירות כל שמונה שנים לפחות, ומסייעת ליצור הנהגה קהילתית, בעלת כוח, סמכות והכרה כגוף בעל השפעה.
 
יפו לא קיימה בחירות כבר שנים רבות. כל יושבי הראש המכהנים לא נבחרו בבחירות דמוקרטיות, המחייבות התמודדות מול אלטרנטיבה שעומדת מולן. לא נוצר מהלך של הכרות עם התושבים, הקשבה לבעיות הבוערות, בקשה לאמון ביכולתו של הנבחר לשרת את הקהילה.
 
לכן לא מפתיע שהתוצאה היא נציגים הפועלים כיום כהנהגה מקומית, אבל בעצם לא מייצגים  את התושבים. כיום, בראש ההנהגה המקומית לא עומדים אנשים המוכרים ככתובת לבעיית התושבים, אחת הסיבות היא שלא נעשה חוזה בעל פה בין שני הצדדים, כפי שהדבר אמור להיעשות בתהליך בחירות תקין.
 
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב
אז את מי בכל זאת משרתת הנהגה כזאת?
נכון מאד, את ראש העיר.
 
בשכונות מוכר המושג "הפעילים". אלו הם אותם תושבים יקרים, שמבקשים להיות שותפים מתוך אכפתיות למה שקורה בשכונתם.
יש את "פעילי הבייגלה", אותם פעילים שבמשך שנים מגיעים לפגישות, לסדנאות, בודקים את מצב הבייגלה שמוגש ככיבוד קל לאותה פגישה, ומחכים שיגידו להם מה לעשות. שנים שהם מתוסכלים כי בעצם לא ממש קורה משהו.
כך, נותרים התושבים שמתארגנים סביב בעיה מסוימת מאמינים בכוחם לשנות, במיעוטם. אך לאותם המתעקשים מגיעה בהחלט מילה של פרגון.
 

יפו לא קיימה בחירות כבר שנים רבות. כל יושבי הראש המכהנים לא נבחרו בבחירות דמוקרטיות, המחייבות התמודדות מול אלטרנטיבה שעומדת מולן.

מקרה אחד מבהיר את כוחה של התארגנות מעין זו. לפני שנתיים הגיעה השלב המתקדם של מחלף ולפסון, שהעמיד את גינת הלר הנמצאת בין מרכז הטניס לדיירי רחוב רובינשטיין ביפו ד' בפני סכנת הרס: הגינה ששופצה להפליא שנתיים לפני כן, והייתה מקור גאווה לתושבים ופנינת חן למבקריה, הייתה עתידה להפוך לכביש בעל שישה נתיבים, עורק ראשי לתנועה בין מזרח למערב.
התושבים של רחוב רובינשטיין התארגנו למאבק: הם קיימו אסיפות של תושבים, בחרו נציגים מטעמם והחלו במאבק עיקש ביותר, שדרש הפגנה, עמידה מול הטרקטורים, בתי משפט, מאבק במועצת העיר, בקשת עזרה מראש העיר, ועוד מיני התארגנויות למען עצירת התוכנית. כל זאת ללא יו"ר.
מאבקם נחל הצלחה: הוחלט להשאיר את הגינה ולהמשיך בטיפוחה. במקום ששת הנתיבים המתוכננים, נסללו רק שניים,  וגם זה - לכיוון אחד. הם מנעו את הרעש הטורדני והרוויחו בחזרה את גינת החמד, המשרתת את האוכלוסייה.
במקרה אחר, גינה נוספת, ברחוב עזה ליד המכללה, תוכננה להריסה. מאבק של יו"ר ועד השכונה עם פעילים, הצליח לעצור את הצו, ובמקום נשארה הגינה ששופצה והתחדשה.
 
להיות פעיל בעל השפעה זה לא דבר מובן מאליו. לרב זה אומר לפנות זמן עבור העשייה, שאינה מתגמלת כספית, אבל מספקת אישית. פעיל הרוצה להשפיע חייב לגלות אחריות ומחויבות לתהליך, ואמונה גדולה ביכולת שלו להשפיע ולשנות מציאות. אבל מה קורה לאלו שנלחמים ביום יום בבעיותיהם הכלכליות והאישיות? האם הם יכולים להיאבק על זכיותיהם הקהילתיות שלהם ושל שכניהם?

תגיות:   יפו   מנהיגות קהילתית   קהילה   שכונו   פעילים  

תגובות  לכתבה זו 0 תגובות  
תגובה לכתבה
שלחו כתבה
הדפסת כתבה
דב ממזריץ'-יפו
התחדשות עירונית ביפו-תושבים מודאגים
ביהודה הימית-דגלים מוכתמים
דגלי ישראל שנתלו ביפו הוכתמו באדום
    
כתבה תמונה             

לחצו על התאריך וקבלו את אירועי היום

? ? ? ? ? ? ?
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
             
מתאריך עד תאריך
מחזור שני עירוני ז סיים ב1059
בתיה א.comמיר ( אלשך), cbat yam, (18/03/2017)
בית הספר החדש - בי"ס שיוויוני
הורה יפואי, יפו, (27/07/2016)
מקום נפלא וקסום
איל, גבעתיים, (22/05/2016)
תאונה ביפו
יהב, יפו, (17/05/2016)
פסטיבל הונגריה ביפו
עידית, שערי תקווה, (08/05/2016)
למי מכוון הספר?
אודליה, (01/04/2016)
גמאל בובלי
סמירה , (05/05/2015)
רוכב אופניים נפצא
עדנה לוי, יפו העתיקה, (01/05/2015)
חריף כמו תמיד
יונס אוסרוף, יפו, (05/09/2014)
רוצים לברך מישהו מיפו?
למסור אהבה?
איחולים מהלב?
כנסו ושלחו ממש כאן.
פורטל יפו
הזמינו עכשיו את פנטזיה אירועים לחגיגות שלכם הכנסו לאתרנו http://www.fantasyevents.co.il/
פנטזיה אירועים
הגולים מאוד יפיםםם
עילאי
מוסרת דש לסמי אלבו ולמי שיש פרטים איך להגיע אליו אשמח מאוד.
יעל
האתר בסדר אבל אני לא אוהבת בסדר אני רוצה אתר מצויין וזה אתר ולא טוב אז לאור כך אני מבקשת לסדר את האתר כראוי בתודה שני בן.....
שני
היי מאמי, לא דיברנו מלא זמן ותכלס אני מתגעגעת! מתי אתה בא לבקר?? באמת שאני תמיד נזכרת כמה כיף היה לנו ופשוט מתגעגעת.. תקשר אליי כשאתה רואה את זה! 0548029893 בייי אהובי יום טוב 3> 3>3>
שידלוב הנסיכה :)
מירה טל היא הכתבת הכי מדהימה שלכם!!! מוכשרת ברמות!!
ליעד

אני מאחלת לכולם כואב :)
רועי יאחטייייייייייייי

אלה תמיר הית
אני מבקש שתעזרול
נואהדה אחמד
לבעלי היקר טומי מודה אני לאלוהים על כך שיש לי אותך אישתך
ויקטוריה אנגל
כתבו לנו |  תקנון האתר |  פרסמו אצלנו |  מפת אתר |  קישורים |  כתבים מובילים |